تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آزادی سه خبرنگار از اسارت طالبان

یک خبرنگار عراقی روزنامه گاردین بریتانیا و دو خبرنگار محلی افغان، پس از شش روز، از اسارت آدم‌ربایان در ولایت «کُنَر» در شرق افغانستان آزاد شدند.

اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد، این خبرنگاران چهارشنبه هفته پیش بدون در جریان گذاشتن مسئولان امنیتی به وُلُسوالی (شهرستان) «وته‌پور» سفر کرده‌بودند که از سوی افراد مسلح ناشناسی که هنوز هویت‌شان مشخص نیست، ربوده شدند.

«غیث عبدالاحد» خبرنگار عراقی گاردین، «احمد شعیب» و «حبیب گل» دو خبرنگار افغان که به علت نگه داشته‌شدن در شرایط نامناسب در وضعیت نامطلوبی به‌سر می‌برند با میانجی‌گری بزرگان محلی آزاد و به «اسعدآباد» مرکز ولایت کنر، منتقل شدند.

این خبرنگاران چهارشنبه هفته پیش بدون در جریان گذاشتن مسئولان امنیتی به شهرستان «وته‌پور» سفر کرده‌بودند

هنوز چگونگی رهایی این خبرنگاران مشخص نشده‌است اما پیش از این موارد زیادی از ربوده شدن خبرنگاران دیگر توسط طالبان رخ داده بود که در آغاز، آزادی آنان مشروط به عملی شدن درخواست‌هایی ربایندگان بوده‌است ولی به مرور آزادی گروگان‌ها بدون شرط نیز انجام شده‌است.

ماه گذشته یک خبرنگار نروژی و مترجم افغان وی از سوی طالبان ربوده شدند و طالبان رهایی این افراد را مشروط به برآورده شدن درخواست‌هایشان کرده بودند.

«طالبان سَلَفی» یک گروه نزدیک به سازمان القاعده است که مسئولیت این آدم‌ربایی را برعهده گرفته بود و به ازای آزادی این افراد، خواهان آزادی ده تن از زندانیان این گروه و خروج سربازان نروژی از افغانستان شده بودند.

اما این ربوده‌شدگان پس از سه روز آزاد شدند و یک مقام پلیس افغانستان گفت برای رهایی خبرنگار نروژی و همکار افغان وی «هیچ معامله‌ای» صورت نگرفته‌است.
در مواردی هم خبرنگاران ربوده شده قربانی سیاست‌های طرف‌های درگیر شده‌اند.

در سال جاری سلطان‌محمد منادی خبرنگار افغان روزنامه نیویورک‌تایمز بعد از ربوده شدن و در جریان «عملیات نجات» تکاوران ناتو در ولایت قُندوز و پیش از آن جاوید احمد خبرنگار یک شبکه تلویزیونی کانادایی بعد از رهایی از زندان امریکایی‌ها، توسط افراد مسلح ناشناس در قندهار کشته شد. اجمل نقشبندی از دیگر روزنامه‌نگاران افعان است که ربوده شده و در ولایت هلمند به‌دست طالبان کشته‌شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)