تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«نگران نباش»

«نگران نباش» نوشته مهسا محب‌علی در ۳۰۰۰ نسخه از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

این دومین رمان خانم محب‌علی است. رمان قبلی او «نفرین خاکستری» نام داشت.
از وی پیش‌تر، مجموعه داستانی به نام «عاشقیت در پاورقی» هم منتشر شده بود که در زمان خود، توجهات زیادی را برانگیخت.

رمان «نگران نباش»، داستانی اجتماعی است درباره جوان‌های متولد دهه ۶۰ است.


در بخشی از کتاب آمده است: «این گوشی لعنتی کجاست؟ خدا کند زیر تخت باشد. خدا را شکر...برای یک بار هم که شده همان جایی است که فکر می‌کردم. از توی پاکت نامه قلب‌های ریز بیرون می‌ریزد. کلیک می‌کنم، اشکان است. کلیک می‌کنم؛ دیگه نمی‌تونم تحمل کنم، خداحافظ.»

نویسنده در ادامه نوشته است: «نه! اشکان، امروز نه. چندمین بار است که خداحافظ؟ که دیگر نمی‌توانی تحمل کنی؟ ‌که چهل تا دیازپام بیندازی بالا، و همه را به هول و ولا بیندازی؟ تحمل چی را نداری؟ چرا صبر نمی‌کنی تا همین زلزله دخلت را بیاورد؟ چرا هر دفعه چهل تا دیازپام می‌خوری؟ برای یک بار هم که شده، صدتا، دویست‌تا، یا بیشترش رو تجربه کن؛ جرئت داشته باش پسر.»

محب‌علی پیش از این، برنده بهترین رمان سال جایزه یلدا، برنده بهترین مجوعه داستان جایزه گلشیری و نامزد بهترین مجموعه داستان سال جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات شده بود.

قیمت این کتاب، ۲۵۰۰ تومان است.

«والیان آذربایجان»

«والیان آذربایجان» نوشته حبیب شیری آذر در ۱۰۰۰ نسخه از سوی نشر خجسته منتشر شده است.

با توجه به اهمیت آذربایجان در جنبش مشروطیت به عنوان یکی از مراکز اصلی و مهم تجمع روشنفکران مشروطه‌خواه، نویسنده والیان این منطقه را در فاصله ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰بر اساس اسناد و مدارک تاریخی مورد بررسی قرار داده است.

آقای شیری آذر در بخشی از کتاب آورده است: «از آنجا که آذربایجانة همواره یکی از اصلی‌ترین کانون‌های تعیین کننده ایران بوده است، رضا شاه در دوران حکومت خود، این خطه را سخت زیر نظر داشت و در انتخاب والیان آن خیلی دقت می‌کرد.»


به باور نویسنده، «رضا شاه همواره نگران بود که مبادا در اثر کوچک‌ترین غفلت، ماجراهای قیام شیخ محمد خیابانی و ماژور لاهوتی تکرار شود. بر این اساس، به خاطر کنترل بیشتر روی آذربایجان، آن خطه را به دو استان شرقی و غربی تقسیم کرد.»

در دوران پهلوی اول که اصول نوین کشوری برای نخستین بار در تفکیک استان‌ها به وجود آمد، آذربایجان به عنوان یکی از ایالت‌های اصلی کشور تعیین شد و نمایندگان دولت مرکزی در تبریز در سمت والی‌گری انتخاب شدند.

والیان با استقرار در دارالولایت تبریز، اقدامات منطقه‌ای خود را مطابق با دستورالعمل‌های مرکز، انجام می‌دادند و برنامه‌های نوسازی دولت را در منطقه عملی می‌کردند. با تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که در ایران معاصر انجام گرفت، سمت والی‌گری جای خود ر به نهاد جدید استانداری داد.

کتاب حاضر با استناد به مطبوعات، اسناد و تالیفات آن دوران، ازاقدامات نخستین والیان آذربایجان تا ایجاد استانداری در این منطقه سخن می‌گوید و آن برهه حساس از تاریخ ایران و آذربایجان را گزارش و تحلیل می‌کند.

قیمت این کتاب، ۳۵۰۰ تومان است.

«هزار و یک شب»

«هزار و یک شب، قمرالزمان و ملکه بدور» با تحقیق و ترجمه ابراهیم اقلیدی از سوی نشر مرکز در ۳۰۰۰ نسخه منتشر شد.

این کتاب از روی نسخه‌های عربی ترجمه شده است.

هزار و یک شب در برگیرنده بیش از ۲۸۰ داستان است که البته در دل هر یک از آنها چند قصه فرعی نیز روایت می‌شود.

در مجلد حاضر، یک قصه به‌طور کامل آمده است. این قصه بلند، رمان واره‌ای عاشقانه – پریانه است. به عقیده افسانه شناسان اروپایی، غربی و ایرانی، اصل این داستان، افسانه‌ای ایرانی بوده است که قصه گویان عرب آن را به عربی درآورده و دگرگون کرده‌اند و سپس قرن‌ها بعد به درون «الف لیله و لیله» راه یافته است.


