تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مصاحبه رييس جمهوری ايران با يک شبکه امريکايی؛ پاسخ‌های مبهم به پرسش‌های روشن

برنامه تلويزيوني پرطرفدار «شصت دقيقه» (سيکستي مينيتز) که هر هفته از شبکه تلويزيوني CBS پخش مي‌شود بخش هايي از مصاحبه خبرنگار پرسابقه و محبوب‌اش مايک والاس را با رئيس جمهور ايران پخش کرد. طول مصاحبه نود دقيقه است اما برنامه «سيکستي مينيتز» آن را به تمامي نشان نداد. شبکه ديگري (C-Span) قول داده فردا شب تمام مصاحبه را به طور کامل پخش کند.

مصاحبه يا جر و بحث
محمود احمدي نژاد با کاپشن سفيد هميشگي اش به فاصله نزديکي رو به روي مايک ولاس نشسته بود و بخش عمده مصاحبه به شکل جرو بحث صورت گرفت. غالب اوقات آقاي احمدي نژاد به پرسش هاي مستقيم و ساده مايک والاس جواب روشن و ساده نمي داد و وارد شرح طولاني مي شد که صداي اعتراض مصاحبه کننده را در بيشتر طول مصاحبه در آورد. او گفت: «هر کدام از پرسش هاي شما يک کتاب پاسخ لازم دارد!» در جايي از مصاحبه او از خبرنگار پرسيد: «آيا شما خبرنگار هستيد يا نماينده دولت صهيونيستي؟ اين که ژورناليسم نيست!» نکته هايي که مصاحبه گر روي آنها به طور اخص انگشت گذاشت اصرار آقاي احمدي نژاد به «محو اسرائيل از صفحه روزگار» و «افسانه هالوکاست (آدم سوزي هيتلري)» ، و «حمايت نظامي از حزب الله لبنان» بود. در پاسخ، آقاي احمدي نژاد سخناني را که پيش از اين در مصاحبه هاي ديگر گفته بود بار ديگر تکرار کرد. او تأکيد کرد اسرائيل دولتي سرهم بندي شده است و اگر هم داستان هالوکاست صحّت داشته باشد محل وقوع آن اروپا بوده و به همين دليل دولت اسرائيل هم بايد در ميان يکي از کشورهاي اروپايي تشکيل شود؛ نه بر روي خاک مردم فلسطين. اکنون ميليون ها فلسطيني آواره و هزاران هزار نفر کشته شده اند.



پرسش از کمک تسليحاتی به حزب الله و برنامه هسته‌ای

رئيس جمهور ايران به اين پرسش که چرا ايران تسليحات سنگين به حرب الله لبنان می دهد و از آن حمايت مالي مي کند پاسخي نداد و درعوض گفت «آمريکا با دادن بمب هاي ليزري به اسرائيل به کشتار مردم بيگناه پرداخته. هرکس حق دارد از خانه اش دفاع کند. آيا اين لبناني ها هستند که در سرزمين اشغالي مي رزمند يا ارتش صهيونيست در کشور لبنان؟ لبنان از استقلال خودش دفاع مي کند.» آقاي احمدی نژاد گفت «شوراي امنيت سازمان ملل» در لبنان مؤثر نبوده و به طور اساسي براي امنيت جهان کاري نمي توان بکند زيرا نهادي در خدمت منافع ايالات متحده وبريتانيا است و تنها به خواست بوش و ياران‌اش تن در مي دهد که قصد دارند انرژي اتمي را هم در انحصار خود داشته باشند. رئيس دولت ايران گفت: «آمريکا روي کشور ما بسيار حساسيت نشان مي دهد. ما نمي دانيم چرا با پيشرفت ما مخالف‌اند.» در پاسخ گفته مايک والاس که «آمريکا با پيشرفت ايران مخالف نيست»، آقاي احمدي نژاد گفت چرا، تا پيش از انقلاب ايران، آمريکا و اروپاييان قصد داشتند نيروي هسته اي در اختيار ايران بگذارند اما به «به محض آنکه حکومت مردمي بر سرکار آمد» خصومت آمريکا آغاز شد.



مداخلات ايران در عراق

مايک والاس دو سوآل درباره نقش ايران در عراق و نيز ايجاد واحدهاي مخصوص ۵۲ هزار نفري بمب اندازان انتحاري مطرح کرد. والاس پرسيد گفته مي شود بخشي از بمب هاي کنار جاده ها در عراق و نيز مهمات نيروهاي شورشي از سوي دولت ايران فراهم مي شود. اما آقاي احمدی نژاد از پاسخ صريح طفره رفت. او در عوض گفت «صدام سه سال است که کارش تمام شده اما آمريکايي ها مي گويند ما براي دراز مدت در عراق هستيم. مسؤليت امنيت عراق با آمريکايي هاست.» در پاسخ پرسش دوم او گفت: «شما انتظار داريد آمريکا ما را تهديد کند و ما دست هامان را ببنديم؟ ما اميدواريم آمريکا دست از تهديد ملت ما بردارد تا شما مجبور نباشيد اين سوآل ها را از من بکنيد.»



