تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اگر اسرائيل قطعنامه را اجرا نکند چرا ما بکنيم؟

متن زیر ترجمه مصاحبه­ای با «چارلز ریتزک»* وزیر دادگستری لبنان است که امروز (٢شهریور) در روزنامه اتریشی «دی­پرسه» Die Presseمنتشر شده است. چارلز ریتزک در این گفتگو اعلام کرد که جنایات جنگی اسرائیل در چهارچوب قوانین بین­المللی «حقوق ملت­ها» تحت پیگرد قرار می­گیرد. حزب­الله برای چارز ریتزک نه «مسبب» بلکه «نتیجه» ماجراست.


مصاحبه کننده: THOMAS SEIFERT

- اعلام کرده­اید که در چهارچوب قضایی «حقوق­ملت­ها» از اسرائیل شکایت می­کنید.

- این تنها مشغله من نیست، اما مسئله­ای است که درحال حاضر در وزارتخانه من مورد رسیدگی قراردارد. این جنگ ٣٤روزه جنگ نبود، بلکه یک سلاخی تمام عیار بود. در یک سو ارتشی بود که به عنوان بهترین ارتش جهان به خود می­بالد و در سوی دیگر یک نیروی مقاومت. از آن­جایی که ارتش اسرائیل نتوانست علیه این نیروی چریکی به طور مؤثر کاری کند، به اقدامات وحشتناکی علیه غیرنظامیان دست زد. از ١٢٠٠ نفری که کشته شدند بیش از هزارنفر غیرنظامی بودند و اکثریت این غیرنظامیان را زنان و کودکان تشکیل می­دهند. به این می­گویند جنایت، اما در اروپا، آمریکا و اسرائیل حرفی در این باره زده می­شود؟

- در حال حاضر هم سازمان دیده­بانی حقوق بشر و هم سازمان عفوبین­المللی شدیدا مشغول بررسی اتهامات مبتنی بر «جنایات­جنگی» از سوی اسرائیل و حزب­الله هستند.

- خوب بله، در باره فاجعه قانا حرف می­زنند. اما ما روزی یک «قانا» داشتیم. کل این جنگ یک «قانا» بود. ما این­جا براساس معیارهای بین­المللی با موارد «جنایت­جنگی» و «جنایت­علیه­بشریت» سروکار داریم. بی­شک تصویر کودکان خردسالی را دیده­اید که آن­ها را از زیر آوار درمی­آوردند. به نظر شبیه پرنده­های ظریفی می­رسیدند که به دیوار کوبیده شده باشند. در کنار این، اسرائیلی­ها از سلاح­های نامتعارف استفاده کرده است. از فسفر و محتملا از گلوله­های رادیواکتیو اورانیم­ی. این عملی تبه­کارانه است که کسی باید تقاص آن را بپردازد. و از آن­جایی که در این ماجرا ما قربانی هستیم، امکاناتی را بررسی می­کنیم که تبه­کاران را به یک دادگاه بین­المللی بکشیم.

- چه­طور می­خواهید چنین کاری را عملی کنید؟

- این یک پرسش تکنیکی است. چند گروه حقوقدان مشغول بررسی آن هستند. فعلا برای پاسخگویی به این پرسش زود است. در ابتدا بایستی مدارک را تهیه کنیم و سپس راه و روش مناسب را جستجو خواهیم کرد. اما یک چیز را من تضمین می­کنم: ما اسرائیل را به دادگاه خواهیم کشاند.

- چه راهی؟ از طریق «دادگاه بین­المللی» ICJ یا «دادگاه جزایی بین­المللی»ICC ؟

- برای این جواب هنوز زود است. هر دوی این نهادها را به عنوان امکان در نظر داریم. این­که ما عاملین – دولت اسرائیل- یا کشور اسرائیل را به پاسخگویی واخواهیم داشت، در آینده معلوم خواهد شد.

- در صورتی که ماجرا به یک دادگاه بین­المللی کشیده شود، جنایات جنگی حزب­الله هم مطرح خواهد شد. شلیک راکت­های کاتیوشا و «فجر» به مناطق مسکونی نیز از جمله جنایت­های جنگی به شمار می­رود.

