تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

آینده عراق
سرمقاله امروز تهران امروز با عنوان «اهمیت سفر مالكی به تهران» در مورد سفر نوری المالکی به تهران و نقش این کشور در آینده عراق است.

در ابتدای این سرمقاله می‌خوانیم: «نوری المالكی در حالی فردا راهی تهران خواهد شد كه صحنه سیاسی عراق طی یک هفته گذشته باز هم تغییر كرده و تردیدها نسبت به نخست‌وزیر شدن نوری المالكی بیش‌تر از هفته قبل شده است. اعلام العراقیه مبنی بر اینكه به هیچ وجه از نوری المالكی حمایت نخواهد كرد و نیز اعلام نارضایتی مجلس اعلا و برخی از اعضای حزب ‌الدعوه از اصرار بیش از حد نوری المالكی بر نخست‌وزیر شدن، شرایط را نسبت به هفته‌های قبل پیچیده‌تر كرده است.»

در ادامه سرمقاله آمده است: «در چنین شرایط حساسی است كه نوری المالكی تصمیم گرفته است با سفر به تهران با مقام‌های كشورمان رایزنی كرده (و) از نفوذ معنوی آن‌ها برای تسهیل مسیر تشكیل دولت آینده استفاده كند.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «طبیعی است (که) نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق تسهیل‌كننده است نه تعیین‌كننده. سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران حمایت از ایجاد ثبات و امنیت در عراق بوده و در این راستا و با توجه به پیوندهای تاریخی فرهنگی، روابط نزدیک‌تری با شیعیان و كردها داشته است. هر چند این به معنای مخالفت با قدرت گرفتن سنی‌ها نبوده است.»

نویسنده سرمقاله تهران امروز ادامه داده است: «آقای مالكی در سال‌های گذشته اشتباهاتی داشته كه باعث رنجش گروه‌های شیعی و دوستان سابق وی شده است و برطرف كردن این نارضایتی‌ها كار چندان ساده‌ای نیست. آنچه اصل است، نه بودن در قدرت بلكه انجام كار مثبت و سازنده است. چه بسا اصرار بیش از حد بر به دست آوردن سمتی، قرب و منزلت فرد را تحت تأثیر قرار داد و اعتبار وی را نزد سایر گروه‌های سیاسی كاهش دهد، امری كه عراق امروز بیش‌تر از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد. در شرایط فعلی خروج از بن‌بست سیاسی در عراق اولویت بیشتری دارد تا اینكه كدامیک از رهبران شیعیان پست نخست‌وزیری را در اختیار می‌گیرد. »

متن کامل سرمقاله

تقویت امنیت ملی
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «اتحاد در داخل، اقتدار در خارج» خواهان به رسمیت شناختن همه مذاهب شیعه و همچنین رفع تبعیض علیه سنی‌ها در ایران شده است.

در این سرمقاله آمده است: «سفر آقای دکتر احمدی‌نژاد به لبنان با استقبال بی‌نظیر و گسترده مردم آن کشور مواجه شد. شور و شعف مردم لبنان در استقبال از یک مسئول ایرانی از چنان گستردگی برخوردار بود که باعث رقابت و حسادت دشمنان ایران به‌خصوص کشورهای عرب منطقه و از طرفی باعث انفعال آنان شد. انفعال کشورهای منطقه می‌تواند فرصتی باشد تا مسئولین بتوانند در داخل به ترمیم و بهبود اوضاع داخلی بپردازند.»

این سرمقاله افزوده: «وقتی که نظام سیاسی بتواند در بحران‌های داخلی از جمله بحران مشروعیت و کاهش فاصله بین دولت-ملت غلبه کند در واقع دوام و بقای خود را تضمین کرده است. محبوبیت هر نظام سیاسی مبتنی بر اندیشه‌های جهان‌شمولی، وقتی می‌تواند پایدار و مداوم باشد که بتواند در داخل عملکرد موفقی داشته باشد تا بتواند آن الگوی موفق را به گیتی عرضه کند و تأثیر فکری در دیگر نقاط جهان را در پی داشته باشد.»

در ادامه سرمقاله ابتکار آمده است: «حال که مواضع مسئولین سیاسی کشورمان در بیرون از مرزها با استقبال روبرو است، لازمه نافذ بودن این مواضع و اسلام سیاسی برخاسته از ایران این است که از اوضاع داخلی ایران یک تصویر شفاف‌تر و دلنشین‌تری ارائه شود.»

نویسنده این سرمقاله در ادامه به ارائه دو راهکار برای «تقویت پایه‌های نظام» پرداخته است: «١- تمام قرائت‌های موجود در مذهب تشیع به رسمیت شناخته شود؛ به رسمیت شناختن سایر قرائت‌ها در مذهب تشیع باعث همراه شدن جمعیت کثیر شیعیان ناراضی و علمای منتقدی است که از نفوذ قابل توجهی در داخل و خارج برخوردارند. ٢- تلاش برای رفع تبعیض بین شیعه و سنی؛ همان‌گونه که نظام سیاسی ما از توده‌های مسلمان به عنوان یک قدرت قابل اتکا می‌نگرد، باید این واقعیت را بپذیرد که اکثر مسلمانان جهان را برادران اهل سنت تشکیل می‌دهند. همان‌گونه که در خارج از کشور به برادران اهل سنت به عنوان همراه و متحد نگریسته می‌شود، در داخل نیز به برادران اهل سنت که به دلیل ملیت مشترک با حکومت مرکزی از اشتراکات بیش‌تری برخوردارند، توجه شود و تلاش‌های موثر و جدی برای رفع تبعیضات صورت گیرد تا هم هم‌وطنان عزیزمان به حقوق و مزایای خود دست یابند و هم ضریب امنیت ملی مضاعف گردد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عراق، گرفتار دایره‌های تنگ حزبی»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «حساسیت‌های انتخاب نمایندگان ملت در عرصه دیپلماسی»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آسیب‌شناسی بورس تهران»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)