تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
محمدرضا خاتمی:

«لاریجانی دستور آزادی شکوری‌راد را صادر کند»

محمدرضا خاتمی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی از آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران خواست تا شخصاً دستور آزادی علی شکوری‌راد را صادر کند.

به گزارش تارنمای کلمه، خاتمی در نامه‌ای به صادق لاریجانی نوشت که برخی می‌خواهند با شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی «تسویه حساب شخصی» کنند.


علی شکوری‌راد

علی شکوری‌راد، پنج‌شنبه ١٨ آذر به اتهام «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب» دوباره بازداشت شد. دادستانی تهران اعلام کرد که شکوری‌راد به دلیل انتساب «سخنان کذب و خلاف واقع» به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، احضار شده و با تشدید قرار وثیقه به زندان معرفی شده است.

شکوری‌راد چند روز پیش در مناظره با عبدالرضا داوری، مدیر عامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان برگزار شد، خطاب به وی گفته بود: «رسانه‌های خود شما گفتند كه علی لاریجانی تلفنی به آقای موسوی تبریک گفت، وی آن را تكذیب نكرد چنین مطالبی راجع به آقای صادق لاریجانی نیز وجود دارد كه تاكنون بنا به دلایلی رسانه‌ای نشده است و اگر لازم بود این كار را انجام خواهد شد.»

با این حال به گفته دادستانی تهران، آیت‌الله لاریجانی این سخنان را به «صراحت» تکذیب کرده است.

به گفته خاتمی خاتمی برخی می‌خواهند با شکوری‌راد «تسویه حساب شخصی» کنند

محمدرضا خاتمی خطاب به آیت‌الله لاریجانی افزوده: «آن‌ها که از آزادی ایشان به درخواست آیت‌الله شبیری زنجانی و دستور مقام رهبری سخت دلخور بودند، در صدد برخورد شخصی با ایشان و به اصطلاح رو کم کنی هستند و چه باک که این بار از شما مایه بگذارند.»

شکوری‌راد ٢٠ مهرماه ٨٩ نیز به دلیل اتهامات «امنیتی» بازداشت شده بود اما ششم آبان ٨٩ با دخالت آیت‌الله موسی شبیری زنجانی از زندان آزاد شد.

به گفته خاتمی، اتهامات شکوری‌راد «بهانه‌ای» برای انتقال منتقدان به سلول انفرادی است تا شاید از این طریق «گره‌ای از کار فرو بسته بازجویان امنیتی و نظامی باز شود.»

این عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، بازداشت شکوری‌راد را نشانه خوبی از رابطه قوه قضائیه و نهادهای امنیتی و نظامی ندانسته و آن را باعث «نگرانی» خوانده است.

رئيس قوه قضاييه، چهارشنبه ١٧ آذر در پاسخ به آیت‌الله احمدی جنتی، دبیر شورای نگهبان گفته بود: «هميشه کار با دستگاه قضايی است. مگر دستگاه امنيتی قاضی است که به تخلفات فرد يا افرادی رسيدگی کند؟ اطلاعات ما را دستگاه امنيتی به ما می‌دهد ولی کار با دستگاه قضايی است.» وی تأکيد کرده بود: «نيروهای امنيتی حق ورود به پرونده‌ها را ندارند و پای اين حرف هم ايستاده‌ايم.»

احمد جنتی در نماز جمعه تهران با انتقاد از نحوه برخورد قوه قضائیه با برخی از مخالفان دولت، گفته بود: «درباره بعضی از این‌ها، بچه‌های اطلاعات پیش من می‌آمدند و ناراحت بودند از اینکه این فرد فسادهای گوناگون دارد و جرأت ندارند علیه او دم بزنند.»

دبیر شورای نگهبان با اشاره به متهمی که به گفته وی خارج از ایران است، افزوده بود: «خواسته‌اند که پرونده‌اش به اطلاعات و سپاه نرود و در همان قوه قضاییه آن هم توسط قاضی عادل رسیدگی شود. قاضی عادل از نظر این‌ها کسی است که تبرئه کند و یا محکومیت کمی بدهد.»

محمدرضا خاتمی در بخش دیگری از این نامه خواهان رسیدگی به «فریاد دادخواهی و بدون پاسخ ده‌ها زندانی و خانواده آن‌ها، علل واقعی بازداشت‌ها، نحوه بازداشت‌ها، نحوه برخورد با زندانیان و خانواده آن‌ها، نحوه برگزاری دادگاه‌ها و نحوه صدور احکام» شده است.

پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، ده‌ها نفر از مخالفان دولت بازداشت شدند. شماری از این زندانیان می‌گویند که در زندان با آن‌ها «بدرفتاری» شده «شکنجه» شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ایشان غلط بکنند که بدون اجازه آقاشان دستور صادر کنند.

-- رحیم ، Dec 11, 2010

برویم سر اصل قضیه ومطلب اینکه جمهوری اسلامی ازادیخواهان را بازداشت کند و ما هم تمام انرژی مان را برای ازادی شان بگذاریم فقط پرت شدن از مبارزه و بیراهه رفتن است سیاستی است که ج اسلامی می خواهد و قشنگ اجرا کرده. اول ایران اشغال شده را ازاد کنیم بعدا زندانی های بیگناه را .

-- amir ، Dec 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)