تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

روسيه از ساخت «خط لوله صلح» کنار کشيد

روسيه اعلام کرد که تحريم‌های اقتصادی عليه ايران اين کشور را مجبور ساخته که از مشارکت در پروژه ساخت خط لوله گاز ايران به هند از طريق پاکستان خودداری کند.

خبرگزاری ريا نووستی که اين پروژه را به‌عنوان يکی از پروژه‌های بنيادی «اوپک گازی» خوانده، به نقل از روزنامه اقتصادی مارکر نوشته است، آندره بودنيک، سفير روسيه در پاکستان در اين زمينه اعلام کرد که «حتا يک شرکت روسی علاقمند به حضور در پروژه گاز بين پاکستان و ايران نيست.»


ارزش پروژه ساخت خط لوله ايران - پاکستان - هند که «خط لوله صلح» ناميده می‌شود، ۷,۶ ميليارد دلار برآورد گرديده است.

ريا نووستی ضمن سود‌آور خواندن اين پروژه برای شرکت روسی «گازپروم» که بزرگ‌ترين شبکه انتقال گاز در جهان به‌شمار می‌رود؛ نوشته است که مسکو با کنار کشيدن از اين پروژه تلاش دارد تصوير خود را در برابر کشورهای غربی «اصلاح» کند.

سفير روسيه در پاکستان: حتا يک شرکت روسی علاقمند به حضور در پروژه گاز بين پاکستان و ايران نيست

شرکت گازپروم، بزرگ‌ترین شرکت روسیه است. این شرکت همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان محسوب می‌شود. دميتری مدودف، رئيس جمهوری روسيه، رئيس گازپروم نيز هست.

ساخت «خط لوله صلح» قرار بود تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ به پايان برسد اما به نوشته ريا نووستی، «اين مسئله فقط در صورت رفع همه اختلافات سياسی در ميان شرکت‌کنندگان در اين طرح اجراشدنی خواهد بود.»

براساس تفاهم‌های انجام شده درباره «خط لوله صلح»، ایران متعهد شده است که تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت ارزان به هند و پاکستان بفروشد.

در صورت تکمیل این خط لوله، روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می‌شود که ۹۰ میلیون متر مکعب آن برای هند و ۶۰ میلیون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

گفت‌وگوها بر سر این طرح از حدود ده سال پیش آغاز شده است.

ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوری سابق روسيه در خردادماه ۱۳۸۵ و در حاشيه اجلاس سازمان همکاری شانگهای از آمادگی شرکت گازپروم اين کشور برای مشارکت در ساخت اين خط لوله ۲۶۰۰ کيلومتری خبر داده بود.

پوتين گفته بود: «ما ساخت خط لوله صلح را کاملأ واقع‌گرايانه می‌بينيم، چرا که ايران، هند و پاکستان همگی خواهان اجرای آن هستند و گازپروم نيز آماده مشارکت در ساخت آن است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)