تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ایران: آژانس اتمی تنش‌ها را بیشتر می‌کند

رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت که رویکرد یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تنش‌های موجود در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران را بیشتر می‌کند.

وی از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست از اقداماتی که «مشروعیت» وی را زیر سوال می‌برد، خودداری کند.


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این گفت‌وگو که روز دوشنبه در این هفته نامه منتشر خواهد شد، همچنین آژانس انرژی اتمی را متهم به «بهره‌برداری ابزاری» از ایران کرد.

علی اکبر صالحی «جهت گیریهای خاص» یوکیو آمانو را دلیل از دست دادن «مشروعیت» وی عنوان کرد و هشدار داد که ایران «لحن» به کار برده شده درآخرین گزارش آمانو درباره ایران را نمی‌پذیرد.

یوکیا آمانو در آخرین گزارش خود که چندی پیش درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، این کشور را به «ممانعت از ورود برخی از بازرسان با تجربه» متهم کرد و گفت که این مسئله تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای تهران را «پیچیده» می‌کند.

وی با ابراز نگرانی از احتمال «توسعه موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای» از سوی ایران، خواستار دسترسی بازرسان آژانس به همه مکان‌ها، تجهیزات و پرسنل برنامه هسته‌ای شده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «بحران اعتبار و صلاحیت اخلاقی» مواجه‌ است.

وی هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان انرژی اتمی که در شهر وین برگزار شد، گفت که رویه آژانس مبتنی بر «بی‌طرفی و عدالت» نیست و «قدرت‌هایی مشخص» بر روند تصمیم‌گیری این آژانس فشار وارد می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی: رویکرد یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تنش‌های موج در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران را بیشتر می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی با اعتراض به قطعنامه‌هایی که در ماه‌های اخیر علیه ایران صادر شده، افزود: «رویکرد غیر مدنی دو سویه تهدید و گفت وشنود (چماق و هویج) قطعا نمی‌تواند مفید و مثمر ثمر باشد.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با صدور چهار قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و در دو قطعنامه دیگر، خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای که در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای کاربرد دارند، شده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)