تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«جنایات مرتضوی بیش از این‌ها است»

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید جنایات سعید مرتضوی «به مراتب بیش از آن‌چیزی است که در گزارش کمیته ویژه مجلس مطرح شده‌است.»
سعید مرتضوی، معاون دادستان کل کشور اخیراً در گزارش کمیته ویژه مجلس، مسئول وقایع بازداشتگاه کهریزک شناخته شد.

«پیشینه ناشایست او به سال‌های زیادی پیش از این برمی‌گردد. کمیته ویژه مجلس باید تحقیق خود را گسترش بدهد تا سوء رفتارهای گذشته وی را نیز در بر بگیرد»

بازداشتگاه کهریزک در استان تهران که زیر نظر پلیس اداره می‌شد، در ناآرامی‌های پس از انتخابات، محل نگهداری گروهی از معترضان بازداشتی بود. از این بازداشتگاه، گزارش‌هایی مبنی بر «قتل، شکنجه و تجاوز جنسی» منتشر شده‌است.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه جدید خود از مقامات قضایی ایران خواسته‌است تا سعید مرتضوی را از سمت معاونت دادستانی کل برکنار کنند و کمیسیون مستقلی برای بررسی نقش او و نقش دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی در خشونت‌هایی که دست کم تا سال ۲۰۰۰ سابقه دارد تشکیل دهند.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر گفت:
«سعید مرتضوی یک ناقض مکرر حقوق بشر است و کمیته ویژه مجلس در ذکر نام او از خود شجاعت نشان داده‌است.»


سعید مرتضوی

وی افزود:
«پیشینه ناشایست او به سال‌های زیادی پیش از این برمی‌گردد. کمیته ویژه مجلس باید تحقیق خود را گسترش بدهد تا سوء رفتارهای گذشته وی را نیز در بر بگیرد.»

قتل زهرا کاظمی روزنامه‌نگار و عکاس ایرانی-کانادایی که در ژوئیه ۲۰۰۳ در بازداشت دادستانی تهران کشته شد، از جمله مواردی دانسته شده که سعید مرتضوی مقصر آن است.

با این حال که شرایط بازداشتگاه کهریزک به علت وخامت باعث کشته شدن دست کم سه تن از بازداشتیان سیاسی اخیر بر اثر ضرب و شتم شد، آقای مرتضوی خطاب به اعضای کمیته ویژه، شرایط این بازداشتگاه را «مناسب و استاندارد» توصیف کرد.

جو استورک، معاون دیده‌بان حقوق بشر در ادامه بیانیه اخیر این سازمان افزود:
«دلایلی هست که نشان می‌دهد افراد دیگری به همراه مرتضوی مسئولیت چیزهای وحشتناکی که در کهریزک اتفاق افتاد را بر عهده دارند.»

«سعید مرتضوی یک ناقض مکرر حقوق بشر است و کمیته ویژه مجلس در ذکر نام او از خود شجاعت نشان داده‌است»

در آوریل سال ۲۰۰۰، سعید مرتضوی در سمت قاضی شعبه ۱۴۱۰ دادگاه مطبوعات با دستور تعطیلی بیش از ۱۰۰ روزنامه و نشریه، موجی از سرکوب مطبوعات را در ایران آغاز کرد.

وی هم‌چنین در سال ۲۰۰۴ دستگیری خودسرانه بیش از ۲۰ وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار را سازماندهی کرد و آن‌ها را در زندان‌هایی مخفیانه نگه داشت.
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید سعید مرتضوی مستقیماً در خشونت‌های این زندان‌ها دست داشته‌است. به گفته این سازمان در این زندان‌ها افراد به طور درازمدت در سلول‌های انفرادی نگه داشته شده و مجبور به امضای اعتراف‌های دروغین شدند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
مرتضوی مسئول وقایع کهریزک معرفی شد

