تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

حساب جدا
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «تزریق خون به شریان وحدت» به اشاره به ترور مسعود علی‌محمدی، خواستار ایجاد وحدت میان گروه‌های سیاسی شده است.

به نوشته این روزنامه، «بدیهی است حساب خشونت‌هائی که در جریان بعضی راهپیمائی‌ها و تجمعات صورت گرفته، از صاحبان تفکرات سیاسی موافق و مخالف جداست، کما اینکه حساب اغتشاشگران را نیز همواره عقلای قوم از حساب معترضان جدا دانسته‌اند و می‌دانند.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «بنابر این همه باید با توجه به همین واقعیت راه را بر سواستفاده‌ها ببندیم و اجازه ندهیم تفکرات و تحرکات افراطی حتی به این قبیل موضوعات کشانده شود و زمینه را برای سو استفاده دشمنان مشترک فراهم سازد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «نکته ظریف در این ماجرا اینست که دشمن ضربه را وارد می‌کند و سپس با تبلیغات گمراه کننده‌ای که به راه می‌اندازد، تلاش می‌کند همان مردمی که ضربه خورده‌اند را به جان همدیگر بیاندازد. »

متن کامل سرمقاله

وظیفه نظارتی مجلس
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «کدام اولویت دارد؟» به ارائه پیشنهادهایی به مجلس در خصوص برنامه‌های اقتصادی دولت پرداخته است.

به نوشته مردمسالاری، «مجلس ابتدا باید بحث تحقیق و تفحص از برنامه چهارم را با دقت و سرعت به سامان برساند و بر اساس نتیجه آن در مورد برنامه پنجم یا تمدید برنامه چهارم تصمیم بگیرد. اگر قرار بر تمدید برنامه چهارم است، با عنایت به مواردی که اجرا نشده است، بودجه سال ۸۹ را تنظیم و تصویب کند.»

این روزنامه افزوده است: «مجلس از دولت، علت عدم ارائه گزارش سالانه چگونگی اجرای برنامه چهارم را بخواهد و به منظور ایفای وظیفه نظارتی مجلس، دولت را به ارائه گزارش سالانه در مورد پیشرفت برنامه ملزم کند.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «برنامه تعریف دارد، باید حاوی موضوع، هدف، زمانبندی، منابع و... باشد و با سیاست متفاوت است، سیاست‌ها در سند چشم‌انداز و در ابلا غیه رهبری در مورد برنامه پنجم مشخص شده است و برنامه پنجم باید چگونگی تحقق این سیاست‌ها را در قالب برنامه ارائه دهد و مجلس بر برنامه ها با توجه به منابع و مصارف و اهداف متمرکز باشد.»

متن کامل سرمقاله

نقش صدا و سیما
روزنامه اعتماد در یادداشت شفاهی امروز خود با عنوان «صبر در برابر موضع گیری‌های بی‌ریشه» به قلم عماد افروغ، در خصوص مناظره‌های اخیر صدا و سیما نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «بخشی از حوادث حین انتخابات و پس از انتخابات معلول نوع پوشش خبری و تحلیلی صدا و سیما و به ویژه سیما بوده است. اگر رسانه ملی رسالت ملی خودش را ادا می‌کرد، بسیاری از این حوادث ناگوار و اتفاقات بعضاً ساختارشکنانه و اتهام‌ها و برچسب زدن‌های ناروا رخ نمی‌داد.»

روزنامه اعتماد می‌نویسد: «با وجود این اما در بازتاب‌ها و واکنش‌های برخی جریان‌ها به محتوای این مناظرات نظاره‌گر برخی موضع گیری‌ها و حملات غیرمنصفانه بودیم. کسی که وارد عرصه سیاست می‌شود، به هر حال باید خود را آماده این حملات غیراخلاقی کند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «این اقدامات و رفتارهای غیراخلاقی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. ظاهراً در این بین مدعی‌العمومی هم در کار نیست. در این فضا اگر صبر نکنیم چه کنیم. جدا از وجه کارکردی این صبر که حکایت از زنده بودن است، چاره دیگری نیست جز آنکه صبر را پیشه خود سازیم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «اراده الهی دیوار پولادین را می‌شکند»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «تحلیلی بر مناظره‌ها»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «درباره مناظرات اخیر»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «انتظارات غیرواقعی از هدفمند کردن یارانه‌ها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)