احمدی‌نژاد و جرج بوش

در پاسخ اينکه «نظرتان راجع به جورج بوش چيست؟» آقاي احمدي نژاد لحن نصيحت آميز به خود گرفت و گفت بوش اگر بخواهد مي تواند به مردم خودش خدمت کند و اقتصاد آمريکا را بهبود ببخشد اما در عوض تصميم به تهديد، اشغال نظامي و کشتار گرفته. رئيس جمهور ايران آماري را که آماده کرده بود به مايک والاس خاطرنشان کرد: يک در صد مردم آمريکا در زندان اند و۴۵ ميليون آمريکايي نفر بيمه بهداشتي ندارند. احمدي نژاد گفت: «از قول من به جورج بوش بگوئيد او عاقبت خوبي نخواهد داشت.» در توضيح اين مطلب او گفت محبوبيت جورج بوش هر روز کاهش مي يابد، تنفر از او در دنيا روز افزون است و براي «يک حاکم» اين بدترين سرنوشت است که در پايان مأموريت اش نتواند کارش را با افتخار ترک کند. در پاسخ اينکه «آيا حاضريد همين الآن با دولت آمريکا روابط عادي برقرار کنيد؟» آقاي احمدي نژاد گفت: «چه کسي روابط را خراب کرده؟ ... شرايط بايد فراهم باشد. شما به شکل و قيافه و رفتار دولت آمريکا نگاه کنيد. اينکه چطور با ملت ما حرف مي زنند. اين ها دنبال امپراتوري هستند. نمي خواهند با صلح در کنار مردم دنيا زندگي کنند. اگر رفتارشان را عوض کنند همه چيز درست مي شود.» آقاي احمدي نژاد گفت امروز عصر بمب به پايان رسيده و دوران ديالوگ و مراوده فرهنگي فرا رسيده است.



عبدی کلانتری؛ نيويورک

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Nasihatesh be Bush mano koshteh:)

-- Nima ، Aug 14, 2006

تحریف هم حد و اندازه دارد:
"Please give him this message, sir. Those who refuse to accept an invitation to good will not have a good ending or fate."
ترجمه شما:
«از قول من به جورج بوش بگوئيد او عاقبت خوبي نخواهد داشت.»
"See how they talk down to my nation"
ترجمه شما:
اينکه چطور با ملت ما حرف مي زنند.

-- گالان ، Aug 14, 2006

ظاهرا قرار بود اين راديو فرهنگي اجتماعي باشد! مي‌دانم كه منتشر نمي كنيد. اما اين جوابها كه داده شده همه درست و منطقي اند و نمي دانم كينه بي دليل شما از آدمي كه البته مانند همه آدمها اشتباه دارد چرا تا اين حد است كه چشمتان را بر روي حقايق دنيا ببنديد؟

-- نكته گو ، Aug 14, 2006

این گزارش کاملا غرض ورزانه است، هر چی تا حالا گند زده بود این یکی خوب در اومده و همه هم اینجا میگن که خوب بوده، والاس کاملا عصبانی و بی ادب بود و آخرشم حالش گرفته شد... جوابای احمدی نژاد هم همونی بود که می بایست باشه یعنی اگه خاتمی هم بود همین جوابا رو میداد...

-- امیر ، Aug 14, 2006

باید مصاحبه را دید. اینچوری دل آدم خنک نمیشود در لحظه هایی که والاس آبروی آقا را میبرد

-- جوان ، Aug 15, 2006

اول از همه باید اعتراف کرد تمام ابرویی که خاتمی طی هشت سال برای ایران بدست آورد جناب احمدی نژاد در چند دقیقه به باد.
ایشان بار دیگر ثابت کرد اصول دیپلماسی را به هیچ وجه نمی داند. من به حال خودم و دیگرایرانیان تاسف می خورم که نماینده ی ملت ما در جوامع بین الملل ایشان است ایشان است

-- sina ، Aug 17, 2006

اول از همه باید اعتراف کرد تمام ابرویی که خاتمی طی هشت سال برای ایران بدست آورد جناب احمدی نژاد در چند دقیقه برباد.
ایشان بار دیگر ثابت کرد اصول دیپلماسی را به هیچ وجه نمی داند. من به حال خودم و دیگرایرانیان تاسف می خورم که نماینده ی ملت ما در جوامع بین الملل ایشان است

-- sina ، Aug 17, 2006

فقط باید به حال این ملت گریست

این تنها کاری است که ایرانی ها در حال حاضر می تونن انجام بدن

-- ایرانی ، Aug 17, 2006

سلام در مورد این مصاحبه که آقای والاس انجام داد با اینکه از آقای احمدی نژاد دل خوشی ندارم اما باید بگویم که واقعا زیبا سخن وری کرد و حرفهای جالبی زد و خیلی مودبانه پاسخ های والاس داد و البته کامل ونگذاشت تبهر والاس اونو گیج کنه تا مثل مصاحبه های قبلیش آبروریزی را بیفته راستش یه لحظه فکر کردم که خیلی احمدی نژاد دوست دارم . راجع به این دوست گرامی آقای جوان هم که نظر داده باید بگم که آقای احمدی نژاد بر خلاف ظاهر خیلی زیبا معلوم کرد که اصول دیپلماسی را هم بلد بوده و باید بگم انصافا در چهره والاس مشخص بود که جذب صحبتهای احمدی نژاذ شده .

-- پژمان ، Aug 18, 2006

سلام
خداییش هیچ کس جز احمدی نزاد نمی تونست این جوری جواب سوال های مایک والاس را بده.

-- maryam ، Aug 21, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)