نظرهای خوانندگان

چه بیمارانی بر ما حکومت کرده و می کنند! اینان تاولها و دملهای چرکینی هستند که نه تنها بر پیکر شریف ایران و ایرانی و ایرانیت زده اند بلکه از زمان ظهورشان تا کنو غیر از آدمکشی به ارمغان نیاورده اند. مردم ایران در تمامیتش باید یک انقلاب مذهبی بکند. باید از خودش یکبار برای همیشه بپرسد که چرا مسلمان است! چرا! آیا این اسلام بغیر از فلاکت و مصیبت و عزا و گریه و ماتم برایش آورده است؟ آیا این ملایان بر قدرت و بر منبر و ملکه ی ذهن ایرانیان چه خوبشان و چه بدشان مگر قتل و کشتار برای ما هدیه ای دیگر داشته اند! بنده یک بار دیگر نوشته ام که تمامی سراسر تاریخ این دین پر است از فتواهای قتل دیگر اندیشان و دیگر دینان و حتا حتا حتا همدینانی که به زعم ملایان بد دین و یا بیدین بوده اند! از حلاج و عین القضات همدانی و سهروردی گرفته و بیایید تا کسروی و امیر کبیر و دکتر سامی و سید جواد ذبیحی و تقی روحانی و علی اکبر سیرجانی و قتلهای ذنجیره ای و تا همین دیروز دکتر مسعود علی محمدی و تا فردا دیگران و همه و همه به فتوای ملایان آیت الله ها و آخوندان و روحانیون و روضه خوانان و قرآن و پیامبر و امامان بوده و خواهد بود. ایرانیان باید بدانند که این دین نیست مگر فرمان قتل و ازاله بکارت و فرمان سنگسار، ماتم و عزا و ممنوعیت شادی و ممنوعیت هنر و ممنوعیت زن بودن و هزاران ممنوعیت دیگر. و چنانکه باری دیگر نوشته بودک این موجودیت چنان از خمیره و عصاره بد است و بدخیم و همه از جنس و اصل می آید که اگر کسی آدمکش نباشد، اگر کسی وقیح نباشد و هملباس اینان باشد آنها خودشان او خلع لباسش می کنند و یا مجبور به ترک لباس و یا حصرش می کند و یا قتلش می کنند و... چنانکه با منتظری کردند و با گلزاده ی غفوری کردند و با اشکوری کردند و با قابل کردند و... وبا صانعی نیز خواهند کرد و اینک با خلجی می کنند. و فردا با هر کس که بتواند از این دین کامل انتقادی بکند!!!
زنده باد انقلابی که در درون ایرانیها تا از این تعفنگاه آزاد شوند!
زنده باد انقلاب سبز
زنده با تظاهرات گذشته و آینده ی سبزها
مرگ بر همین شاه!
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Jan 15, 2010

ما دستمان خالی است چه می توانیم بکنیم

-- بدون نام ، Jan 16, 2010

جدائی دین از سیاست به عنوان هدف استراتژی می تواند کشورمان را به آزادی و عدالت اجتماعی برساند. ولی در مرحله کنونی می بایستی از هرگونه حرکت و جنبش آزادیخواهانه باهر نام و نشان برای ساختن فضائی که در آن بتوان به گفتگو نشست و ایده های خود را مطرح نمود استقبال نموده و برای کسب آن به مبارزه با دیکتاتوری پرداخت.
قبل از رسیدن به این مرحله می بایست اول از همه در درون خودمان به یک انقلاب فرهنگی دست زده و خودمان را از سانسورهائی که برای خودمان به دلایل فرهنگی- اجتماعی ایجاد نموده ایم برهانیم تا بتوانیم تغییر و بینش دمکراسی را اول از همه در خودمان نهادینه کرده و پس از آن بتوانیم از عدالت اجتماعی و آزادی در همه زوایای فرهنگی و سیاسی دم بزنیم.

-- مسعود ایرانی ، Jan 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)