تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پرودی ایتالیا را به اروپا نزدیک می‌کند

سیلویو برلسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا از حامیان پروپا قرص سیاست‌های آمریکا درعراق، افغانستان و درقبال مسئله هسته‌‌ای ایران بود. در دوران او ایتالیا خود را از فرانسه و آلمان دور کرد، اما اکنون رومانو پرودی می‌کوشد موقعیت اروپا را تقویت کند. گزارش زیر برگردانی است از مطلب خبرگزاری فرانسه:

دولت رومانو پرودی، پس از به عهده گرفتن نقشِ هدايت‌ کننده در برنامه‌های حفظ صلح در لبنان، اعتبار اروپايی ايتاليا را ترميم کرده است و بعد از حمایت‌های سيلويو برلوسکونی از سیاست‌های آمريکا، نقش بين‌المللی روشنی را برای خود به وجود آورده است.

ايتاليا روز جمعه تأيید کرد که ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سرباز به لبنان خواهد فرستاد، در حالی که آمريکا نسبت به بيرون کشيدن ۱۶۰۰ سرباز اياليايی از عراق که قرار است تا پايان سال به اتمام برسد، با شک و ترديد نگاه می‌کند.

ارسال اين نيرو به لبنان، ايتاليا را در مقام بزرگترين حامی طرح پيشنهادی نيروهای موقت سازمان ملل قرار می‌دهد که برای تضمين آتش‌بس شکننده‌ی ميان اسراييل و حزب‌الله تشکيل شده است.

ايتاليا از فوريه‌ی سال ۲۰۰۷، رهبری نيروهای موقت سازمان ملل در لبنان را بر عهده خواهد گرفت. کشورهای اروپايی فرستادن ۷۰۰۰ سرباز را به عنوان بخشی از مأموريت ۱۵۰۰۰ نفری حفظ صلح در لبنان تعهد کرده‌اند.

ماسيمو دالما، وزير خارجه‌ی ايتاليا بعد از جلسه‌ی روز جمعه‌ی وزرای خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا در بروکسل به همراه دبير کل سازمان ملل، کوفی عنان، اظهار داشت: «اين نتيجه برای موضعی که ايتاليا طی هفته‌های گذشته اتخاذ کرده است، موفقيتی محسوب می‌شود و همچنين برای اروپا نيز موفقيتی به شمار می‌رود و اميد به ايجاد نقطه‌ی عطفی برای لبنان و کل منطقه را فراهم می‌کند.»

درگيری لبنان و مشاجرات ديپلماتيک بعد از آتش ‌بس به پرودی اجازه داد تا طرح‌های سياست‌ خارجی ‌اش را به مرحله‌ی عمل در آورد و راه ‌اش را از سياست‌های برلوسکونی در حاشيه‌ی اقيانوس اطلس جدا کند.

برلوسکونی که از متحدان پرشور دولت بوش بود، ايتاليا را در بخش‌هايی از جامعه‌ی بين‌المللی منزوی ساخت و حملات سهمگينی که به اروپا شد و همچنين خطاهای او مبنی بر ادعای برتری تمدن غربی این وضعيت‌ را بدتر ساخت.

پرودی که رييس کميسيون اروپا از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ بود، در مبارزات انتخاباتی‌اش قول داده بود که ايتاليا روابطش را با سازمان ملل تجديد کرده و بار ديگر نقشی محوری در اتحاديه‌ی اروپا ايفا خواهد کرد و برای مطرح ساختن صدای اروپا در آمريکا تلاش بيشتری خواهد کرد.

روزنامه‌ی متمايل به چپ لا ريپوبليکا روز شنبه گفت که پرودی پس از «همسويی کورکورانه و بی‌اهميت بودنِ سال‌های برلوسکونی، در بازگرداندن نقشی سياسی به اروپا در عرصه‌ی شطرنج سياسی خاورميانه و مديترانه و ترميم نقش ايتاليا به عنوان قدرتی منطقه‌ای» موفق شده است.

دولت متمايل به چپ پرودی روابط ايتاليا را با واشنگتن و اسراييل نيز بهبود بخشيده است و اکنون روابط بهتری با همه‌ی بازيگران عمده‌ی خاورميانه دارد.

اسراييل نخستين کشوری بود که پيشنهاد داد ايتاليا نقش رهبری نيروهای موقت سازمان ملل در لبنان را بر عهده بگيرد.

وزير خارجه‌‌ی اسراييل تزيپی ليونی که برای ملاقات با پرودی و دالما و بحث درباره‌ی مأموريت سازمان ملل به ايتاليا رفته بود، روز پنجشنبه گفت: «ما اميدواريم که بعضی از کشورهای اروپايی ديگر نيز از سرمشق ايتاليا تبعيت کنند.»

و با وجود اين‌که پرودی طرح خارج ساختن نيروهای‌اش را از عراق دنبال می‌‌کند، دولت‌اش اخيراً رأی داده است که حدود ۲۰۰۰ سرباز ايتاليايی حاضر در افغانستان، در آن‌جا باقی بمانند

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)