تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نفت در آتش خاورميانه

بازار نفت جهان، حتی در صورت توقف درگیری‌های خاورمیانه، تا ماه‌ها روی آرامش نخواهد دید.
پیش‌بینی می‌شد افزایش صعودی قیمت نفت خام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به بشكه‌اي 71 دلار و 71 سنت، رویدادی موقت باشد و با نزديك شدن به پایان درگیری‌های پیش آمده میان اسرائیل و لبنان دوباره کاهش یابد. در دو روز گذشته، کاهش چند سنتی نفت خام اوپک، این پیش‌بینی را تایید می‌کرد اما معاون وزیر امور خارجه ایران به تلویزیون دولتی ونزوئلا گفته‌است :«در صورت ادامه تحریم بین‌المللی ایران توسط آمريكا، قیمت نفت به بشكه‌اي 200 دلار خواهد رسید.»

منوچهر محمدی پس از صدور قطعنامه شورای امنیت درباره توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران در مهلت یک ماه، براین نکته تاکید کرده‌است که تحریم ایران تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.


جنگ و نفت

خبرگزاری رویترز در تحلیلی از وضعیت نفت نوشته است:« افت و خیر قیمت نفت که به دنبال بالاگرفتن بحث‌های جهانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد شد، تحت تاثیر درگیری‌های خاورمیانه در لبنان دوباره شدت گرفت.»
به گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی، گرچه هیچ کدام از کشورهای اسرائیل و لبنان تولید‌کننده جدی نفت محسوب نمی‌شوند، اما دست کم در منطقه‌ای قرار گرفته‌اند که مهم‌ترین منبع تولید نفت دنیا محسوب می‌شود.

درگیری‌های اسرائیل و لبنان برای هر دو طرف، تبعات منفی اقتصادی دارد.

بحران منطقه باعث کاهش درآمد گردشگری لبنان شده است. از آن طرف، افزایش قیمت نفت، در نهایت به زیان اقتصاد اسرائیل است.

اسرائیل از 20 سال قبل، استخراج نوع خاصی از سوخت نفتی را با هزینه بشكه‌اي 20 دلار از نوعی سنگ رسی خاص نام "شیل" آغاز کرده است تا جایگزین نفت خام باشد؛ اما همچنان، نفت، مهم‌ترین منبع سوختی در صنعت این کشور است.

نفت، اهرم فشار سياسی

با گسترش درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه و به دنبال قطعنامه شورای امنیت برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای در ایران، وضعیت قیمت نفت در منطقه، دغدغه‌ای جدی خواهد بود.
نشست بعدی اعضای اوپک در 11 سپتامبر، اجلاس مهمی است که نتایج آن 12 و 13 سپتامبر در جلسه علنی اوپک مشخص خواهد شد.

در روزهای قبل، هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا و منتقد سیاست‌های آمریکا، همراه با وزیر نفت این کشور، از ایران دیدار کرد تا در حاشیه ملاقات سران سیاسی، درباره مسائل نفت و خاورمیانه نیز مذاکراتی انجام شود.

هوگو چاوز ، دیروز، در اعتراض به اقدامات اسرائیل، سفیر ونزوئلا را از اسرائیل فراخواند. به گزارش "جروزلام پست"، اسرائیل از این اقدام نگرانی خود را ابراز کرده اما گفته که تاکنون تصمیم نگرفته است که چگونه به این اقدام واکنش نشان دهد.

اپک 11 عضو دارد که عربستان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت خام آن است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)