تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

ترکیه در مسیر روسیه؟
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «هدف استقرارسپر موشکی ناتو در ترکیه» در مورد مذاکرات ناتو با ترکیه برای استقرار سپر موشکی در این کشور است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «در پی پیشنهاد ایالات متحده در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل مبنی بر استقرار سپر دفاعی موشکی در خاک ترکیه، این کشور شروطی را برای استقرار این سامانه دفاعی در خاک این کشور تعیین کرده است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «تهدیدآمیز نبودن این طرح علیه هیچ یک از همسایگان ترکیه، پوشش دادن همه خاک ترکیه از سوی این طرح، شریک‌کردن آنکارا در سیستم فرماندهی و کنترل این طرح و عدم درز اطلاعات این سیستم به کشورهای غیر عضو ناتو به ویژه اسراییل از جمله شروطی است که گفته می‌شود جزو عمده شرط‌هایی است که هم اکنون در مذاکره بین مقامات ترکیه و ناتو مورد بحث و بررسی است.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «درست است که روسیه همچنان برای ناتو مشکلاتی را ایجاد می‌کند ولی معتقدم که ایران هدف مقدم‌تری برای ناتو است. ایران کشوری است که توان موشکی خوبی دارد و می‌تواند در آینده موشک‌های دور برد تولید کرده یا خریداری کند. بنابراین از نظر ناتو ایران می‌تواند اروپا را هدف بگیرد. پس هدف اصلی استقرار سپر دفاعی موشکی در ترکیه، ایران است.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «با توجه به روابطی که میان ایران و غرب وجود دارد، کشورهای غربی این توان موشکی ایران را یک نگرانی تلقی می‌کنند و این سوال در ذهن آن‌ها هست که آیا ممکن است در آینده ایران خطر موشکی بالقوه‌ای را برای کشورهای غربی ایجاد کند یا نه. ترکیه استقرار این سامانه دفاعی را مشروط به آن کرده است که این سامانه تهدیدی علیه ایران و سوریه نباشد که دراین مورد باید گفت که ترک‌ها مقداری مقاومت کرده و چانه‌زنی خواهند کرد. با این عنوان که ایران آن تهدیدی نیست که شما فکر می‌کنید. در دیپلماسی آنچه مهم است بحث هزینه و فایده است چه بسا با دادن امتیازات ویژه، ترکیه را نیز دور بزنند. ایران باید مراقب باشد تا داستان روسیه این بار توسط ترکیه تکرار نشود.»

متن کامل سرمقاله

شرایط پات شطرنجی
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «دیپلماسی در خدمت بحران» در مورد چرایی به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب است.

در این سرمقاله آمده است: «در حالی كه هنوز موضوع درخواست مذاكره خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با ایران در محافل سیاسی مطرح است، كشورهای عضو اتحادیه در اقدامی متفاوت، تحریم‌های اضافه بر قطعنامه ١٩٢٩ علیه ایران را تصویب كردند و جالب اینكه جلسه سه‌شنبه اتحادیه در حضور خانم اشتون برگزار شد. تداوم موضع‌گیری‌ها در رفتارهای متناقض نزد مخالفین جمهوری اسلامی ایران در غرب، منجر به تطویل دوران تعلیق در مذاكره شده است.»

این سرمقاله افزوده: «موضوع فراتر از برنامه‌ریزی دیپلماتیک برای حل موضوع توسط طرف‌های غربی است. ما معتقدیم كه آن‌ها هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند كه پرونده ادعاهای هسته‌ای علیه ایران را ببندند. به عبارتی در سطح بالاتر، هنوز راهبرد مبتنی بر بحران بر سیاست به اصطلاح آتلانتیكی غربی‌ها حاكم است.»

در ادامه سرمقاله رسالت آمده است: «دو سال پیش قرار بود در صورت رفع ابهامات شش‌گانه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از سوی كشورمان، در روند مذاكره و بازرسی به محوریت وین و آژانس هسته‌ای، مذاكرات سیاسی با هدف طراحی راهكارهای تعاملی و پایان دادن به تقابل در لیسبون پرتغال برگزار شود ولی این‌گونه نشد. چون كه طرف‌های غربی بعد از رفع ابهامات، بلافاصله با طرح ادعاهای دیگر، مانع رفع اختلاف شدند. آن‌ها به دنبال حفظ شرایط ابهام و بحران در منطقه خاورمیانه هستند و موضوع هسته‌ای ایران تنها یكی از پرونده‌های مفتوح‌ آن بازیگران است. لذا این شرایط پات شطرنجی ادامه دارد، مگر اینكه استراتژی مبتنی بر ثبات جایگزین استراتژی مبتنی بر بحران شود.»

سرمقاله افزوده است: «ما معتقدیم كه هم جنگ و هم دیپلماسی غرب تاكنون در خدمت بحران بوده است. جنگ عراق و افغانستان و سیاست‌های دو طرف در قبال شورای همكاری خلیج فارس به خوبی مبین این واقعیت است كه ایران فضا را به حدی بحرانی نمی‌داند كه نیازمند لشكركشی و پایگاه سازی‌های بعد از آن باشد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «حریم خصوصی، آماج لشکر چشم‌های شیشه‌ای»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «نیروگاه بوشهر، نماد عزم ملی ایرانیان»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پایان عصر كالاهای ارزان چینی؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)