تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ناصر صفاريان: فروش فيلم همکاری نيست

ناصر صفاریان، فیلم‌ساز و منتقد سینمایی اعلام کرد که به خاطر نمایش برخی آثارش در شبکه‌های تلویزیون ماهواره‌ای مواخذه شده است.

ناصر صفاریان، فیلم‌ساز و منتقد سینمایی در یادداشتی که در همشهری ماه منتشر شده اعلام کرده است که به خاطر نمایش فیلم‌هایش در برخی شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای مجبور به پاسخگویی شده و او را مواخذه کرده‌اند.


ناصر صفاریان، فیلم‌ساز و منتقد سینمایی

این فیلم‌ساز در همشهری ماه می‌‌نویسد که همواره مجبور بوده توضیح بدهد که نمایش فیلم‌هایش در شبکه‌های ماهواره‌ای مصداق همکاری با این شبکه‌ها در خارج از ایران نیست.

ناصر صفاریان می‌نویسد: « این فیلم‌ها به شهادت اخبار رسانه‌ای و عنوان‌بندی‌شان، چند سال قبل ساخته شده و نمی‌تواند موردی برای همکاری با یک تلویزیون جدید باشد. ضمن این که نه تنها – اغلب‌شان- مجوز پخش جمهوری اسلامی را دارد و معیارها و ضوابط این جا درش رعایت شده، که تهیه کننده‌اش خودم هستم. در واقع، سفارشی در کار نبوده که بگوییم برای جایی ساخته شده و آنجا فلان است و بهمان است و محکوم است.»

صفاریان: این فیلم‌ها چند سال قبل ساخته شده و نمی‌تواند موردی برای همکاری با یک تلویزیون جدید باشد

در دی ماه سال گذشته سردار سید مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد داده بود که خدمات‌دهندگان به رسانه‌هایی که او از آنها به‌عنوان «رسانه‌های معاند» یاد کرده، به جرم جاسوسی مجازات شوند. این پیشنهاد هرچند که تاکنون جنبه‌ی قانونی به خود نگرفته، اما از حساسیت حکومت نسبت به رسانه‌های خارج از کشور نشان دارد.

ناصر صفویان در یادداشتی که در همشهری ماه منتشر کرده، به حقوق هنرمندان اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در کنار این مواخذه‌ها، بارها و بارها پیش آمده که همین فیلم‌های مورد نظر - ساخته شده توسط بنده - از انواع و اقسام شبکه‌های ماهواره‌ای به نمایش درآمده، آن هم بدون اجازه و بدون پرداخت حق پخش. به این نمایش‌های تلویزیونی باید پخش ماهواره‌ای و نسخه‌های غیر مجاز کنار خیابان و روی دکه‌ها و توی مغازه‌های وطن عزیزمان را هم اضافه کنیم. همگی هم به کام دیگران.»

از این سینماگر و منتقد سینمایی فیلم «اتواستاپ» که بر اساس داستانی از میلان کوندار ساخته شده، با بازی میترا حجار و بهنام تشکر در جشنواره‌ی فیلم دبی به نمایش درآمده است. در این فیلم زن و شوهری جوان در سفر ماه عسل به شناخت جدیدی از یکدیگر می‌رسند؛ شناختی که از یک بازی سرچشمه می‌گیرد و عشق را به نفرت تبدیل می‌کند. «اتواستاپ» فیلمبردار ندارد و ساختار آن به گونه‌ای است که تمام تصاویر توسط شخصیت‌ها ثبت شده است.

سه‌گانه فروغ فرخزاد، آواز آفتاب، تحقیق تصویری خانه سیاه است، و وقت خوب مصائب از دیگر آثار سینمایی ناصر صفویان است. این آثار در جشنواره‌ها، شبکه‌های تلویزیونی، و مراکز فرهنگی و هنری به نمایش گذاشته شده‌اند.

خواب خورشید، تازه‌ترین ساخته‌ی ناصر صفاریان است که به موضوع «عشق» در ترانه‌های ایرانی می‌پردازد و عشق و نفرت مطرح شده در ترانه‌های ایرانی را از نظر سیر تاریخی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد. این فیلم نخستین فیلم از سه‌گانه صفاریان درباره‌ تاریخ ترانه است و دو فیلم دیگر در مرحله‌ تولید قرار دارد. خواب خورشید تاکنون تنها یک نمایش خصوصی در ایران داشته و تلاش کارگردان برای رفع مشکل نمایش آن ادامه دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)