تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله منتظری:

«آبروی آیت‌الله خمینی را می‌برید»

آیت‌الله منتظری، مرجع تقلید شیعه با انتقاد از «استفاده ابزاری» از پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، گفت: «با این کار دارید آبروی ایشان را می‎برید و‏ ‏می‎فهمانید که ملت ایران این گونه‌اند که عکس امام خمینی را هم پاره‏ ‏می‎کنند. اصلا نباید سر و صدای آن را بلند می‎کردید.»

آیت‌الله منتظری که در پایان درس نهج البلاغه خود سخن می‌گفت، افزود: «‏مرحوم آیت‌الله خمینی واقعا به این کشور خدمت کردند، انقلاب کار ایشان‏ ‏بود و ایشان رهبر انقلاب بودند، البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند.»


سخنرانی آیت‌الله منتظری در پایان درس نهج‌البلاغه سه‌شنبه شب در قم

هفته گذشته تلوزیون دولتی ایران تصاویری را پخش کرد که صحنه پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی در یک تجمع اعتراضی را نشان می‌داد. این گزارش با بیان این‌که این تصاویر مربوط به تجمعات ۱۶ آذر، روز دانشجو است، دانشجویان معترض را متهم به «اهانت» به تصویر آیت‌الله خمینی کرد.

در پی پخش این تصاویر، برخی حامیان دولت در شهرهای مختلف دست به راه‌پیمایی زدند. چهره‌های سرشناس معترضان با «مشکوک» خواندن پخش این تصاویر، می‌گویند که دولت می‌خواهد از این ماجرا برای سرکوب معترضان استفاده کند.

‏‏به گزارش تارنمای شخصی آیت‌الله منتظری،این مرجع تقلید شیعه گفت: «این که این همه سر و صدا کنید و مردم را به راهپیمایی وادار کنید، این‌ها‏ ‏کارهای موقت است و پیداست که از اسم ایشان می‎خواهید استفاده ابزاری‏ ‏کنید. وگرنه اگر شما دلسوز ایشان بودید اصلا نباید عکس‌العمل نشان‏ ‏می‎دادید.»

در جریان تجمعات اعتراضی اخیر برخی معترضان شعارهایی بر علیه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی داده بودند و تصاویری مبنی بر پاره کردن عکس وی در اینترنت منتشر شده بود. مقامات رسمی ایران تا کنون واکنشی به این مسائل نشان نداده‌اند.

آیت‌الله منتظری با بیان اینکه مردم باید آزاد باشند و حرفشان را بزنند، اضافه کرد: «آزادی یعنی مردم آزاد باشند، نه این که دولت آزاد باشد هر کاری‏ ‏دلش خواست انجام دهد اما مردم نتوانند حرفشان را بزنند.»

آیت‌الله منتظری: آیت الله خمینی واقعا به این کشور خدمت کردند، البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند

وی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: «‏کار اشتباه را از هر کجا برگردید به نفع است. آمده‌اید انسان‌های متدین و‏ ‏کسانی که در انقلاب بودند و قلم‌شان و سخن‌شان در راه انقلاب بود زندان‏ ‏کرده‌اید بعد می‎گویید باید تعهد بدهید، مصاحبه کنید. ما روایات زیادی‏ ‏داریم که این مصاحبه‌ها ارزش ندارد.»

در جریان اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شمار زیادی از چهره‌های سرشناس سیاسی و اجتماعی بازداشت و محاکمه شده‌اند. مقامات رسمی ایران تعداد بازداشت‌شدگان را بیش از چهار هزار نفر اعلام کرده‌اند.

برخی بازداشت‌شدگان در دادگاه یا در برابر خبرنگاران «اعترافاتی» علیه خود و اصلاح‌‌طلبان کرده‌اند.

به گفته آیت‌الله منتظری: «حفظ‏ ‏نظام از واجبات نفسی نیست بلکه حفظ نظام وجوب مقدمی دارد. حفظ‏ ‏نظام برای این است که در سایه نظام دستورات اسلام را اجرا کنیم، نه این که‏ ‏دستورات اسلام را زیر پا بگذاریم به اسم حفظ نظام، این کار غلطی‏ ‏است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دمت گرم تاریخ از شما به نیکی و پاکی یاد خواهد کرد

-- امیر ، Dec 17, 2009

بله ولی خمینی مگر آبرویی داشته بوده است>؟

-- بدون نام ، Dec 17, 2009

می گویند تمثال امام مگر پیامبر اسلام تمثال داشتند که این جنایتکار تمثال داشته باشد.اصلا حد شرعی پاره کردن عکس یک نفر چیست؟ بجای این همه جنجال اگر واقعا اشخاصی این کار را کرده اند خوب پیدایشان کنید و قصاصشان کنید (عکسشان را پاره کنید )

-- بدون نام ، Dec 18, 2009

اقای روزبه/ مشکل تجاوز جنسی در جامعه ایران را نمی توان به گردن جمهوری اسلامی انداخت.این فرهنگ غلط در تمام دنیا رایج است.حتی در مهد سوسیالیستی شما و مهد دمکراسی جنبش سبز- امریکا و غرب
متاسفانه تجاوز ناموسی در ذهن مردم عادی و ماموران به عنوان یک مجازات جا افتاده و بکار گرفته میشود .ان عده از مسلمانان که من میشناسم و میدانم واقعا مسلمانند /دارای چنین تربیت و فرهنگی نیستند.اما مسلمانان عادی اکثرا دارای این تربیت و فرهنگ غلط میباشند.
این مشکل جوامع بشری است و در غرب با ان مبارزه خوبی شده است.اما متاسفانه هنوز نتیجه کامل گرفته نشده.
در ایران هم باید جامعه شناسان/روانشناسان/روانکاوان/روحانیان کارشناسان قضایی و افراد متجاوز و تجاوز شده در این رابطه دور هم جمع گردند و پس از گفتگو /توسط کارشناسان عوامل برسی شوند و چگونگی حل این مشکل جامعه را به بحث کشیده و پیشنهادهای کارشناسانه اراعه نمایند.
من از این طریق به بحث دامن زده و از مسوولن رادیو زمانه هم خواهش میکنم با به راه انداختن بحث و میز گرد با کارشناسان نسبت به رفع این مشکل مردم پیشتاز باشند تا دولت ج. ا. هم اقدامات خود را در ایران اغاز نمایند.

-- mansour piry khanghah ، Dec 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)