تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اسرائيل در لبنان می ماند، حزب الله به مقاومت ادامه می دهد

جديدترين سخنان مقامات مسئول اسرائيل در مورد خروج نيروهای اين کشور از جنوب لبنان نشان از آن دارد که ارتش اين کشور ممکن است تا چندين ماه در خاک لبنان باقی بماند.

"دان هالوتز" فرمانده ارتش اسرائيل می گويد که خروج کامل از لبنان بسته به مدت زمانی است که اسقرار کامل سپاه صلح بين المللی به آن نياز دارد. يک مقام سازمان ملل متحد نيز می گويد که تشکيل و اعزام سپاه صلح که " يونی فيل" نام گرفته است برنامه ای در چند مرحله است که بخش اول آن اعزام يک نيروی زبده و پيشرفته 3500 نفری است. اين نيرو بتدريج خود را تا سقف 15000 نفر تکميل خواهد کرد.


از اعلام چند مرحله ای بودن تشکيل و اعزام سپاه صلح و نيزسخنان فرمانده ارتش اسرائيل می توان به سادگی نتيجه گرفت که اجرای مفاد قطعنامه 1701 شورای امنيت مطابق با پيش بينی های خوش بينانه اوليه يعنی ظرف چند هفته امکان پذير نيست. بر عوامل تاخيری موجود یايد مشکلات مربوط به اعزام و استقرار 15000 نفر از ارتش لبنان را نيز افزود.

از سوی ديگر نيروهای حزب الله بر اين نکته تاکيد می ورزند که تا زمانی که ارتش اسرائيل یه طور کامل از جنوب لبنان خارج نشده است، هدف قرار دادن اين ارتش و مواضع نظامی آن را حق خود می دانند.

ارتش اسرائيل نيز می گويد که هر حمله هدفمند حزب الله را قاطعانه پاسخ خواهد گفت. مجموعه اين شرايط نگرانی های مربوط به ادامه درگيری ها و بويژه مشکلات مربوط به برقراری يک آتش بس پايدار و منجر به صلح در منطقه را افزايش می دهد.

اگر چه ظرف دو روزی که از اجرای قطعنامه شورای امنيت می گذرد خطوط اصلی مربوط به اجرای قطعنامه از سوی طرفين رعايت شده است، اما به موازات آن درگيری های پراکنده نيز ادامه يافته و تعدادی کشته و زخمی بر جای نهاده است. بايد در نظر گرفت که اين حد از تنش ها مربوط به شرايطی است که هنوز اجرای قطعنامه وارد مراحل حساس و به اصطلاح خطوط قرمز مواضع طرفين درگير نشده و بويژه مسئله خلع سلاح حزب الله به عنوان حساس ترين جنبه قطعنامه های شورای امنيت از مرحله حرف فراتر نرفته است.

بی جهت نيست که از هم اکنون برخی مقامات فرانسوی به عنوان مسئولان هدايت برنامه استقرار سپاه صلح بين المللی و در راس آنها فيليپ دوست بلازی وزير امور خارجه اين کشور و ژنرال ارشد "الين پلگرينی" سرفرمانده احتمالی اين سپاه، ديدارها و گفتگوهای فشرده ای را برای حد اکثرهماهنگی در منطقه آغاز کرده اند. منابع سياسی وابسته به دولت لبنان نيز از ضرورت پيش برد يک طرح توافق و سازش با حزب الله در مورد نحوه اجرای برنامه خلع سلاح اين نيرو سخن می گويند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)