تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

فيشر با دست خالی بازگشت

سفر "يوشکا فيشر"وزير سابق امور خارجه آلمان با همه اميدواری خود او نتوانست تاثير مورد انتظار را بر دولت ايران بر سر مسئله انرژی هسته ای بگذارد.او که روز 5شنبه از سفر سه روزه خود به تهران به آلمان بازگشت در مصاحبه ای موضع فعلی ايران در رابطه با مسئله انرژی هسته ای را نا اميد کننده خواند.
"يوشکا فيشر" برای بار دوم به ايران سفر می کند. او پيش از اين به عنوان وزير امور خارجه آلمان به ايران سفر کرده بود و اين بار هر چند که سفرش را با وزير خارجه آلمان "فرانک ولتر اشتاين ماير" هماهنگ کرده بود اما نماينده دولت آلمان نبود، و به عنوان نماينده مجلس آلمان به ايران سفر کرد.

سفر فيشر به دعوت "حسن روحانی" برای ايراد يک سخنرانی در مرکز"پژوهش های استراتژيک " انجام شد . او در عين حال امکان ديدار و گفتگو با چند مقام ايرانی از جمله "منوچهر متکی" وزير امور خارجه را هم پيدا کرد.او ضمن اشاره به سخنان "محمود احمدی نژاد" رئيس جمهور ايران در رابطه با اسرائيل ، تاکيد کرد که با چنين موضع گيری هائی نمی توان انتظار را ه حل های ضلح آميز را داشت ." فيشر" ضمن تشريح موضع و ديدگاه های بين المللی و هم چنين آلمان در رابطه با شرايط موجود، از همه کشورهای اروپائی خواست که از روابطشان با ايران برای برون رفت از وضع پيش آمده استفاده کنند. او گفت که ما بايد با مسئوليت کامل وبطور دقيق و روشن با ايران صحبت کنيم و آنها را متوجه نتايج ناشی از رد پيشنهاد پنج عضو شورای امنيت و آلمان کنيم.
در رابطه با مناشات هسته ای ايران "فيشر" اظهار اميدواری کرد که ايران از مواضع خود کوتاه بيايد و تاکيد کرد که پذيرش طرح پيشنهادی جديد به نفع ايران است و تاکنون چنين پيشنهادی که به مسائل اقتصادی و سياسی ايران توجه داشته باشد به ايران نشده بود.

وزير سابق امور خارجه آلمان در گفتگوئی با شبکه دوم تلويزيونی آلمان که بطور مستقيم از تهران پخش می شد ،اظهار داشت که ايران رابطه نزديکی با حزب الله در لبنان دارد و اين موضوعی نيست که ايران آن را پنهان کند و به همين دليل می تواند در مسئله لبنان نقش مثبت و يا منفی ايفا کند.او در ضمن گفت که به دليل نقشی که ايران دارد می بايد تماس با ايران را حفظ کرد.او هم چنين خواهان پايان دادن به خونريزی در لبنان شد و به نقش سوريه هم برای پايان دادن به مناقشات لبنان اشاره کرد.او گفت که برا ی پايان دادن به وضع موجود می بايد از همه عوامل دخيل در وضع موجود کمک گرفت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)