تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی از وضعیت نسرین ستوده

بی‌خبری از وضعیت نسرین ستوده، وکیل پرونده‌های حقوق بشری که شهریورماه گذشته در تهران بازداشت شده، به نگرانی‌ها درباره سلامت وی دامن زده است.

تارنمای مدرسه فمینیستی امروز به نقل از نسیم غنوی، وکیل خانم ستوده نوشت: «اگر امکان برقراری یک تماس و ملاقات حضوری با خانواده نسرین ستوده فراهم می‌شد و اطلاع‌رسانی درستی در مورد پرونده وی انجام می‌شد، حتماً خانواده و جامعه این همه نگران نمی‌شدند.»


وی افزوده که امروز برای پیگیری وضعیت خانم ستوده به شعبه سوم دادسرای اوین مراجعه کرده اما موفق به دیدار با بازپرس پرونده موکلش نشده است.

نسرین ستوده، وکیل پرونده‌های حقوق بشری و از فعالان جنبش زنان در ایران که از ١٣ شهریور ١٣٨٩ بازداشت شده در سلول انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین به سر می‌برد.

وی به «اقدام عليه امنيت کشور» و «تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» متهم شده است.

مدافعان حقوق بشر در ایران می‌گویند که خانم ستوده دست به اعتصاب غذا زده و تحت «شکنجه» قرار دارد.

نسرین ستوده بیش از ٢٠ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

نسرین ستوده به «اقدام عليه امنيت کشور» و «تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی» متهم شده است

١٤ مهرماه جاری یک منبع آگاه به راديو زمانه گفت: «پس از ۲۰ روز بی‌خبری مطلق از وضعيت نسرين ستوده در زندان، وی امروز (١٤ مهر) توانست با خانه‌اش تماس تلفنی برقرار کند اما مدت اين تماس تلفنی به يک دقيقه هم نرسيد.»

وی افزود: «نسرين ستوده پس از سلام و احوال‌پرسی با همسرش، تنها توانست بگويد که از سوم مهرماه در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. جمله "من اين‌جا در فشار و تهديد...." از سوی او ناتمام ماند و مکالمه تلفنی قطع شد.»

اين وکيل دادگستری در روزهايی که در زندان به‌سر می‌برد، پدرش را از دست داد؛ با اين حال اجازه حضور در مراسم خاک‌سپاری پدرش و تماس تلفنی با خانواده عزادارش نيز به او داده نشد.

همين امر نيز دليلی بر نگرانی مضاعف خانواده ستوده است. نسرين ستوده که از زمان بازداشت تا کنون ممنوع‌الملاقات بوده است، يک دختر ١٠ ساله و يک پسر سه ساله دارد که در مدت بازداشت‌اش نتوانسته با پسر خردسال‌اش صحبت کند.

در همین حال روز گذشته اعلام شد که چهار نفر از زندانيان سياسی ايران که در زندان رجايی‌شهر کرج دوران محکوميت خود را سپری می‌کنند، خواهان پايان اعتصاب غذای وی شدند.

منصور اسانلو، فعال کارگری، رسول بداغی، فعال کانون معلمان، عيسی سحرخيز، روزنامه‌نگار و حشمت‌الله طبرزدی، فعال سياسی؛ چهار زندانی‌ای هستند که طی بيانيه‌ای خطاب به خانم ستوده اعلام کرده‌اند که «ايران در راه آزادی‌خواهی به مبارزی همچون شما نياز دارند و آرمان‌خواهان راه آزادی ايران هم برای خشت روی خشت گذاشتن آزادی در ايران به راه نگاه می‌کنند و به همراهان‌شان.»

چهار زندانی سياسی اين اقدام نسرين ستوده را «باعث افتخار» دانسته‌اند و ضمن اعلام حمايت از وی و بيان همدردی با خانواده او نوشته‌اند: «از شما وکيل و مبارز دربند می‌خواهيم تا اعتصاب غذای‌تان را بشکنيد تا بيش از اين نگرانی خانواده شما و آسيب به جسم و روان‌تان تشديد نشود.»

١١ مهرماه جاری نیز شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل به همراه سازمان عفو بين‌الملل، ديده‌بان حقوق بشر، کميسيون بين‌المللی قضات، فدراسيون بين‌المللی حقوق بشر، ليگ ايرانی دفاع ازحقوق بشر، اتحاديه بين‌المللی وکلا، سازمان جهانی عليه شکنجه و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نسبت به ادامه بازداشت بدون اتهام و يا محاکمه نسرين ستوده در ايران اعتراض کردند.

آن‌ها خواستار آزادی سريع و بی‌قيد و شرط نسرين ستوده شدند.

با این حال تاکنون قوه قضاییه ایران از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت خانم ستوده خودداری کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به کجا چنین شتابان؟!

-- بدون نام ، Oct 16, 2010

Nasrin setoudeh ra azad konid! dar eslam erse zan nesf hal jorm zan bishtar az mard . Setoudeh ra azad konid !

-- بدون نام ، Oct 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)