تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت ریحانه طباطبایی و مهران فرجی

با دستگیری ریحانه طباطبایی، خبرنگار روزنامه شرق و مهران فرجی، روزنامه‌نگار در تهران، تعداد روزنامه‌نگاران و همکاران مطبوعاتی بازداشت شده در ایران، در کمتر از یک هفته به هفت نفر رسید.

به گزارش تارنمای کلمه، خانم طباطبایی در منزل پدرش بازداشت شده است. علت بازداشت وی هنوز اعلام نشده است.


همچنین تارنمای جنبش راه سبز (جرس) نیز خبر داده که مهران فرجی که سابقه کار در روزنامه‌های کارگزاران و اعتماد ملی را دارد، روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

١٦ آذر ٨٩ نیز نیروهای امنیتی پس از ورود به روزنامه شرق، احمد غلامی، سردبیر، کیوان مهرگان، دبیر سرویس سیاسی و فرزانه روستایی، دبیر سرویس‌ بین‌الملل و علی خدابخش، سرمایه‌گذار این روزنامه را بازداشت کردند. امیرهادی انواری، خبرنگار در تهران نیز ١٦ آذر بازداشت شده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران دلیل بازداشت خبرنگاران روزنامه شرق را «ارتکاب جرايم امنيتی» اعلام کرده است.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در سال ٨٨، شمار زیادی از روزنامه‌نگاران در این کشور بازداشت شدند. سازمان گزارشگران بدون مرز که انجمنی بین‌المللی در دفاع از آزادی مطبوعات است، ایران را «بزرگ‌ترین زندان حرفه‌کاران رسانه‌ها در خاورمیانه» می‌خواند.

در گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز درباره آزادی مطبوعات در جهان که مهرماه ٨٩ منتشر شد، ايران در رتبه ١٧٥ قرار گرفت

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای، بازداشت علی خدابخش، احمد غلامی، فرزانه روستايی و کيوان مهرگان، چهار تن از دست‌اندرکاران روزنامه شرق را محکوم کرد.

گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود با اشاره به اين‌که از روز شنبه و آغاز مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ ( آمريکا، چين، فرانسه، انگلستان، روسيه و آلمان) دست‌کم پنج روزنامه‌نگار زندانی شده‌اند افزوده است: «جمهوری اسلامی ايران همزمان با آغاز دور تازه‌ مذاکرات در باره برنامه‌ هسته‌ای با جامعه جهانی، سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را تشديد کرده است.»

اين سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و مطبوعات در جهان افزوده است که جمهوری اسلامی ايران از مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای خود سود می‌جويد «تا سانسور و سرکوب عليه رسانه‌ها و حرفه‌کاران مطبوعات را گسترش دهد.»

روزنامه شرق تاکنون سه بار در سال‌های ٨٢، ٨٥ و ٨٦ توقيف شده است. اين روزنامه آخرين بار در ۱۵ مرداد ۸۶ به اتهام انتشار مطالب «خلاف عفت عمومی» از سوی هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف شده بود. شرق با رفع توقيف اسفند ماه سال گذشته انتشار مجدد خود را آغاز کرد. انتشار دور تازه روزنامه شرق از اسفند ٨٨ آغاز شد.

در گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز درباره آزادی مطبوعات در جهان که مهرماه ٨٩ منتشر شد، ايران در رده ١٧٥، سه رده نزول و همچنان جايگاه خود را در پائين‌ترين رده جدول و در کنار سه کشور اريتره، کره شمالی و ترکمنستان، حفظ کرد.

ايران در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۷ در رده ۱۶۶، در سال ۲۰۰۶ در رده ۱۶۲ و در سال ۲۰۰۵ در رده ۱۶۴ قرار داشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)