- تا ببینیم قضیه چطور پیش می­رود. در هرصورت نگاه ما به این ماجرا این­طور است: گذشته از این­که در باره ربوده­شدن دوسرباز اسرائیلی چگونه می­اندیشید، آیا با وجود کشته شدن ١٢٠٠ نفر در لبنان، فکر می­کنید می­توان از «واکنش­متناسب» از سوی اسرائیل سخن گفت؟

- یک پرسش ساده می­کنم: اصلا چرا حزب­الله اجازه حمل اسلحه دارد؟ حزب­الله گروه نظامی نیست، و پلیس هم نیست. در کشور شما برای حمل اسلحه قانونی موجود نیست؟

- اعضای جنبش مقاومت ضدنازی فرانسه در جنگ جهانی دوم هم مسلح بودند. حزب­الله مسلح از آسمان نازل نشده است. شکل­گیری حزب­الله در سال­های هشتاد جوابی بود به اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل و عملیات نظامی اسرائیل در لبنان. حزب­الله نتیجه است نه مسبب. چرا همه درباره حزب­الله صحبت می­کنند، اما هیچ­کس در مورد استمرار اشغال اراضی لبنان توسط اسرائیل حرفی نمی­زند؟

- اسرائیل در سال ٢٠٠٠ از لبنان خارج شد، چرا حزب­الله به مبارزه خود ادامه می­دهد؟

- واقعیت این است که در سال ٢٠٠٠ حزب­الله اسرائیل را مجبور کرد از بخش­های بزرگی از لبنان خارج شود. با این توضیح که اسرائیل هنوز مزارع «شبعا» را در اشغال خود دارد. اسرائیل تا زمانی که اراضی ما را در اشغال خود دارد، به مقاومت حزب­الله مشروعیت می­بخشد. قطعنامه ١٧٠١ رئیس سازمان ملل را موظف می­کند که در طی چندماه برای این مشکل راه حلی بیابد. چرا مشکل اراضی «شبعا» را که عملیات حزب­الله را توجیه می­کند، حل نمی­کنند؟ اسرائیل می­خواهد از دست حزب­الله راحت شود، همزمان با نگه­داشتن اراضی یادشده به عملیات حزب­الله مشروعیت می­دهد.

- چه ضمانتی برای اسرائیل هست که حزب­الله، حتی اگر اسرائیل اراضی شبعا را تخلیه کند، خواسته­های دیگری نداشته باشد؟

- اساس دکترین حزب­الله آزادسازی سرزمین لبنان است و ربطی به بلندی­های جولان و فلسطین ندارد. در صورتی که مشکل اشغال اراضی لبنان حل شود، می­شود در باره مسائل دیگر، ازجمله خلع­سلاح حزب­الله حرف زد. به همین خاطر قطعنامه ١٧٠١ خیلی خردمندانه است، اما متأسفانه نمی­شود آن را عملی ساخت. ما به وظیفه خود عمل کرده­ایم. ارتش لبنان در جنوب کشور مستقر شده است. اما وظیفه اسرائیل چه می­شود؟ آتش بس؟ اسرائیل آتش را بس نکرده است. خروج نیروها؟ اسرائیل هنوز بخش­هایی از لبنان را در اشغال دارد. اسرائیل از همان ابتدا نکات قطعنامه را رعایت نکرده است. حال از ما خواسته می­شود نکاتی را که به ما مربوط می­شود (خلع­سلاح حزب­الله) انجام دهیم. این وقیحانه است.

-----------------------------------------------------------------------
* چارلز ریتزک Charles Rizk از مسیحیان ماروتینی است و به بلوک هوادار سوریه به رهبری رئیس جمهور لبنان امیل لحود تعلق دارد.

-----------------------------------------------------------------------

ترجمه از مانی ب
با اندک ويرايش

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تذکر: با «اندک ویرایش» مخالفتی ندارم، اما عنوان مطلب را که مطابق اصل است نمی بایستی تغییر می دادید.
--------------------------------
عنوان معمولا انتخاب نشريه است و نکته مهم از ديد آن نشريه/رسانه را نشان می دهد. در اين مطلب به دادگاه کشاندن اسرائيل بلندپروازانه است ولی عملی نشدن قطعنامه يک واقعيت روی زمين. علت تغيير عنوان توجه دادن به همين نکته است - زمانه

-- مانی ، Aug 26, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)