تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تحقيق از شورای عالی ايرانيان خارج از کشور تصويب شد

درخواست جمعی از نمايندگان مجلس ايران برای تحقيق و تفحص از «شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور» در جلسه علنی مجلس به تصويب رسيد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، نمايندگان مجلس با ۱۴۱ رأی موافق، از مجموع ۱۹۴ نماينده حاضر با طرح تحقيق و تفحص از شورای عالی ايرانيان خارج از کشور موافقت کردند.


گردهمايی جنجالی؛ دومين همايش شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور

الياس نادران، نماينده تهران از طراحان اين درخواست، مسائل حاشيه‌ساز همايش اخير ايرانيان خارج از کشور در رسانه‌ها و گزارش‌های مختلف از سوی برخی نهادهای نظارتی را نگران‌کننده خواند.

وی موضوع نخست اين تحقيق را جايگاه حقوقی شورای عالی ايرانيان و دبيرخانه‌ای را که از وزارت خارجه به نهاد رياست‌جمهوری جابه‌جا شده است، دانست.

دومين همايش اين شورا در تهران و در مردادماه گذشته با حاشيه‌های بسياری همراه بود

نادران گفت: «برخی اقدامات اين شورا موازی‌کاری است که طبق فرمايشات رهبری اين موازی‌کاری‌ها نبايد در حوزه سياست خارجی صورت گيرد.»


اين عضو فراکسيون اصول‌گرايان مجلس بر لزوم بررسی اسناد هزينه‌های شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور تأکيد کرد و گفت: «بايد مشخص شود که آيا اين هزينه‌ها در چارچوب مصوبات قانونی شکل گرفته است يا نه؟»

وی مسئله ديگر را بررسی چگونگی شکل‌گيری «خانه ايرانيان»، نمايندگی‌های خارج از کشور اين شورا، دانست و اعلام کرد که «هزينه‌های فوق‌العاده‌ای از سوی اين مراکز به آن‌ها پرداخت می‌شود.»


الياس نادران همچنين تأکيد کرد که بايد به «مراودات و رفت‌وآمدهای افراد مشکوک» در همايش ايرانيان مقيم خارج از کشور توجه کرد.

وی با بيان اين‌که «ما تنها از جزئی از مراودات مطلع هستيم» افزود: «اخيرأ مطابق گزارش شورای عالی ايرانيان خارج از کشور، مطلع شده‌ايم که در ۱۹ فرودگاه کشور، سالن تشريفاتی برای ايرانيان خارج از کشور در نظر گرفته شده است. اين در حالی است که ايرانيان داخل کشور با ميليون‌ها سفر در طول روز، از امکانات معمولی برخوردار هستند و جای سئوال دارد که اختصاص چنين سالن‌های تشريفاتی با چه اهداف صورت گرفته و آيا در چارچوب قانون انجام شده است يا خير؟»

پس از سخنان الياس نادران، نمايندگان به اين طرح رأی مثبت دادند.

«شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور» در اواخر سال ۱۳۸۳ شکل گرفت که ابتدا بر اساس آئين‌نامه آن زير مجموعه‌ای از وزات امور خارجه جمهوری اسلامی ايران به‌شمار می‌رفت.


با آغاز به‌کار دولت نهم و طبق نظر محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، سطح و ساختار دبيرخانه اين شورا ارتقاء يافت و به نهاد رياست جمهوری منتقل گرديد.

رياست اين شورا بر عهده محمود احمدی‌نژاد است و اسفنديار رحيم‌مشائی، جانشين وی در شورا و محمد شريف ملک‌زاده نيز دبيرکل امور ايرانيان خارج از کشور می‌باشند.

دومين همايش اين شورا در تهران و در روزهای ۱۱ و ۱۲ مردادماه ۱۳۸۹ برگزار شد که با حاشيه‌های بسياری همراه بود.

در مراسم اختتاميه اين همايش بود که اسفنديار رحيم‌مشايی از «مکتب ايران» سخن گفت و تا مدت‌ها با واکنش‌های شديد آيت‌الله يزدی، سيد احمد خاتمی، احمد توکلی، علی مطهری و... روبه‌رو گرديد.

همچنين اين همايش با اعتراض گسترده رسانه‌های اصول‌گرا مواجه شد. اين رسانه‌ها علت اصلی مخالفت خود با اين همايش را «حضور برخی از چهره‌هايی نزديک به اپوزيسيون و عناصر تابلودار و معاند نظام و انقلاب در فهرست مدعوين» عنوان کردند.

اين مخالفت‌ها در حدی بود که از سوی شهرداری تهران تابلوها و بنرهای تبليغاتی و اطلاع رسانی آن از سطح شهر تهران جمع آوری شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوابند وکیلان و خرابند وزیران
بردند به سرقت همه سیم و زر ایران
یارب بستان داد فقیران ز امیران

حکومت کودتا سعی کرد با این عمل آبرویی برای خودش دست و پا کند و ما هم به حساب تمام آن رذالت هایش گذاشتیم. اما باید دوربین ها را به سمت آن اشخاص مقیم خارج از کشور کرد که در این بلبشور بازار سوء استفاده کردند و با قاتلین جوانان این مرز و بوم دست در یک سفره کردند و چهره کریه دیکتاتور را بزک کردند.
واقعا بلیط هواپیما و چند روز هتل و غذا ارزش آن را داشت که خون جوانان را پایمال کنید؟ شرمتان نیامد آن روز که با دیکتاتور رو در رو شدید؟ شما همه در خارج از ایران با اخبار بدون سانسور در جریان امور بودید و دیدید که با چه بیرحمی ملت را از پیر و جوان از دم باطوم و تفنگ گذراندند و به صغیر و کبیر رحم نکردند و از این کارتان احساس خودفروشی نمی کنید؟

-- داریوش ، Oct 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)