تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مهدی کروبی:

می‌خواهند با شبيه‌سازی کربلا سرکوب را بيشتر کنند

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت کنونی ايران، در آخرين اظهارنظر خود گفته است که مقامات دولتی قصد دارند در ماه محرم رويدادهای سال ۸۸ را با واقعه عاشورا و حوادث کربلا شبيه‌سازی کرده سرکوب را بيشتر کنند.

مهدی کروبی که با روزنامه تک‌صفحه‌ای اعتماد ملی گفت‌وگو کرده است، اظهار داشت که گروه‌های پشتيبان دولت زمانی که با مسائل و مشکلات کشور روبه‌رو می‌شوند، «شبيه‌سازی به واقعه عاشورا» را به ابزاری برای سرکوب مخالفان سياسی خود تبديل می‌کنند.


کروبی به بخشنامه مرکز رسيدگی به امور مساجد به مبلغان مذهبی اشاره کرد که قرار است در روزهای ماه محرم، رويدادهای پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران را با حوادث کربلا «مشابه‌سازی» کنند.

بر پايه اطلاعيه‌ای که چند روز پيش تارنمای «مرکز رسيدگی به امور مساجد» با امضای حسين ابراهيمی، رئيس اين مرکز منتشر کرد؛ عزاداران موظف‌اند تا همزمان با «تبيين فلسفه نهضت عاشورا»، درباره «ابعاد فتنه سال ۸۸ و بصيرت‌بخشی در مقابله با جنگ نرم دشمن» نيز بر منبر مسجدها صحبت کنند.

کروبی: «بنده ایشان (احمد خاتمی) را به دلیل ایجاد انحرافات مذهبی، دین‌فروشی، بی‌تقوایی، تملق و چاپلوسی اربابان قدرت "شریح قاضی" خطاب می‌کنم»

شيعيان جهان در ايام ماه محرم، نخستين ماه تقويم اسلامی (هجری قمری)، به‌ويژه از آن‌رو که حسين بن‌علی، امام سوم شيعيان در دهم محرم (عاشورا) کشته شده است، به عزاداری می‌پردازند.

در همين زمينه مهدی کروبی به سخنان احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه تهران نيز پرداخت.

احمد خاتمی در سخنرانی‌ای خطاب به مداحان و مبلغان مذهبی گفته بود:«جبهه يزيد و جبهه امام حسين را در زمان حاضر برای مردم بيان کنيد و فتنه يزيدی را با فتنه اخير گره بزنيد.» وی افزوده بود: «برای پيدا کردن جبهه يزيديان در داخل بايد جبهه فتنه‌گران را ببينيم که شمشيرشان را عليه نظام ولايی از رو کشيدند و تهمت‌ها به نظام اسلامی زدند.»

کروبی اين مقايسه‌ها را مجوزی برای «وقوع هر جنايتی در باور برخی افراد سطحی‌نگر در جامعه» و باعث «اغفال و انحراف فکری» نوجوانان مذهبی دانست.

اين نامزد انتخابات دهم رياست جمهوری افزود: «در اين شبيه‌سازی‌ها و مقايسه‌کردن‌های هدفمند، معترضين به نتايج انتخابات را يزيد و يزيديان خطاب می‌کنند! لابد آقای احمدی‌نژاد را امام حسين، آقای حسين شريعتمداری را حضرت ابوالفضل و خانم رجبی را حضرت زينب می‌بينند و خود را با آن‌ها قياس می‌کنند!»

وی تفاوت بزرگ اين شبيه‌سازی را اين خواند که «اکنون آن‌هايی حاکميت را در اختيار دارند که جنايت‌های بی‌نظيری در کهريزک، اوين و کف خيابان‌ها و حمله به مجتمع‌های مسکونی به نام ياران و جانشينان واقعی امام حسين در حق مردم مظلوم و بی‌دفاع ايران انجام دادند.»

مهدی کروبی بار ديگر تأکيد کرد که اختلافات بر سر انتخابات و رعايت قانون اساسی است و چنين شبيه‌سازی‌هايی جامعه را دچار «تشتت و بحران‌های متعدد» می‌کند.

وی احمد خاتمی را «شريح قاضی» خطاب کرد و دليل آن را «ايجاد انحرافات مذهبی، دين‌فروشی، بی‌تقوايی، تملق و چاپلوسی اربابان قدرت» دانست.

«شريح قاضی» از چهره‏های صدر اسلام و همچنين وقايع مربوط به کشته شدن حسين بن‌علی، امام سوم شيعيان در کربلا است که گفته می‌شود از نظر خصوصيات اخلاقی، فردی عافيت‌جو و فرصت‌طلب بود که برای رسيدن به مقام و منصب و تثبيت آن، با هر نوع حکومت و خلافتی کنار می‏آمد.

مهدی کروبی در بخش ديگری از سخنان خود از سياست‌های دولت در عرصه‌های سياست خارجی، اقتصاد و فرهنگ انتقاد کرد.

در بخش سياست خارجی، کروبی قطع رابطه گامبيا با ايران، عدم عضويت ايران در شورای زنان سازمان ملل، «ارسال اسلحه و مواد مخدر به نيجريه» و تحريم‌های سازمان ملل را از جمله «شکست‌های دولت» خواند.

در بخش اقتصادی، «افزايش نرخ بيکاری، تعطيلی و کم شدن ظرفيت کاری واحدهای صنعتی، افزايش بی‌سابقه چک‌های بانکی برگشت خورده، افزايش گرانی و اعتصاب کارگران در کارخانجات مختلف» از جمله ناکارآمدی‌های دولت شمرده شد.

«افزايش اعتياد در جامعه، افزايش طلاق و خشونت اجتماعی، افزايش فرهنگ دروغ، تملق و چاپلوسی» نکات ديگری در بخش فرهنگی بود که مورد انتقاد مهدی کروبی قرار گرفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کروبی باید صریح به مردم بگوید خامنه ای دیکتاتوره و باید برود

-- ali ، Dec 11, 2010

من با نظر جمهوری اسلامی موافقم دقیقا کاری که یزید با امام حسین ازادیخواه کرد جمهوری اسلامی تکرار کرد. با این تفاوت که اونا عرب بودن و برای ازادی کشورشون از چنگال دیکتاتوری یزیدیان شهید راه ازادی شدند و مردم ما همچنان برای انها عزاداری میکنند ولی ما نمیتوانیم برای نداها و سهرابهای کشور خودمان يک مراسم ساده بگیریم

-- ehsan ، Dec 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)