تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش مجلس ایران به پرداخت پول نقد به افغانستان

هفت نماینده مجلس ایران خواهان حضور منوچهر متکی، وزیر امور خارجه این کشور در مجلس و پاسخ‌گویی وی درباره پرداخت پول نقد توسط ایران به دفتر رئیس‌جمهور افغانستان شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، امروز با طرح سوال از متکی پرسیده‌اند که ایران بر اساس چه قانونی و به دستور چه مراجعی به دفتر رئیس‌جمهور افغانستان پول نقد پرداخت کرده است.


کرزی می‌گوید که باز هم از ایران پول می‌گیرد

شکور اکبرنژاد، جمشید انصاری، محمدرضا تابش، قدرت‌الله علیخانی، احمدمهدی شهریاری، محمدحسین مقیمی و حسین هاشمیان که از امضاکنندگان سوال از متکی هستند، همچنین خواهان توضیح وزیر امور خارجه درباره «میزان کمک‌های نقدی ایران به افغانستان در پنج سال گذشته و چگونگی هزینه آن» شده‌اند.

بر اساس قوانین ایران، وزیر امور خارجه ١٠ روز فرصت دارد تا با حضور در مجلس به پرسش نمایندگان پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:با توجه به سابقه ایران در بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه‌اش، ما در انگیزه ایران تردید داریم

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در شماره یکشنبه دوم آبان جاری خود خبر داده بود که محمدعمر داوودزی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور افغانستان از فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل پول نقد دریافت کرده است.

داوودزی، پیش‌تر سفیر افغانستان در تهران بوده است.

سفارت ایران در افغانستان در نخستین واکنش به این خبر، آن را «شایعاتی» خواند که برای «مشوش ساختن اذهان عمومی و مغشوش کردن روابط دو کشور» منتشر می‌شوند.

اما دیروز حامد کرزی، رئيس‌جمهور افغانستان تأييد کرد که رئيس دفتر وی پول نقد از ايران دريافت کرده اما گفت که اين پول به صورت «قانونی» بوده است.

وی که پس از ديدار با رئيس جمهور تاجيکستان در کاخ رياست جمهوری اين کشور در کابل سخن می‌گفت؛ گزارش روزنامه نيويورک‌تايمز را که گفته بود اين پول به شکل «غيرقانونی» و به‌خاطر«توسعه نفوذ ايران» پرداخت شده، رد کرد.

کرزی افزود آن‌ها همه‌ساله يک يا دو بار ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار يورو کمک می‌کنند و در امور دفتری به مصرف می‌رسانند.

حامد کرزی گفت: «داوودزی به دستور من اين کمک را گرفته است و ما باز هم می‌گيريم.»

امروز همچنین رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک نشست مطبوعاتی در تهران گفت که کمک‌های ایران به افغانستان از زمان دولت محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران آغاز شده و تا اکنون ادامه داشته است.

وی افزود ایران این کمک‌ها را ادامه خواهد داد.


همچنین فلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره پرداخت پول نقد توسط ایران به افغانستان گفت: «با توجه به سابقه ایران در بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه‌اش، ما در انگیزه ایران تردید داریم.»

وی افزود که نمی‌خواهد کمک‌های مالی ایران به افغانستان را زیر سوال ببرد، اما گفت که افغان‌ها باید فرصت داشته باشند تا «بدون اعمال نفوذ منفی کشورهای همسایه» آینده خود را تعیین کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همه ی مردان دزد 2 رئیس جمهوری

-- فرزین ، Oct 26, 2010

این عکس را که میبینم مجلس ایران تبدیل یه گداخانه شده است واقعن متاسفم برای ایران که ... انسانهایی که دارای روبط اجتماعی نیستند وارد مجلس شده اند گریه اور است این عکس که ایران به کجا رسیده

-- بدون نام ، Oct 27, 2010

!..پس بقيه نمايندگان !!!!چی ؟

-- Kazem ، Oct 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)