تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

فضای عقلانی
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «باید‌ من بودن‌ را كنار گذاشت» در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی کنونی ایران و راهکار برون‌رفت از آن است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «دوستانی كه از ابتدای انقلاب اسلامی با انقلاب همراه بودند و امروز هم با همان روش و ایده همراه انقلاب هستند، دوستان انقلابند. بازشناسی اصول و ملاک‌های انقلاب ضروری است. امام همواره در طول انقلاب اسلامی بر مردم‌گرایی، وحدت، دشمن‌شناسی و قانون‌گرایی تأكید داشتند.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «نظام باید در تحقق مطالبات عمومی كارآمد باشد و كاركنان و مدیران دولت در این زمینه نقش زیادی دارند. حق نداریم مسائل را كوچک‌نمایی یا بزرگ‌نمایی كنیم. باید واقع‌بین بود و ضعف‌هایی كه احیاناً به خودمان برمی‌گردد را نباید به دشمن نسبت داد.»

به‌باور نویسنده سرمقاله: «باید من بودن را در فضای سیاسی كنار گذاشت. نیاز فضای سیاسی فعلی كشور این است كه فضای عقلانی توأم با تدبیر در كشور حاكم شود و اولین دستاورد فضای عقلانی این است كه از تمام ظرفیت‌های كشور با گرایش‌های مختلف برای حل مشكلات استفاده كنیم.»

نویسنده سرمقاله آرمان در پایان نوشته است: «در بخش اقتصادی به‌دلیل عدم استفاده از تمام ظرفیت‌های نظام، منابع بسیاری هزینه كرده‌ایم ولی به جای اینكه دست‌آورد داشته‌ باشیم، متأسفانه حتی دست‌آوردهای قبلی با مشكل روبرو شده‌اند. در بخش نفت، گاز و انرژی با مشكلاتی در سال‌های آینده رو به رو هستیم و همچنین در زندگی مردم با گرانی و بیكاری روبه‌رو هستیم و در این شرایط به نظر هر انسان دلسوز نسبت به جمهوری اسلامی ایران باید كاری انجام دهیم. یعنی تلاش كنیم تا فضای عقلانی توأم با تدبیر در كشور حاكم شود. باید منیت‌ها را كنار بگذاریم. نیاز شرایط فعلی حفظ سرمایه‌های انقلاب با كمک و یک‌دلی، یک‌رنگی و گذشت است.»

متن کامل سرمقاله

قانون‌گریزی
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «آزمون قانون‌مداری » در مورد اختلافات دولت و مجلس بر سر اجرای قوانین است.

در این سرمقاله آمده است: «با رجوع به تاریخ معاصر ایران پی می‌بریم که یکی از مهم‌ترین آرزوها و دغدغه‌های ملت ایران در طول بیش از ١٠٠ سال اخیر دست‌یابی به حکومتی مبتنی بر قانون بوده است. انقلاب مشروطه به عنوان نخستین حرکت عظیم ملت ایران برای تعیین سرنوشت خود در دوران معاصر، در راستای چنین هدفی شکل گرفت. این انقلاب هر چند با هدف تحقق این آرزو به پیروزی رسید اما ملت ایران هیچ‌گاه در تمام دوران پس از مشروطه تا انقلاب اسلامی طعم کام‌یابی در این آرزوی دیرین را نچشید.»

این سرمقاله افزوده: «امروز هر چند که در میان سطوح گوناگون جامعه و لایه‌های اجتماعی با معضل و چالشی جدی به نام قانون‌گریزی روبه‌رو هستیم، اما ابعاد این معضل آن هنگام وسیع‌تر و بغرنج‌تر می شود که شاهد رواج این آفت و بیماری در میان متولیان قانون باشیم.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «چند سالی است که افکار عمومی جامعه شاهد نوعی کشاکش پیرامون مسأله رعایت قانون در میان دو نهاد متولی این امر یعنی مجلس شورای اسلامی به عنوان اصلی‌ترین مرجع قانون‌گذاری در کشور و قوه مجریه به عنوان اصلی‌ترین نهاد مجری قانون هستند.»

سرمقاله افزوده است: «مجادلات میان این دو نهاد متولی قانون در کشور سرانجام تا آنجا بالا گرفت که رهبر معظم انقلاب کمیته‌ای را برای حل و فصل این اختلافات تعیین نمودند. تدبیر به موقع رهبری باعث شد تا این اختلافات بیش از این گسترش نیافته و به معضلی لاینحل تبدیل نشود. اکنون که با سرانگشت تدبیر رهبری به این اختلافات پایان داده شده است، انتظار و توقع ملت از همه مسئولین امر این است که به نتیجه این گزارش احترام گذاشته و بیش از این مصالح نظام را قربانی این اختلافات خودساخته نسازند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «موتورسیکلت‌ها و حجله‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «هدفمندسازی یارانه‌ها و بخش خصوصی»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ستاره اقبال كشورها در دست‌های چین»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)