تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واکنش غرب به آزمایش موشکی ایران

ایالات متحده آزمایش موشکی روز گذشته ایران را «تحریک‌آمیز» و باعث «نگرانی» دانست. معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این رابطه اظهار داشت که این اقدام «تردیدهایی جدی را در خصوص ادعاهای تهران مبنی بر نیات صلح‌آمیز برمی‌انگیزد.»
آلمان نیز آزمایش موشکی ایران را «هشداردهنده» نامید و فرانسه آن را «پیامی بسیار بد از سوی ایران» توصیف کرد.


ایران روز چهارشنبه نمونه بهینه‌سازی‌شده‌ای از موشک میان‌برد سجیل ۲ را آزمایش کرد. مقامات ایرانی می‌گویند برد این موشک دو هزار کیلومتر است که با این حساب، اسرائیل، بیشتر کشورهای عربی، ترکیه و بخشی از اروپا در تیررس آن قرار خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جف مورل، معاون مطبوعاتی وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران خبر داد که رابرت گیتس «به طور آشکار» از این آزمایش ایران نگران است.

آقای مورل افزود:
«این تنها یک مورد در رشته‌ای از اقدامات تحریک‌آمیز ایران است که در تمام آن‌ها بی‌توجهی به امنیت جامعه جهانی و شاید به اختمال بیشتر مخالفت با این امنیت به چشم می‌خورد.»

وی در ادامه گفت که «در پرتاب این موشک پیشرفت فنی دیده نمی‌شود» و افزود:
«فکر نمی‌کنم این آزمایش فرق چندانی با آن‌چه قبلاً دیده‌بودیم داشت.»

کاح سفید نیز گفته‌است که این آزمایش ایران «عزم جامعه جهانی برای مقابله با بلندپروازی‌های هسته‌ای تهران را جزم‌تر می‌کند.»

مایک همر، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در این باره گفت:
«در زمانی که جامعه جهانی به ایران فرصت‌هایی را برای اعتمادسازی و اطمینان پیشنهاد کرده‌است، آزمایش‌های موشکی ایران تنها باعث سست شدن پایه‌های ادعای نیات صلح‌آمیز ایران می‌شود.»

معاون مطبوعاتی وزیر دفاع آمریکا: در پرتاب این موشک پیشرفت فنی دیده نمی‌شود

اشاره وی به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تامین سوخت رآکتور اتمی تهران از خارج است که ایران از آن استقبال نکرده‌است.

آزمایش سجیل ۲ در حالی صورت می‌گیرد که قدرت‌های جهانی در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید برای مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران هستند.

اریک کنتور، فرد دوم جناح جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه «خطری برای منافع ملی آمریکا» توصیف کرد و از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواست تا «بی‌درنگ جهان را برای دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران بسیج کند.»

Share/Save/Bookmark

در همین رایطه:
پرتاب موشک «بهینه شده» سجیل ۲ در ایران

نظرهای خوانندگان

وقتی خودتان میگویید هیچ پیشرفی در موشک پرتاب شده ملاحظه نکرده اید/ پس چرا به وحشت افتاده اید؟ ضمنا وقتی صهیونیستها ایران را تحدید به بمب باران میکنند/ از دولت ج ا چه توقعی دارید؟
خود کقایی و اقتدار مردم ایران/ صرف نظر از اینکه چه دولتی در ایران حاکم است/راه اصلی مبارزه و قطع دستان استعمارگران از ایران می باشد.
ایرانیان در مقابل دشمن خود متحد بوده و برایشان هم فرقی ندارد که این دشمن که باشد.

-- mansour piry khanghah ، Dec 17, 2009

دولت کودتای اسلامی با بحران شدید داخلی روبرواست و چون موجودیت خود را در خطر میبیند یکروز بااعلام ده نیروگاه روز دگر با فرستان فشفشه ای به هوا دولت‌های جهان را تحریک میکند تا بلکه از گوشه ای نعمت الهی به ایران سرازیر شود وجنگی در گیردو رژیم از این بحران نجات یابد غافل از اینکه زمان زمان خمینی نیست که با تحریک شیعه های عراق علیه صدام جنگ را بپا کردند و با خفقان شدیدو هشت سال ادامه جنگ وکشتارهزاران دگراندیش حکومت کثیف خود را سرپا نگه داشتند.امروز ملت ایران پس از سی سال بر خلاف پدرانشان اگاه به ماهیت ضد بشری فاشیستی و استالینیستی رژیم اسلامی با نثار خون خود تا بر قراری یک حکومت ایرانی نماینده همه ملت ازهر عقیده ودین وبی دین به پش خواهد رفت

-- bahram ، Dec 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)