تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بهمن قبادی: از کشورم جدا نمی‌شوم

بهمن قبادی فیلمساز سرشناس ایرانی که در شصت و دومین جشنواره فیلم لوکارنو شرکت داشت، گفت که «به عنوان یک کرد ایرانی حاضر نیستم حتی یک وجب از خاک کشورم جدا شود.»

موضوع این نشست سینمایی، ارتباط تحولات اخیر ایران و سینما بود که در حاشیه این جشنواره برگزارشد.

در این نشست که از سوی سازمان عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون مرز در مقابل پرده بزرگ پیاتزا گرانده، ترتیب داده شده بود، علاوه بر بهمن قبادی، مهدی عبدالله‌زاده منتقد فیلم و روزنامه‌نگار مقیم سوئیس نیز شرکت داشت.

اظهارات بهمن قبادی درباره کردها و کردستان در این نشست، مورد مخالفت برخی از کردهای حاضر ‌در این جلسه قرار گرفت.

قبادی در پاسخ به سئوالی درباره نقش کردها و سرنوشت کردستان در اوضاع پس از انتخابات گفت: «حقوق حقه کردهای ایرانی زمانی به دست می‌آید که دموکراسی بر کشور حاکم شود. دولت‌های غربی در هر شرایطی منافع ملی خود را ترجیح می‌دهند و از دیگران نباید انتظار داشت. باید همه ایرانی‌ها از جمله کرد‌ها یک‌صدا متحد شوند تا به یک دولت مردمی برسیم، و آن‌وقت است که کردها دیگر شهروند درجه دو نخواهند بود.»


وی همچنین درباره وضعیت فعلی ایران و محدودیت‌های اعمال شده بر جوانان ایرانی در ۳۰ سال پس از انقلاب سخن گفت و به شرح تجربیات شخصی خود در این سال‌ها پرداخت.

قبادی در پاسخ به سئوال‌های مشابهی که درباره سرنوشت و آینده «جنبش سبز» ایران مطرح می‌شد، اظهار داشت: «تصور کنید فردی با دستانی ظاهرا قدرتمند، سر کسی که داخل یک استخر است را زیر آب برده و او را ۳۰ ثانیه زیر آب نگه داشته است. حالا پس از سی ثانیه، کسی که زیر آب است فرصتی یافته تا سرش را بیرون بیاورد و همزمان نفس تازه کند و فریاد بزند. شاید آن دست بتواند چند ثانیه دیگر سر او را به زیر آب فرو کند، اما قطعا دیگر قوت و نیروی گذشته را ندارد و این سر، از آب بیرون خواهد ماند و آن دست، خواهد شکست. این ۳۰ ثانیه، به مثابه ۳۰ سال دوران پس از انقلاب است.»

مهدی عبدالله‌زاده نیز به هراس «دولت کودتا» از ادامه حمایت هنرمندان از «جنبش سبز» ایران اشاره کرد و به نقش موثر هنرمندان در ایجاد انگیزه و اتحاد برای پشتیبانی از میرحسین موسوی پرداخت.

عبدالله‌زاده هم در پاسخ به سئوالی درباره سرنوشت هنرمندان ایرانی در این شرایط، گفت: «برای احمدی‌نژاد و دولت کودتا، حتی یادآوری این موضوع که ۸۰۰ هنرمند طراز اول ایران به انتقاد صریح از او و حمایت قاطع از میر حسین موسوی پرداختند، یک کابوس بی‌پایان است.»

به گفته وی «این یک نه بزرگ بود از سوی نخبگان و اهالی تفکر و فرهنگ به احمدی‌نژاد. و دولت کینه‌توز احمدی‌نژاد قطعا پس از ایجاد خفقان و سکوب، از تک تک آنها انتقام خواهد گرفت، کما این که این حرکت را با تخریب شخصیتی هنرمندانی چون داریوش مهرجویی، بهمن قبادی، عباس کیارستمی و دستگیری جعفر پناهی و چند مستند ساز و بازیگر تئاتر شروع کرده است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آفرین به بهمن ایران‌زاد و ایران‌نهاد. نیرومندی و بهروزی در همبستگی است نه در قبیله‌گرایی.

-- هیوا ، Aug 19, 2009

بهمن خیلی‌ اشتباه می‌کنه که به جای کردا تصمیم میگیره هر ملتی این حقو داره که سرنوشت خودشو خودش تعیین کنه. هرچند که کردا خیلی‌ برای هدفشون کشته دادن ولی‌ باز شرفشونو هیچوقت نمیفروشن در ضمن قوم با ملت فرق می‌کند. مرزهای جقرفیایی رو ما نذاشتیم که بهش پایبند باشیم.

-- mehrdad ، Aug 21, 2009

این تنها نظر بهمن قبادیه و نه تمام کردا. یه رفراندوم ازاد معلوم میکنه که کردا خواهان چی هستند.بهمن لطفا کار هنریتو انجام بده و از طرف یک ملت حرف نزن

-- chiya ، Aug 21, 2009

بهمن قبادی کجا برای تمام کردها تصمیم گرفته. او نظر خودش را گفته که اتفاقا نظر اکثریت ما کردهاست. هرکس این آب و خاک رو دوست نداره خوش آمده. خاک غیر ایرانی درب بغل است.

-- ایرانی کرد ، Aug 21, 2009

ایرانی کرد
تو هم که داری به جای اکثریت کردا حرف میزنی‌. بچه کجایی داداش!!!!؟؟؟؟؟؟

-- aziz ، Aug 23, 2009

من یک کرد کرمانشاهی هستم و عاشق بهمن قبادی . ولی کاری ندارم که اون چی میگه و چی میخواد .اون حق داره عقیده خودش رو ازادانه به زبان بیاره . و من هم از همین حق برخوردارم . کشور من کردستان هست نه جای دیگه ایران .عراق .سوریه .ترکیه اشغالگر هستن . این عقیده منه . به جای کسی هم حرف نمیزنم در یک انتخابات ازاد همه ملتهای در بند داخل ایران میتونن سرنوشت خودشونو رقم بزنن .جدایی یا با ایران بودن

-- ashkan ، Dec 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)