تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جایزه کافکا برای واسلاو هاول

سه‌شنبه چهارم آبان ماه واسلاو هاول، رئیس جمهور سابق جمهوری چک و نویسنده و نمایشنامه‌نویس، جایزه ادبی معتبر کافکا را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، جایزه ادبی کافکا در سال ۲۰۱۰، روز گذشته در پراگ، پایتخت جمهوری چک به واسلاو هاول، نویسنده و نمایشنامه‌نویس ۷۴ ساله اهداء شد.


واسلاو هاول از مبارزان سرسخت آزادی بیان

هیئت ۹ نفره‌ داوران در بیانیه این جایزه که از جوایز ادبی معتبر جهان به‌شمار می‌آید، اعلام کردند: «واسلاو هاول نویسنده‌ای است که با خلق آثاری باارزش، ادبیات چک، ادبیات اروپا و حتی ادبیات جهان را تحت تأثیر قرار داده است.»

مبلغ جایزه ادبی کافکا معادل ۱۰ هزار دلار است و هر سال زیر نظر رئیس مجلس سنای جمهوری چک به نویسنده‌ای اهداء می‌شود که آثار او مانند آثار فرانس کافکا از نظر ادبی و هنری دارای ارزش والایی باشد و در حلقه‌ گسترده‌ای از خوانندگان، صرف‌نظر از ملیت و فرهنگ‌های قومی‌شان با اقبال نسبتاً چشمگیری روبه‌رو شده باشد.

واسلاو هاول، از مبارزان سرسخت آزادی بیان در آثارش به پیامدهای دیکتاتوری در زندگی روزانه اشخاص می‌پردازد

هیئت داوران این جایزه ادبی چندملیتی هستند و از سراسر جهان برگزیده شده‌اند. جایزه ادبی کافکا توسط مدیر انجمن کافکا در پراگ و در عمارت شهرداری این شهر به نویسنده منتخب اهداء می‌گردد.

واسلاو هاول یکی از مبارزان آزادی بیان و از قهرمانان انقلاب مخملی پراگ در سال ۱۹۸۹ بود که به فروپاشی حکومت سوسیالیستی در این کشور انجامید. در همان سال واسلاو هاول با اکثریت آرای مردم به ریاست جمهوری کشورش رسید.

«نامه‌هایی به الگا» و «اپرای لات‌ها» و همچنین نمایشنامه‌ «نغمه‌ حزین» از آثار مهم هاول به‌شمار می‌آیند. او در این آثار به پیامدهای دیکتاتوری در زندگی روزانه اشخاص می‌پردازد و همواره از آزادی بی‌حد و حصر بیان دفاع می‌کند.

هاول از مخالفان سرسخت حکومت تمامیت‌خواه سوسیالیستی به‌شمار می‌آمد و تا پیش از انقلاب موسوم به انقلاب مخملی در سال ۱۹۸۹، ممنوع‌القلم بود و به‌عنوان کارگر کارخانه آبجوسازی گذران می‌کرد.

فیلیپ راث، ایوان کلیما، الفریده یلینک، هرولد پینتر، هاراکی موراکامی و پتر هاندکه از نویسندگان سرشناسی هستند که تاکنون جایزه ادبی کافکا به آنها تعلق گرفته است.

نخستین بار در سال ۲۰۰۱ این جایزه به فیلیپ راث، نویسنده نام‌آشنای آمریکایی اهداء شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)