تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مشکلات ماموريت کوفی عنان در لبنان

کوفی عنانبيروت اولين مقصد کوفی عنان در سفر او به چند کشور خاور نزديک و ميانه است که او تلاش می کند تا در جريان آن مسائل مربوط به آتس بس شکننده در جنوب لبنان و نيز استقرار نيروهای صلح بين المللی در اين منطقه را سر و سامان دهد. مهمترين اين مسائل عبارتند از درخواست لبنان برای پايان يافتن محاصره مرزهای دريائی و هوائی اين کشور توسط اسرائيل، بحث درباره حفاظت و کنترل مرزهای مشترک لبنان و سوريه برای جلوگيری از قاچاق اسلحه، و نيز امکان تبادل اسرا بين اسرائيل و حزب الله لبنان.

دبيرکل سازمان ملل در سفر خود به بيروت همچنين با فواد سينيوره نخست وزير و نبيه بری سخنگوی مجلس لبنان ديدار خواهد کرد تا زمينه های اجرای کامل قطعنامه 1701 شورای امنيت را فراهم سازد. يکی از پيچيده ترين مسائل مورد اشاره در اين قطعنامه چگونگی کنترل مرزهای سوريه و لبنان است. در قطعنامه از سپاه صلح بين المللی خواسته شده تا حکومت لبنان را در حفظ امنيت مرزهای اين کشور ياری رساند. اما اين ماموريت بنا به درخواست و در هماهنگی با حکومت لبنان خواهد بود. از سوی ديگر اسرائيل می گويد که محاصره مرزی لبنان را زمانی پايان خواهد داد که 375 کيلومتر مرز سوريه و لبنان توسط سپاه صلح بين المللی کنترل شود. سوريه نيز تهديد کرده است که در صورت اجرای چنين طرحی مرزهای خود با لبنان را که تنها راه ارتباط زمينی لبنان با جهان خارج است خواهد بست.

اگرچه حکومت لبنان برای حل اين مشکل تعهد کرده است تا مرزهای خود با سوريه را تحت کنترل شديد درآورد، اما اين تعهد خواست اسرائيل را برآورده نمی کند. کوفی عنان می گويد که بر اساس توافق اجلاس روز جمعه گذشته با وزرای خارجه اتحاديه اروپا، قرار است که رهبری نيروهای حافظ صلح تا ماه فوريه با فرانسه و پس از آن با ايتاليا باشد. او اکنون اميدوار است که با در دست داشتن توافقات اتحاديه اروپا و از طريق مذاکره با مقامات لبنان و اسرائيل، راه حل مقبولی برای مشکل حفاظت و کنترل مرزهای لبنان بيابد.

مشکل ديگر کوفی عنان در سفر جاری خود به بيروت نحوه آزادی زندانیان لبنانی در اسرائیل و اسرای جنگی از جمله دو سرباز ربوده شده اسرائيلی توسط حزب الله در تاريخ 12 ژوئيه است که به عنوان جرقه آتش جنگ يکماهه تلقی می شود. ديروز سيد حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان در يک مصاحبه تلويزيونی گفت که اگر پيش بينی می کرد که ربودن اين دو سرباز اسرائيلی سرآغاز چنين جنگی خواهد بود، هرگز فرمان به چنين اقدامی نمی داد. حسن نصرالله اضافه کرد که: "تماس هائی در جریان است که ممکن است نهایتا به مذاکرات درباره آزادی زندانیان به انجامد ومذاکرات از طریق نبیه بری رئیس مجلس لبنان پیش خواهد رفت. ظاهرا ایتالیا هم علا قمند به پا درمیانی در این زمینه است." اما وزارت خارجه ایتالیا امروز هرگونه شرکت در مذاکرات سری برای تبادل زندانیان را تکذیب کرد. يک مقام رسمی اسرائيل هم روز شنبه هرگونه مذاکره بر سر آزادی اسرا را رد کرد. خواست حزب الله اينست که آزادی دو سرباز اسرائيلی در گرو آزادی گروهی از زندانيان عرب در اسرائيل و از جمله زندانیان لبنانی باشد. کوفی عنان می گويد که هر دو طرف برای دست يابی به خواسته های خود بايد به سازش های دشوار و دردناک تن بدهند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)