تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

احساس قدرت در مساله هسته ای

ايران برای پاسخ دادن به بسته‌ی پيشنهادی هسته‌ای که شش قدرت جهانی ارايه کرده‌اند روز سه شنبه را به عنوان آخرين مهلت معين کرده است اما تا به حال هيچ نشانه‌ای دال بر پذيرش اين پيشنهاد که برای بر طرف کردن بيم‌های غرب از ساخت بمب اتمی است، ديده نمی‌شود.

امروز آیت الله خامنه ای در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران گفت که جمهوری اسلامی در مساله انرژی هسته ای تصمیم خود را گرفته و به مسیر خود ادامه خواهد داد.

در همین حال محمد سعیدی معاون امور بین المللی سازمان انرژی اتمی ایران هم به خبرگزاری فارس گفت:
" در شرایط کنونی دیگر تعلیق غنی سازی اورانیوم امکان پذیر نیست." او اضافه کرد که پروژه آب سنگین اراک به زودی به مرحله بهره برداری می رسد. شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ماه گذشته خود از ایران خواسته است تا همه فعالیت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان در ماه ژوئن بسته‌‌ای را ارايه کردند که در صورتی که اول ايران غنی‌سازی اورانيوم را، که کاربردهای نظامی و غير نظامی دارد، معلق کند، در بردارنده‌ی مشوق‌های اقتصادی و ساير امتيازات است.

ايران گفته است که به اين بسته‌ی پيشنهادی تنها يا «بله» يا «خير» پاسخ نخواهد داد بلکه پاسخ‌اش «چند جانبه» خواهد بود. مقام های ايرانی می‌گويند که آن‌ها خواستار مذاکرات بيشتری هستند اما اصرار دارند که ايران غنی‌سازی را که خواست اصلی بسته‌ی پیشنهادی است، متوقف نخواهد ساخت.

وزير خارجه‌ی ايران، منوچهر متکی، روز دوشنبه در آفريقای جنوبی گفت: «ما اميدواريم که با همکاری، مذاکره، احترام به حق ايران برای داشتن فناوری هسته‌ای و پاسخ به هر گونه سئوالی، راه حلی جامع برای موضوع پيدا شود».

دپيلمات‌های غربی می‌گويند که ايران بايد به عنوان پيش‌شرط مذاکرات غنی‌سازی را متوقف کند. هر اقدامی کمتر از اين احتمالاً به منزله‌ی رد پيشنهاد کشورهای غربی تلقی خواهد شد.

ايران نگفته است که دقيقاً چه زمانی و چگونه پاسخ خواهد داد. يکی از مقامات ايرانی اشاره کرده است که ايران نامه‌ای را به مسئول سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا، خاوير سولانا، ارايه خواهد کرد که بسته‌ی پيشنهادی را به تهران آورده است. اما هنوز کسی اين را تأييد نکرده است.

سولانا طی بيانیه‌ای گفت که روز يکشنبه با سرپرست گروه مذاکره کننده‌ای هسته‌ای ايران، علی لاريجانی، تلفنی صحبت کرده است. سولانا بدون اشاره‌ به ضرب ‌الاجلی برای ارايه‌ی پاسخ گفت: «تحت شرايط موجود، ما هر دو بر سر باز بودن مذاکرات توافق داريم تا تماس‌ها را به منظور اعتمادسازی نسبت به ماهيت صرفاً غير نظامی برنامه‌ی هسته‌ای ايران جلو ببريم».

اقدام سريع


واشينگتن گفته است که از سازمان ملل انتظار دارد که در صورتی که ايران از متوقف ساختن فعاليت‌های حساس هسته‌ای امتناع کند، به سرعت عمل کند. اما قطع‌نامه‌ی ماه گذشته شامل اعمال خود به خود تحريم‌ها نيست، در نتيجه هر گونه اقدام سازمان ملل می‌تواند چند هفته يا بيشتر به طول انجامد.

تحلیل‌گران می‌گويند که ايران ممکن است این گونه محاسبه کند که اختلاف‌نظرها در سازمان ملل ممکن است به اين معنا باشد که ايران تنها با اقداماتی ملايم مانند مسدود شدن سرمايه‌ها و محدوديت سفر مقامات‌اش روبرو شود که برای ايران قابل تحمل است.

بعضی از تحليل‌گران ايرانی می‌گويند که ايران شايد بعد از پايان درگيری حزب‌الله با اسراييل که از ديد حزب‌الله و ايران که حامی اين گروه است يک پيروزی بود، احساس قدرت می‌کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)