تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

الزام دولت ایران به تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل

شورای نگهبان طرح نمایندگان مجلس مبنی بر «الزام دولت به حمایت همه‌جانبه از مردم فلسطین» را تائید کرد.
این طرح یازدهم دی ماه با قید دو فوریت به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است.

بر اساس این مصوبه هفت ماده‌ای، دولت ایران موظف است «در روابط اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای حامی» اسرائیل تجدیدنظر کند.

بند دیگری از این مصوبه، دولت ایران را موظف می‌کند که برای انتقال کمک‌های مردم ایران به سرزمین تحت محاصره غزه از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کند.

این مصوبه تصریح می‌کند که دولت باید شرایط لازم برای جلوگیری از ورود کالاهای شرکت‌هایی که سهامداران اصلی آن «بنگاه‌های صهیونیستی» هستند، فراهم کند.

خبرگزاری فارس امروز (یک‌شنبه) گزارش کرده که شورای نگهبان در جلسه اخیر خود این مصوبه را «مغایر با موازین شرع و قانون اساسی» نشناخته و آن را تائید کرده است.

با تائید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، دولت ایران در واردات برخی کالاها با محدودیت‌های جدیدی مواجه خواهد شد.

ایران هم‌اکنون با سه دوره تحریم‌ که شورای امنیت سازمان ملل وضع کرده مواجه است و بسیاری از مبادلات تجاری و بازرگانی این کشور در جهان با مشکلات جدی روبرو است.

بر اساس این مصوبه هفت ماده‌ای، دولت ایران موظف است «در روابط اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای حامی» اسرائیل تجدیدنظر کند

برخی از مهمترین بانک‌های جمهوری اسلامی در دنیا مشمول تحریم هستند و نقل و انتقال پول از طریق آن‌ها ممنوع است.
هم‌اکنون بیش از ۳۵ شرکت ایرانی از سوی اتحادیه اروپا مورد تحریم‌ واقع شده‌اند و فعالیت آن‌ها در این قاره به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

از مشهورترین شرکت‌هایی که برخی از محافظه‌کاران با فعالیت آنها در ایران به خاطر آن‌چه «وابستگی به سهامداران اسرائیلی» می‌نامند، مخالف هستند، می‌توان به شرکت نستله، کوکاکولا، تیمبرلند، اینتل، نوکیا و... اشاره کرد.

برخی از این شرکت‌ها هم‌اکنون در ایران در حال فعالیت هستند و هنوز گزارشی رسمی مبنی بر این‌که کدام یک از آنها دارای سهامدار اسرائیلی هستند، از سوی دولت ایران منتشر نشده است.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی در دهم مهر ماه سال جاری اعلام کرده که وزارت خارجه جزوه‌‌ای هفت جلدی که در آن نام تمام شرکت‌های اسرائیلی گرد‌اوری شده است را در اختیار محمدرضا باهنر عضو هیئت رئیسه مجلس قرار داده است.

این لیست تاکنون از سوی هیچ یک از رسانه‌های رسمی دولت منتشر نشده است.

Share
در همین رابطه:
رفسنجانی خواستار کمک تسلیحاتی به غزه شد
حمله به باغ سفارت بریتانیا در تهران

نظرهای خوانندگان

اینها زده اند بسیم اخر !. وسائل نقلیه هوائي کشوری و نظامی و جتهای جنگی فرسوده و نبود ابزار یدکی برای انان که امریکا و اروپا ایران را در این موارد حیاتی تحریم کرده اند کم بود که اکنون با چند تائی شرکت هم که از اروپا هستند و اغلب مایحتاج عمومی مردم را تأمین میکنند ، حکومت قصد در افتادن با انان را کرده!.
بسکه این حکومت ساق پای زیبائی دارد ، لب خزینه هم مینشیند !.
داوید / تنه نزن

-- داوید ، Jan 5, 2009

تجدید نظر در رابطه با کشور های حامی اسرائیل شامل خیلی از کشور ها غیر از امریکا میشود مثلا ترکیه یا فرانسه یا المان و خیلی از کشور های دیگر که با ایران روابط تجاری دارند در نتیجه مسئله تجدید نظر فقط یک شعار است و خیلی از سران نظام در این روابط تجاری سهیم هستند

-- حسن ، Jan 5, 2009

با توجه به تحریم های فعلی ، این عمل مصداق خود تحریمی است. اگر اینتل و اچ پی و سیسکو راهم خودمان تحریم کنیم که کمک به تحریم های غرب کرده ایم و انها را به هدفشان رسانده ایم. هنر دولت مردان ما باید این باشد که از تجهیزات ساخت غرب علیه خودشان استفاده کند نه ما.

-- سیامک ، Jan 5, 2009

بله ! موبایل و نوشابه و نسکافه و شکلات (نه اینکه هیچکس هم بجز نوکیا و کوکا و نستله و...تولید نمیکنه!) میشه "مایحتاج زندگی مردم"...
اگر میفهمیدید همان تحریمهای غرب هم کمک به ماست...اگر مفهوم اختاپوس اقتصاد ... گلوبالیزیشن و... را یه ذره درک میکردید... اگر مفهوم "هرکس زور دارد لزوما برحق نیست" را... اگر "لااقل آزاده بودید"... فقط اندکی...

-- فروزنده ، Jan 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)