تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
احمد توکلی:

مجلس باید از رئیس‌جمهور سوال کند

احمد توکلی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران می‌گوید که سوال کردن از رئیس‌جمهور به «تابو» تبدیل شده است.

این نماینده اصولگرای منتقد دولت که با مجله «همشهری ماه» چاپ تهران مصاحبه کرده، افزوده که مجلس باید از رئیس‌جمهور سوال کند.


وی همچنین از موافقت علی لاریجانی، رئیس مجلس و محمدرضا باهنر و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس برای طرح سوال از رئیس‌جمهور نیز خبر داد.

این نماینده مجلس ایران، گفته است که برای «تعدیل قدرت» باید حرکتی انجام شود.

توکلی، سوال کردن از رئیس‌جمهور را به دلیل اینکه شخص دوم مملکت مورد بازخواست قرار می‌گیرد، مهم خوانده و آن را باعث جلوگیری از بروز «دیکتاتوری» نامیده است.

به گفته توکلی، مجلس هشتم در برابر برخی «تخلفات» دولت، «قاطعانه» نایستاده است

اصل ٨٩ قانون اساسی ایران این اجازه را به نمایندگان مجلس داده تا به «عدم کفایت رئیس‌جمهور» رأی دهند. رأی نمایندگان مجلس به بی کفایتی رئیس‌جمهور باید به تأیید رهبر ایران نیز برسد.

این قانون تنها یک‌بار در ایران اجرا شده است. در تاریخ ٣٠ خرداد ١٣٦٠ مجلس شورای ملی با ١٧٧ رأی موافق در مقابل ١٢ رأی ممتنع و یک رأی مخالف به بی‌کفایتی ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهور ایران پس از انقلاب سال ١٣٥٧ رأی داد.

این نماینده منتقد دولت سپس از اینکه مجلس به «درستی» وظایف خود را انجام نمی‌دهد، «عمیقأ» ابراز «تأسف» کرده است.

به گفته توکلی، مجلس هشتم در برابر برخی «تخلفات» دولت، «قاطعانه» نایستاده است.

با این حال او افزوده که مجلس به سمت «قیام» برای انجام وظیفه‌اش در حرکت است.

وی به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران نیز یادآوری کرده که باید «در برابر هر موضع‌گیری خود باید پاسخ منطقی ارائه کند.»

توکلی همچنین خطاب به احمدی‌نژاد گفته که مجلس می‌تواند دولت را ساقط کند و به عدم کفایت رئیس‌جمهور رأی بدهد اما دولت نمی‌تواند یک نماینده را جابه‌جا کند و یا حکم به انحلال مجلس بدهد.

این نماینده منتقد دولت با این هشدار، به احمدی‌نژاد یادآوری کرده که مجلس در رأس امور است.

محمود احمدی‌نژاد شهریورماه گذشته در گفت‌وگو با روزنامه ايران گفته بود: «بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائيه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجريه، قوه اول کشور است.»

احمدی‌نژاد آن‌هايی را که به سخنان آيت‌الله خمينی درباره «در رأس بودن مجلس» استناد می‌کنند، مورد نقد قرار داد و گفت: «آن‌ زمان رئيس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزير مسئول اداره کشور بوده که از طريق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترين بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجريه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای ديگر بايد کمک‌اش کنند.»

این سخنان احمدی‌نژاد با واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس روبرو شد.

علی لاریجانی در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد گفت که «اگر امام تأکید می‌کرد مجلس در رأس امور است، برای این بود که دیگر در ایران دیکتاتوری تکرار نشود.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)