تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ديوار فروريخته برلين چهل و پنج ساله شد

13 اوت امسال 45 سال از ساختن ديوار برلين می گذرد.در ساعات اوليه بامداد روز يکشنبه 13 ماه اوت سال 1961 وقتی که مردم در برلين از خواب برخاستند ، روبرو شدن با وضعيت فوق العاده در شهر آنها را شوکه کرد.تانک ها در نقاط معينی در شهر مستقر شده بودند. قسمتی از خيابانهای شهر کنده شده بود و برای رفت و آمد وسائل نقليه عمومی قوانين تازه ای وضع شده بود. برنامه ازپيش تائين شده ساختن ديوار برلين درست از ساعت 1 بامداد روز يکشنبه 13 اوت در برلين آغاز شد و ساعت 3 بامداد تمام نقاط مورد نظر تحت کنترل نيروهای امنيتی قرارداشت .

ديوار برلين؛ ديوار ايدئولوژی
بدين ترتيب ساختن ديوار برلين به طول 155 کيلومتر از بتون آغاز شد. اين ديوار 192 خيابان را در برلين قطع کرد که تا نوامبر سال 1989 بر جای بماند. مردم برلين که در يک اقدام ناگهانی از سوی دولت وضعيت زندگيشان بکلی دگرگون شد آنها در روز 16 اوت تظاهرات عظيمی را در اعتراض به وضع بوجود آمده در جلو شهرداری برلين در غرب برلين بر پا کردند. در اين تظاهرات 250 هزار نفر شرکت کردند اما از سوی مقامات دولتی توجه چندانی به آن ها نشد. از سپتامبر سال 1949 تا ماه اوت 1961 بيش از 5/2 ميليون نفر از آلمان دمکراتيک به آلمان غربی فرار کرده بودند يعنی روزانه 2000 نفر. با ساخته شدن ديوار با توجه به سيستم امنيتی وپيچيده آن ، گذشتن از ديوار به قيمت جان مردم تمام می شد . اولين قربانی فرار از ديوار برلين جوان 24 ساله ای بود که در تاريخ 28 اوت همان سال اقدام به فرار کرده بود. ساختن ديوار برلين نه تنها خانواده ها را از هم جدا کرد بلکه به قيمت از دست کار 60 هزار نفری شدکه در سوی ديگر ديوار کار می کردند. " اريش هونکر " که رهبری عمليات ساختن ديوار را بر عهده داشت همان زمان در مصاحبه ای اعلام کرد که برا ی اين اقدام دلايل کافی وجود دارد که مهمترين آن جلوگيری از دخالت نيروهای ناتو در خاک آلمان شرقی بوده است .



رنج‌های يک ديوار

جدا سازی دو برلين در يک اقدام ناگهانی سرنوشت های ناگواری را برای بسياری از خانواده ها ی آلمانی رقم زد . درد و رنج انسانهائی که سالهای طولانی امکانی برای ديدار خانواده های خود نداشتند و يا حتی شنيدن خبری از آنها . گروهی از آنها آنقدر زنده نمانند که فروريختن ديوار برلين و امکان ديدار دوباره خانواد ه های خود را بيابند. در اين ميانه غم انگيز ترين سرنوشت را کسانی پيدا کردند که در تلاشی ناموفق برای گذشتن از ديوار جان خود را از دست دادند. در مورد آمار دقيق کشته شدگان هنوز اطلاعی در دست نيست . عدم امکان دسترسی به منابع انسانی و اطلاع از سرنوشت آنها دشواری هائی را بوجود می آورد. يک موسسه تحقيقاتی در برلين اخيرا در گزارش هائی اعلام کرده است که آمار 80 کشته ای که تا کنون اعلام شده بود صحت ندارد واين تعداد بيشتر از اين است و از رقم 125 نفر ی نام می برد که در هنگام عبور از ديوار جان خود را از دست دادند.80درصد کسانی که جان خود را از دست دادند زير 30 سال بود ه اند.بر طبق گزارش اين موسسه 70 نفر آنها در هنگام فرار هدف تير ماموران امنيتی قرار گرفته اند . 21 نفر در فرار نا موفق خود جان باخته اند و 14 نفر کسانی بود ه اند که از غرب قصد ورود به آلمان شرقی را داشته اند. در ميان کشته شدگان 8 زن وجود داشته است .گزارش دقيق تر ی توسط اين موسسه در آخر امسال اعلام می شود. در مراسمی که امروز در برلين برگزار شد ، وزيرکشور و شهردار برلين به همره نمايندگان احزاب سياسی به قربانيان ديوار برلين ادای احترام کردند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)