تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
رئيس کميسيون امنيت ‌ملی مجلس:

«کمک مالی به افغانستان قانونی بود»

علاء‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ‌ملی و سياست خارجی مجلس ايران خبرهای رسانه‌های خارجی درباره کمک‌های ايران به افغانستان را «کذب» خواند و گفت اين کمک‌ها قانونی بوده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، خبر کمک مالی دولت ايران به مسئول دفتر حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، امروز نيز موضوع بحث در مجلس اين کشور بود.


علاء‌الدين بروجردی

قدرت‌الله عليخانی، نماينده قزوين در اين‌باره در مجلس سخن گفت و اعلام کرد مسئول دفتر کرزی دريافت کمک نقدی از ايران را تأييد کرده است.

علاء‌الدين بروجردی، نماينده بروجرد پاسخ داد: «نبايد از تريبون مجلس مطالبی که منطبق بر واقعيت نيست، مطرح شود.»

بروجردی انتشار اين خبر توسط روزنامه نيويورک تايمز را «دروغ» و در راستای «برهم زدن روابط ايران و همسايه‌ها» دانست

رئيس کميسيون امنيت ‌ملی و سياست خارجی مجلس گفت «حامد کرزی اعلام کرده در پاکی و صداقت رئيس دفترش ترديدی ندارد و مطالب منتشر شده توسط رسانه‌ها را تکذيب می‌کند. وی اعلام کرده تمامی کمک‌های ايران به افغانستان در چارچوب معاهدات و قراردادهای رسمی صورت می‌گيرد.»

بروجردی انتشار اين خبر توسط روزنامه نيويورک تايمز را «دروغ» و در راستای «برهم زدن روابط ايران و همسايه‌ها» دانست.

وی تأکيد کرد: «در گذشته نيز مجلس برای کمک به کشورهای همسايه از جمله افغانستان مبالغی را تصويب کرده است. اين کمک‌ها همواره انجام می‌شد.»

قدرت‌الله عليخانی در پاسخ بروجردی گفت مخالف کمک به ساير کشورها نيست اما «کمک نبايد از طريق رئيس دفتر صورت گيرد، به‌منظور اين‌که دشمنان سوء استفاده نکنند، بايد کمک‌ها از طريق قوانين و مقررات و در چارچوب موازين قانون اساسی اعطا شود.»

شهاب الدين صدر، رئيس جلسه مجلس در پاسخ گفت: «صدور کمک‌ها در قالب چارچوب‌ها و مصوبات صورت گرفته است.»

روز گذشته نيز هفت نماینده مجلس ایران خواهان حضور منوچهر متکی، وزیر امور خارجه این کشور در مجلس و پاسخ‌گویی وی در اين‌باره شدند.

این نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، با طرح سوال از متکی پرسیدند که ایران بر اساس چه قانونی و به دستور چه مراجعی به دفتر رئیس‌جمهور افغانستان پول نقد پرداخت کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک ‌تایمز در شماره یکشنبه دوم آبان‌ماه جاری خود خبر داده بود که محمدعمر داوودزی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور افغانستان از فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل پول نقد دریافت کرده است.

سفارت ایران در افغانستان در نخستین واکنش به این خبر، آن را «شایعاتی» خواند که برای «مشوش ساختن اذهان عمومی و مغشوش کردن روابط دو کشور» منتشر می‌شوند.

اما دو روز پيش حامد کرزی تأييد کرد که رئيس دفتر وی پول نقد از ايران دريافت کرده اما گفت که اين پول به صورت «قانونی» بوده است.

کرزی افزود آن‌ها همه‌ساله يک يا دو بار ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار يورو کمک می‌کنند و در امور دفتری به مصرف می‌رسانند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی روز گذشته گفت که کمک‌های ایران به افغانستان از زمان دولت محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران آغاز شده و تا اکنون ادامه داشته است.

همچنین فلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره پرداخت پول نقد توسط ایران به افغانستان گفت: «با توجه به سابقه ایران در بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه‌اش، ما در انگیزه ایران تردید داریم.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)