تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد خواستار مجازات سران اسرائیل شد

رئیس جمهوری ایران در نشست دوحه گفت که اسرائیل با حمایت آمریکا و انگلیس در منطقه بحران می‌‏آفریند. او خواستار مجازات سران اسرائیل شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، وی در ادامه گفت: «تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار افراد بیگناه نقض تمامی قوانین و منشورهای بین‌‏المللی است و این رژیم با حمایت آمریکا و غرب این کارها را انجام می‌‏دهد و ملت‌ها میزان وحشی‌‏گری و جنایاتی را که این رژیم علیه فلسطینی‌‏ها مرتکب می‌‏شود را مشاهده کردند.»

وی همچنین «استفاده اسرائیل از سلاح‌‏های ممنوع و بمب‌‏های فسفری و خوشه‌ای» را «نقض عرف و قوانین بین‌المللی» عنوان کرد.

بمب‌های فسفری که برای ایجاد یک پرده دود پرتاب می‌شود می‌تواند باعث سوختگی پوستی و آسیب در میان غیرنظامیان بشود. بمب‌های خوشه‌ای نیز به علت پراکنده شدنشان بر سطح زمین و باقی ماندن در دوران پس از جنگ از عوامل کشته شدن غیرنظامیان ساکن در مناطق جنگی است.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود افزود: «همه جنایت‌‏ها از طرف آمریکا انجام می‌‏شود و این کشور بیش از ده‌‏ها میلیارد دلار به رژیم اشغالگر قدس برای تجاوز به فلسطینیان کمک کرده‌است.» وی در پایان خواستار تشکیل دادگاهی برای مجازات سران اسرائیل شد.»

نشست دوحه براي بررسی مسايل مربوط به نوار غزه از سوی امیر قطر تشكيل شده‌است. رئیس جمهوری ایران در آغاز سخنرانی خود این «ابتکار امیر قطر» را ستود.

شرکت‌کنندگان در نشست

«خالد مشعل»، رئيس‌‏دفتر سياسي حماس،‌ «عمر البشير»، رئيس‌جمهوری سودان، «بَشّار اسد»، رئيس‌‏جمهوری سوريه، «محمد ولد عبدالعزيز»، رئيس‌‏شورای نظامي حاكم بر موريتاني، «عبدالعزيز بوتفليقه»، رئيس‌‏‌‏جمهوری الجزاير و «ميشل سليمان»، رئيس جمهور لبنان در اين نشست شركت دارند.

همچنين «رمضان شلح»، ‌دبيركل جنبش جهاد اسلامي در فلسطين و «احمد جبيرل»، دبيركل جبهه مردی آزادی‌بخش فلسطين نيز در اين نشست شركت دارند.


«محمود عباس»، رئيس‌ حكومت خودگردان فلسطين در نشست سران اتحاديه عرب شركت نكرده است. همچنين «طارق الهاشمی»، معاون رئيس‌جمهوری عراق هم در اين نشست حضور دارد.

تعلیق رابطه با اسرائیل

قطر و موریتانی نیز روز جمعه تصمیم به «تعلیق» روابط خود با اسرائیل گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو کشور که تصمیم خود برای تعلیق روابط با اسرائیل را در پی حملات این کشور به نوار غزه گرفته‌اند، اکنون در اجلاس روز جمعه دوحه این خبر را اعلام کردند.

یکی از دیپلمات‌های موریتانیایی که نخواست نامش فاش شود گفت: «موریتانی و قطر در جریان این اجلاس و در پشت درهای بسته تصمیم گرفتند تا روابط خود با اسرائیل را تعلیق کنند.»

قطر از سال ۱۹۹۶ میزبان یک دفتر تجاری اسرائیلی بوده‌است ولی موریتانی روابط دیپلماتیک خود را از سال ۱۹۹۹ با اسرائیل آغاز کرده‌بود. موریتانی از زمان آغاز حملات اسرائیل به غزه در ۲۷ دسامبر، سفیر خود از اسرائیل را فراخوانده‌بود.

بنا بر گزارش‌ها، طی روزهای اخیر کشورهای ونزوئلا و بولیوی نیز رابطه خود با اسرائیل را قطع کرده‌اند.
مقامات ونزوئلا سفير و تمامی کارکنان سفارت اسرائيل را به نشان اعتراض نسبت به حمله نظامی اسرائيل به نوار غزه از کشور خود اخراج کردند.

اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از قطع روابط دیپلماتیک این کشور با رژیم اسرائیل خبر داد.

Share

نظرهای خوانندگان

احمدی نژاد بهتر نیست دست از سر ملت ایران برداره دانشجوهای بینوای شیراز رو آزاد کنه؟؟‌بعد به مسایل اسراییل و فلسطین بپردازه؟؟؟؟؟؟؟؟مردم بیچاره خفقون مرگ گرفتن توی مملکت خودشون باز هم ازار و اذیت میشن. مثل اینکه ما هم دقیقا به سرنوشت قوم یهود دچار شدیم؟؟؟

-- بدون نام ، Jan 16, 2009

کاش مردم ما می دانستند آنچه بر سر خودشان می رود به مراتب بد تر از غزه است.

-- علی ، Jan 16, 2009

آخ کی بشه نوبت مجازات خودتون برسه؛ من که انتظارشو می کشم بیشتر "از مجازات سران اسرائیل"!

-- یک جوان ، Jan 17, 2009

من موافق مجازات کلیه جنایت کاران دنیا هستم . آیا آقای احمدی نژاد موافقند که یک هیئت بین المللی قضائی با قوانین مقرر بین المللی و حقوق بشر همه جنایتکاران را شناسائی و مجازات نمایند؟ اگر موافق باشد ( که قطعا نیست) مردم ایران بزرگترین جشن را بر گزار میکنند .

-- آرش ، Jan 17, 2009

در این موارد معیار قضاوت این است که " آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران مپسند " و بعبارت دیگر " آنچه برای خود می خواهی برای دیگران هم بخواه " اسرائیل دارد همان کاری را میکند که کلیه مسلمانان بر خود میپسندند . البته مسلمانان تجاوز به دختر و زن اولمرت را هم بر خود میپسندند ولی اولمرت آن را ( تجاوز به دختر و زن فلسطینیان) بر خود نپسندیده است . پس ملاحظه میشود که رفتار اسرائیل بسیار متمدنانه و بزرگوارانه است . پس چه کسانی باید محاکمه شوند ؟ این را آقای احمدی نژاد بخوبی می داند.

-- ایرانی ، Jan 17, 2009

هر قطع رابطه کشوری با اسرائیل مرا بیاد 140 میلیارد دلار پول نفت مفقود شده می اندازد.

-- ایران مظلوم ، Jan 17, 2009

اتفاقا ما هم خواستار محاکمه احمدی نژاد و سران جمهوری اسلامی هستیم.. اما کو گوش شنوا !!؟

-- ایرانی ، Jan 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)