تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اتحاديه اروپا و ادامه جنگ در جنوب لبنان

با آغاز چهارمين هفته از عمليات نظامی اسرائيل در جنوب لبنان، جنگ در اين منطقه وارد مرحله تازه ای شده است. نيروهای اسرائيلی که به خاطر تاثر شديد افکار عمومی نسبت به بمباران دهکده قانا و کشته شدن دهها کودک و زن يک آتش بس 48 ساعته اعلام کرده بودند، حملات زمينی و هوائی تازه ای را به بعلبک در نزديکی مرز سوريه در جنوب لبنان که به گفته آنان مرکز پشتيبانی لجستيکی و انبار موشک های حزب الله است آغاز کرده اند.

همزمان با تشديد عمليات نظامی در جنوب لبنان، اتحاديه اروپا تلاش های تازه ای را برای پايان دادن به جنگ آغاز کرده است. با اين حال مواضع مختلف کشورهای اروپائی در درون اين اتحاديه موجب کندی در تصميم گيری و اقدامات عملی است. به عقيده ناظران سياسی، اجلاس اخير وزرای خارجه اتحاديه اروپا اگرچه مشکلات و پيچيده گی هائی را در بر داشت، اما اميدوار کننده بود. مواضع فرانسه در اين اجلاس آتش بس فوری و تشکيل سپاه حافظ صلحی است که تحت نظارت سازمان ملل تشکيل گردد و نه ناتو. در عين حال به نظر اين کشور خلع سلاح حزب الله لبنان وظيفه دولت لبنان است و نه سپاه حافظ صلح بين المللی.

وزير خارجه آلمان ضمن تاکيد بر ضرورت آتش بس فوری، تلاش های ديپلماتيک حهت شرکت دادن سوريه در فرآيند صلح خاورميانه و بويژه جدا کردن سياست اين کشور از سياست های انزواجويانه ايران را بسيار مهم خوانده است. وزير خارجه آلمان در مورد شرکت اين کشور در تشکيل سپاه حافظ صلح بين المللی بدون اشاره مستقيم به مسئله گفت که آلمان برای برقراری صلح همه توان خود را به کار خواهد برد. از نظر آگاهان به سياست خارجی آلمان اين اظهار نظر محتاطانه به معنای آنست که نيروهای آلمانی شرکت کننده در يک سپاه حافظ صلح در جنوب لبنان به هيچوجه در نزديکی مرزهای اسرائيل مستقر نخواهند شد.

از سوی ديگر بريتانيا همسو با ايالات متحده آمريکا خواهان آنگونه آتش بسی در جنوب لبنان است که متضمن صلحی پايدار باشد، و به نظر تونی بلر نخست وزير اين کشور،اين ابتدا نيازمند شکل گيری سپاه صلح بين المللی است. اهود اولمرت نخست وزير اسرائيل نيز امروز بار ديگر تاکيد کرد که عمليات اسرائيل در جنوب لبنان تا تضعيف کامل حزب الله و تشکيل و استقرار يک نيروی حافظ صلح بين المللی در منطقه که بتواند قطعنامه 1559 شورای امنيت سازمان ملل و از جمله خلع سلاح حزب الله را عملی سازد، ادامه خواهد يافت.

اکنون بايد ديد آيا اتحاديه اروپا خواهد توانست اختلاف نظر درونی خود در مورد زمان آتش بس و چگونگی تشکيل يک نيروی ميانجی بين المللی را به سود برقراری هرچه سريع تر صلح در خاورميانه پشت سر نهد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)