تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

سياست سوريه و کمک های آمريکا به لبنان

تام لانتس از مقامات کليدی کميته روابط بين‌الملل در مجلس نمايندگان آمريکا می‌گويد که جلوی کمک‌های وعده داده شده جرج بوش رئيس جمهور اين کشور به لبنان را موقتا سد خواهد کرد. او می گويد جريان کمک‌ها زمانی بايد آغاز شود که حکومت لبنان با استقرار سپاه صلح بين المللی در مرزهای اين کشور با سوريه موافقت کند. بنا به گزارش رويترز، اين عضو بلند پايه دمکرات‌ها از ايالت کاليفرنيا که اختيار چنين اقدامی را در مجلس نماينگان آمريکا دارد، اين سخنان را روز شنبه در اسرائيل و زمانی ايراد کرد که با نخست وزير و وزير امور خارجه اين کشور ديدار کرده بود.

تام لانتس اضافه کرده است که جامعه بين المللی بايد همه ابزار و امکانات خود را برای فشار بر لبنان بکار برد تا آنها را متقاعد کند که شمار کافی از نيروهای جديد بين المللی موسوم به "يونی فيل" در مرزهای سوريه مستقر شوند. او تاکيد کرده که اميدوار است تا دلايل بلوکه کردن کمک‌های آمريکا ديری نپايد، زيرا که هدف او نه دريغ داشتن کمک از لبنان بلکه ترغيب حکومت اين کشور به بستن مرزهای خود با سوريه به منظور جلوگيری از حمل مخفيانه سلاح از طرف ايران و سوريه به داخل لبنان است. بنا به گفته او چنين اقدامی دربرگيرنده منافع ملی و درجه اول لبنان و مردم اين کشور نيز هست.

سوريه قبلا تهديد کرده است در صورتی که چنين طرحی بخواهد اجرا شود، اين کشور مرزهای خود را بر روی نيروهای حافظ صلح خواهد بست. اسرائيل نيز می گويد زمانی به محاصره دريائی و زمينی لبنان پايان خواهد داد که سپاه صلح اطمينان دهد محموله های تازه‌ای از سلاح به جنوب لبنان و به دست حزب الله نخواهد رسيد. دولت لبنان روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که به خاطر حل اين منازعه بين اسرائيل و سوريه، کنترل مرزها را برای جلوگيری از قاچاق اسلحه خود به دست خواهد گرفت.

از سوی ديگر حکومت لبنان هزينه بازسازی ويراني‌ها و جبران خسارات ناشی از جنگ يک‌ماهه اخير را در اين کشور بيش از سه و نيم ميليارد دلار تخمين زده است. تام لانتس عضو پرنفوذ دمکرات ها در مجلس نمايندگان آمريکا در اين باره می گويد که لبنان از کمک های سه جانبه آمريکا، اروپا و کشورهای عرب برخوردار خواهد شد، اما اسرائيل به جز آمريکا از جای ديگری کمک دريافت نخواهد کرد. بنا به گفته او اسرائيل در حال حاضر سالانه 2 ميليارد دلار کمک از آمريکا دريافت می کند.

.


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)