تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
محمد خاتمی:

«دفع حداکثری به جای جذب حداکثری»

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران می‌گوید که در ایران «سیاست دفع حداکثری و عدم جذب» به جای «سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی» جریان دارد.

اشاره خاتمی به سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران است که چندین بار گفته حکومت ایران دنبال جذب حداکثری مخالفان و دفع حداقلی است.


آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید که حکومت ایران دنبال جذب حداکثری مخالفان و دفع حداقلی است

به گزارش تارنمای رسمی محمد خاتمی، وی افزود:‌«جریانی وجود دارد که سعی می‌کند در همه ارکان و امکانات نظام دست بیاندازد و همه نیروها را از رده خارج کند.»

رئیس بنیاد باران در دیدار با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: «دل اکثریت ملت با حرف‌هایی است که ما می‌زنیم که اگر اکثریت قاطع مردم حرف اصلاح‌طلبان را قبول ندارند، چرا (سازمان‌های دولتی) بخشنامه می‌کنند که دستگاه‌های رسمی هیچ حرف و خبری از این طرف (اصلاح‌طلبان) را منتشر نکنند؟»

خاتمی، «محدودشدن آزادی‌ها و با تنگنا روبرو شدن حضور قانونی مردم» را باعث پیدایش «حرکت‌های خشن و خشونت» دانست.

به گفته وی برای «حفظ نظام» باید فضا باز شود.

در یک سال گذشته چندین روزنامه و نشریه در ایران توقیف شده‌اند و صدها مخالف دولت نیز بازداشت شده‌اند.

رئیس بنیاد باران افزود:‌ «صدا و سیمای جمهوری اسلامی، باید صدا و سیمای کل ملت ایران باشد نه فقط ترویج‌کننده یک فکر، روش و جریان. نه اینکه یک طرفه هر اتهامی می‌خواهند بزنند و طرف حق نداشته باشد به آن اعتراض کند یا اگر (اعتراض) کرد هیچ ترتیب اثری به آن داده نشود.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تنها رادیو و تلویزیون این کشور است که رئیس آن را رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌کند. در ایران رادیو و تلویزیون‌های خصوصی اجازه فعالیت ندارند.

رئیس‌جمهور پیشین ایران در بخش دیگری از سخنان خود، سکوت در برابر «تعرض به خانواده‌های حمید باکری و محمدابراهیم همت» را «تعجب‌برانگیز» دانست و افزود:‌ «چرا وقتی خانواده‌های دو شهید بزرگوار همت و باکری و فرزندان ایشان مورد تعرض قرار می‌گیرند، سرداران و رزمندگان بزرگی که همکار و همراه این دو شهید بوده‌اند، فریاد نمی‌زنند. آنان که واقعاً از این رفتارها بیزارند، این انتظار را از آنان داریم که برای دفاع از واقعیت سپاه و بسیج آشکارا موضع بگیرند.»

٣١ شهریورماه گذشته مأموران امنیتی ایران از دیدار خانواده‌های حمید باکری و محمدابراهیم همت دو تن از فرماندهاین کشته شده در جنگ ایران و عراق با میرحسین موسوی از رهبران مخالف دولت جلوگیری کردند.

خاتمی، «محدودشدن آزادی‌ها و با تنگنا روبرو شدن حضور قانونی مردم» را باعث پیدایش «حرکت‌های خشن و خشونت» دانست

به گزارش تارنمای کلمه، این دو خانواده پس از آنکه نتوانستند با موسوی دیدار کنند، به منزل مهدی کروبی یکی دیگر از رهبران مخالف دولت مراجعه کردند اما با «اسپری گاز اشک‌آور» مورد حمله لباس شخصی‌ها قرار گرفتند و احسان باکری فرزند حمید باکری نیز به مدت چند ساعت بازداشت شد.

خاتمی با بیان اینکه ممکن است حمله به خانواده‌های باکری و همت به «نیروهای خودسر» نسبت داده شود، گفت: «عجب نیروهای خودسری هستند که همه کاری می‌کنند و به صورت رسمی هم علیه‌شان موضع گرفته می‌شود ولی باز هم رفتارهایشان را تکرار می‌کنند. تعجب می‌کنم در نظامی مقتدر و با وجود نیروهایی که مدعی می‌شوند بر همه چیز مسلط هستند، نمی‌توانند با آن‌ها برخورد کنند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گفتگوی تمدنها حال تبدیل شده به گفتگوهای زیر لفظی.

-- بدون نام ، Sep 26, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)