مترجم در بخشی از کتاب نوشته است: «این داستان، کارکرد کلیدی داستان آغازین هزار و یکشب را، یعنی آموزش مردان زن‌ستیز برای شناخت زنان، آن‌گونه که هستند، دنبال می‌کند. در همان صفحات اول داستان، قمرالزمان از بیماری زن هراسی درمان می‌شود و ملکه بدور نیز از مرد پرهیزی یا مردستیزی.»

از انتشار نخستین ترجمه هزار و یک شب (آنتوان گالان، پاریس، ۱۷۰۴) تا امروز، ۳۰۰ سال و از اولین برگردان فارسی آن (عبداللطیف تسوجی، تبریز، ۱۳۲۲ شمسی) بیش از ۱۶۰ سال می‌گذرد.

قیمت این کتاب، ۵۱۰۰ تومان است.

تازه‌های نشر در دنيای غرب

«جايگاه سينمای هنرمندان»

ميو کونولی در کتاب «جايگاه سينمای هنرمندان» (The Place of Artists’ Cinema)، به بحث در مورد مکان، فضا و معماری سينما در کارهای سينمايی و ويدئويی هنرمندان کانسپچواليست و ويدئو آرت می‌پردازد.

بررسی کونولی، کارهای هنرمندان مدرن و پست‌مدرن از دهه شصت تا امروز را دربر می‌گيرد.

وی کارهای ۲۴ هنرمند مشهور معاصر از جمله جرمی دلر، ژرار بايرن، کارلوس امورالس، استن داگلاس و تاسيتا دين را عميقاً مورد تجزيه و تحليل قرار می‌دهد؛ هنرمندانی که آثارشان در گالری‌ها، موزه‌ها و نمايشگاه‌های دوسالانه هنری به نمايش درمی‌آيد.


نويسنده کتاب هم‌چنين تغيير ساختار نمايشگاه‌ها و سالن‌های هنری در طول زمان را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب جايگاه «سينمای هنرمندان»، کتاب مفيدی برای هر دودسته هنرمندان و برگزارکنندگان نمايشگاه‌های هنری است.

«جايگاه سينمای هنری» را انتشارات اينتلکت(Intellect) بريتانيا با قيمت ۱۹.۹۵ پوند منتشر کرده است.

«چهره روی پرده»

روزگاری در فرهنگ تصويری و سينمايی، کلوزآپ صورت انسان، تصويری تماشايی و اسرارآميز بود، اما امروز بمباران تصاوير عظيم تبليغاتی از صورت بازيگران و چهره‌های مشهور بر روی بيل بوردها و ديوار خيابان‌ها، يا آگهی‌های تبليغاتی ديجيتال با کيفيت بالا يا گفت و گوهای تلويزيونی بی‌پايان، تصوير صورت انسان را به تصويری معمولی و پيش پا افتاده تبديل کرده است.

به اين ترتيب رويای نظريه‌پردازان سينمايی که معتقد بودند که تصوير غول‌آسای صورت انسان بر پرده سينما، روح انسان را آشکار می‌سازد، ديگر از بين رفته است و پايان اين رويا، امکان نگريستن متفاوت به صورت انسان بر روی پرده سينما را فراهم کرده است.

هدف کتاب «چهره‌ روی پرده»، پرسش‌هايی درباره مرگ، قوه تشخيص و حافظه عمومی(The Face on the Screen) اين است که خواننده با نگاه ‌تازه‌ای فراتر از مفاهيمی چون ذهنيت و هويت به کلوزآپ سينمايی فکر کند.

برای اين منظور اين کتاب يک چرخش ديالکتيکی را مطرح می‌کند.

نويسنده می‌گويد که ما بايد توجه خود را معطوف جاهايی در رسانه‌های معاصر بکنيم که صورت انسان در آن‌ها غير‌قابل تشخيص شده و کلوزآپ‌های صورت، قدرت مرگ را بيان می‌کنند.


نويسنده با استفاده از تئوری والتر بنيامين در‌باره تصوير ديالکتيکی به عنوان يک ابزار انتقادی، به مطالعه عميق کلوزآپ‌های رسانه‌ای از صورت انسان که غيرقابل تشخيص شده، می‌پردازد.

اين بررسی نشان می‌دهد که چگونه روش تشخيصی که اين چهره‌ها فراهم می‌سازند، تجربه‌ای شوک‌آور است که می‌تواند چشمان ما را به زير نقاب «‌خود» - چهره غيرقابل تشخيص و فناپذير «‌خود» که ما در تمام طول عمر خود سعی می‌کنيم آن را نبينيم- باز کند.

ويولتا پطروا استاد دانشگاه ويکتوريا در باره اين کتاب می‌نويسد: «‌اين کتاب، کتابی غيرمتعارف و غافلگيرکننده است با رويکردی انتقادی. نويسنده، خواننده را به بحثی دعوت می‌کند که در نوشته‌های امروز درباره رسانه‌ها پيدا نمی‌شود.»

وی در خصوص این نوشته‌ها می‌افزاید: «بحث ارتباط دوسويه بين چهره، مرگ و شناخت در توليدات رسانه‌ای. تحليل دقيق و حساس ديويس از رويدادها و شخصيت‌های رسانه‌ای گوناگون، درعين حال کندوکاوی در زمينه ساختن معناست.»

کتاب «چهره روی پرده»‌ نوشته ترز ديويس را نيز انتشارات اينتلکت بريتانيا با قيمت ۱۹.۹۵ پوند منتشر کرده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)