تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

زيردريايي براي مقابله با ايران

در آلمان تحويل دو زيردريايي جديد به اسراييل بحث گسترده‌اي را در باره درستي اين اقدام و تاثير آن بر چالش‌هاي منطقه دامن زده است


اسراييل ظاهرا قصد دارد با دو زيردريايي جديدي كه از آلمان خريده است نيروي دريايي خود را براي مقابله احتمالي با خطر ايران تجهيز كند. روزنامه اسراييلي "جرزالم پست" در شماره چهارشنبه گذشته خود با استناد به گزارش نشريه نظامي "جينز ديفنس ويكلي" كه در آمريكا منتشر مي‌شود نوشت:" دو زيردريايي جديد اسراييل كه از نوع دلفين هستند تنها قادر به حمل سلاح‌هاي متعارف نيستند و قابليت حمل سلاح‌هاي هسته‌اي را نيز دارند." علاوه بر اين، موتور مخصوصي در زيردريايي هاي مزبور نصب شده كه آنها را قادر مي‌كند مدتي طولاني‌تر از زيردريايي‌هاي معمولي در زير آب باقي بمانند. تجهيز اين زيردريايي ها به امكانات پرتاب موشك‌هاي دوربرد نيز از ديگر ويژگي‌هاي منحصر به فرد آنهاست.

قرارداد خريد زيردريايي ها دلفين روز 6 جولاي گذشته ميان دولت اسراييل و شركت كشتي سازي شهر كيل (آلمان) به امضاء رسيد. در همان روز قراردي ميان دولت آلمان و شركت مزبور منعقد شد كه بر اساس آن تامين يك سوم هزينه ساخت دو زيردريايي‌ يادشده (333 ميليون يورو) را برلين به عهده مي‌گيرد. اين كمك دولت آلمان در چهارچوب تعهد آن به حفظ و تامين امنيت اسراييل انجام مي‌گيرد.

جينز ديفنس ويكلي در ادامه گزارش خود نوشته است كه زيردريايي‌هاي جديد اسراييل تا 35 خدمه خواهند داشت و قادر به طي مسافتي برابر با 4500 كيلومتر خواهند بود. اسراييل هم اكنون نيز سه زيردريايي ديگر ساخت آلمان را در ناوگان دريايي خود دارد كه آنها را پس از جنگ سال 1991 آمريكا با عراق تحويل گرفته است. قيمت دو فروند از اين سه زيردريايي و نيز نيمي از قيمت زيردريايي سوم را هم دولت آلمان پرداخت كرده است.

در همين حال ، كمك دولت برلين به تقويت نيروي دريايي اسراييل و قابليت حمل سلاح اتمي توسط زيردريايي هاي جديد
بحث گسترده‌اي را آلمان دامن زده است . احزاب حاكم دمكرات مسيحي و سوسيال دمكرات و نيز حزب اپوزيسيون ليبرال.- دمكرات تجهيز اسراييل به زير دريايي‌هاي جديد را صرفا در خدمت تقويت توان بازدارندگي اين كشور و افزايش قابليت دفاع از خود آن مي‌دانند كه با شعارها و سياست‌هاي اخير دولت جمهوري اسلامي امري موجه و قابل درك است. اين احزاب در عين حال تاكيد مي‌كنند كه زيردريايي‌هاي جديد براي حمل سلاح‌هاي اتمي تجهيز نشده‌اند.

محافل سياسي مخالف، از جمله سبزها و حز چپ آلمان اما بر آنند كه زيردريايي هاي مزبور را مي‌توان بعدا به قابليت حمل سلاح‌هاي اتمي تجهيز نمود. وراي اين مسئله، به نظر محافل يادشده، خاورميانه در حال حاضر بيش از هر چيز نيازمند تنش‌زدايي ، خلع سلاح و دستيابي به يك ساختار امنيتي فراگير و جمعي است و اقدام اخير دولت آلمان درست در جهت مخالف اين نياز و ضرورت سير مي‌كند.
پيشنهاد برخي احزاب و گروه‌هاي مخالف اين است كه اگر تا دستيابي به يك صلح جامع و پايدار و يك ساختار امنيتي گسترده در خاورميانه كماكان تهديدات عليه اسراييل خطر بزرگي را ايجاد كند مي‌توان با تعميم چتر ناتو بر اين كشور هم امنيت آن را تضمين كرد و هم دولت تل‌آويو را واداشت كه از تعقيب سياست مبتني بر تجهيز خود به سلاح اتمي صرفنظر كند. اين اقدام مي‌تواند رهبري جمهوري اسلامي را هم در تلاش احتمالي براي دستيابي به سلاح اتمي بيش از پيش به لحاظ امنيتي و سياسي خلع استدلال كرد.

در آخرين تحول در بحث مربوط به تحويل زيردريايي به اسراييل حزب چپ آلمان اعلام كرده است كه طرحي را براي توقف اين اقدام تسليم مجلس (بوندس تاگ)خواهد كرد. با توجه به اكثريت قوي احزاب هوادار تحويل زيردريايي به اسراييل ، يعني احزاب دمكرات مسيحي، سوسيال دمكرات و ليبرال- دمكرات به نظر نمي‌رسد كه طرح يادشده راي لازم را براي تصويب حائز شود، ولي كشيده شدن بحث به مجلس خود نشان مي‌دهد كه تحولات و چالش‌هاي اخير در خاورميانه صحنه سياسي آلمان را هم بيش از پيش در نگاه به منطقه و امنيت آن دستخوش دگرگوني كرده است.


سعید شروینی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)