تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

احتمال شکست اجلاس کپنهاگ

رهبران کشورهای جهان امروز پنج‌شنبه نسبت به احتمال بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کردند.

بیش از ۱۱۵ تن از رهبران کشورهای جهان از جمله محمود احمدی‌نژاد از ایران و هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده در این نشست که در کپنهاگ، پایتخت دانمارک برگزار می‌شود حضور دارند.

محمود احمدی‌نژاد دسترسی همه کشورها به انرژی اتمی را «راه چاره» مسئله تغییر آب‌وهوا دانست

موضوع اصلی این نشست، قول کمک‌های مالی کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با گرمایش زمین است.

ناظران ان اجلاس معتقدند در دو روز آخر این نشست که فردا جمعه و روز شنبه برگزار می‌شود احتمالاً به صدور یک قطع‌نامه سیاسی غیر الزام‌آور بسنده خواهد شد و رسیدت به توافق‌های واقعی عملی به نشست سال آینده در مکزیک موکول خواهد شد.

در حیم برگزاری اجلاس امروز بیش از ۴۰۰ تن از مخالفان دولت ایران در تزدیکی مقر برگزاری این اجلاس و همچنین محل‌های رفت و آمد محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه‌اش دست به تجمعات اعتراضی زدند.

ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس جمهور، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری، منوچهر متکی وزیر خارجه، محمود احمدی‌نژاد را در جریان این سفر همراهی می‌کنند.

معترضان حاضر در کپنهاگ از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس درخواست کرده‌اند تا «برای احترام به دموکراسی، آزادی زندانیان سیاسی و ابراز حمایت از مردم ایران، از به رسمیت شناختن دولت محمود احمدی‌نژاد خودداری کنند.»
در این مراسم اعتراضی شماری از استادان ایرانی دانشگاه‌های اسکاندیناوی به سخنرانی پرداختند.

معترضان حاضر در کپنهاگ از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس درخواست کرده‌اند تا از به رسمیت شناختن دولت محمود احمدی‌نژاد خودداری کنند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود احمدی‌نژاد در این اجلاس، ایالات متحده را کشوری «جنگ‌افروز و معتاد به نفت» نامید و اظهار داشت که همه کشورهای جهان باید به منابع «پاک و تجدیدپذیر» انرژی از جمله انرژی هسته‌ای دسترسی داشته‌باشند.

وی در ادامه به انتقاد شدید از میزان مصرف نفت در ایالات متحده و «دخالت‌های سیاسی» آن کشور در مناطق نفتی پرداخت. وی تغییر آب‌وهوایی زمین را نتیجه نظام سرمایه‌داری و تمایل به استفاده از سوخت ارزان دانست.

وی دسترسی همه کشورها به انرژی اتمی را «راه چاره» مسئله تغییر آب‌وهوا دانست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)