تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتقاد تند ايران از سازمان ملل

در پی دو ترور اخير در تهران، محمد خزاعی، سفير و نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل، در نامه‌ای از عدم موضع‌گيری سازمان ملل نسبت به اين ترورها انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران محمد خزاعی نامه خود را خطاب به بان کی‌مون، دبيرکل و رؤسای مجمع عمومی و شورای امنيت سازمان ملل نوشته است.


محمد خزاعی

وی در اين نامه از موضع «انفعالی» دبيرکل سازمان ملل و شورای امنيت اين سازمان در مورد محکوميت ترور دو استاد دانشگاه ايرانی و عدم اتخاذ اقدامات متناسب با مسئوليت آن‌ها انتقاد کرد.

روز هشتم آذرماه جاری، بر اثر دو انفجار بمب در دو نقطه تهران، مجيد شهرياری و فريدون عباسی، دو استاد دانشگاه بهشتی مورد سوء قصد قرار گرفتند که مجيد شهرياری جان خود را از دست و فريدون عباسی زخمی شد.

نماينده جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل خواستار آن شد که اين نامه به‌عنوان سند شورای امنيت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شود

نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل، ضمن محکوم کردن اين ترورها افزوده است: «اين اولين بار نيست که به دانشمندان متخصص در امور برنامه صلح‌آميز هسته‌ای کشورمان حمله گرديد، سال گذشته نيز دانشمند ديگر ايرانی مسعود علی‌محمدی ترور شد.»

در دی‌ماه سال گذشته مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران نيز بر اثر یک انفجار تروریستی در نزدیکی منزلش، کشته شد.

در آن زمان گروه‌های طرفدار دولت ايران اين ترور را به آمريکا و اسرائيل نسبت دادند و مسعود علی‌محمدی را فردی وفادار به دولت و جمهوری اسلامی ايران معرفی کردند در حالی که مخالفان دولت اين استاد دانشگاه را مدافع ميرحسين موسوی، از رهبران مخالف دولت ايران، عنوان کردند.

محمد خزاعی در نامه خود تأکيد کرد: «جمهوری اسلامی ايران انتظار دارد اين سازمان در چارچوب مسئوليت‌های خود اين‌گونه اقدامات تروريستی را محکوم نموده و زمينه گام‌های مؤثر برای حذف تروريسم در همه اشکال آن فراهم نمايد.»

وی در اين نامه همچون ديگر مقامات ايران «دست‌های مشخص و حلقه‌های صهيونيستی» را عامل اين ترورها خوانده است.

مقامات قضايی ايران اعلام کرده‌اند که تاکنون عاملان مستقيم اين ترورها دستگير نشده‌اند اما افرادی بازداشت شده‌اند که با اين ترورها «ارتباط» داشتند. آن‌ها گفته‌اند سرنخ‌هايی از اين ترورها را می‌توان از طريق اين افراد پيدا کرد.

در آخرين اظهارنظر در اين رابطه، محمدمصطفی نجار، وزير کشور ايران امروز گفت: «عناصر دستگيرشده، به دخالت سازمان‌های موساد، سی‌آی‌ای و MI6 در آموزش و تجهيز اين عناصر در اين توطئه اعتراف کردند.»

وی افزود: «کاملأ اين مسأله روشن است و ما در حال پيگيری هستيم، تا عوامل اصلی ديگر را دستگير کنيم.»

نماينده دائم جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل در نامه خود با بيان اين‌که «ايران از حقوق مسلم فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای خود مصالحه نخواهد کرد» خواستار آن شد که اين نامه به‌عنوان سند شورای امنيت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)