تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتشار اسامی۲۱۶ زندانی سیاسی- عقیدتی

تارنمای کلمه با انتشار نام و مشخصات ۲۱۶ زندانی سیاسی- عقیدتی و امنیتی در زندان‌های مختلف ایران، از صدور ۱۱۰۰ سال محکومیت برای این زندانیان خبر داد.

کلمه، پایگاه اطلاع‌رسانی نزدیک به میرحسین موسوی اعلام کرد که این گزارش از سوی «یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین» در اختیار این وب سایت قرار گرفته‌ است.

بنا به این گزارش ۱۴۵ نفر از زندانیان عقیدتی-سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین تهران نگاهداری می‌شوند، که ۹ نفر از آنها به اعدام محکوم شده و ۱۳ نفر متهم به جاسوسی هستند.

جوان‌ترین زندانی این بند محسن شوشتری، ۱۹ ساله با حکم یک سال حبس و مسن‌ترین زندانی، امیرعلی مهرنیا، ۷۳ ساله با حکم دوسال زندان است که در وقایع پس از انتخابات بازداشت شده‌ است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که شش زندانی بلاتکلیف، چهار زندانی که در مرحله بازپرسی قرار دارند، در این بند نگاهداری می‌شوند. گفته می‌شود که اغلب زندانیان این بند دانشجویان و فعالان سیاسی-مطبوعاتی هستند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به کلمه، هم اکنون ۴۴ فعال ایرانی کرد نیز در زندان‌های مختلف ایران بازداشت هستند که در مجموع به ۳۲۲ سال زندان محکوم شده‌اند.

شاکر باقی که با حکم ۳۵ سال حبس در زندان کاشمر به سر می‌برد، بالاترین میزان حبس در بین این فعالان را دارد و فرید صادقی، با داشتن حبس ابد هجدهمین سال بازداشتش را در زندان ارومیه پشت سرگذاشته‌ است. برخی از زندانیان کرد به اعدام محکوم شده و در خطر اجرای این حکم قرار دارند.

هم اکنون ۴۴ فعال ایرانی کرد در زندان‌های مختلف ایران بازداشت هستند که در مجموع به ۳۲۲ سال زندان محکوم شده‌اند

کلمه همچنین از بازداشت ۲۵ نفر به دلیل «وابستگی‌های خانوادگی و فامیلی» به سازمان مجاهدین خلق خبر داده‌است. شش نفر از این زندانیان زن هستند و دو نفر از آنها به نام فرح واضحان و علی صارمی به اعدام محکوم شده‌اند.

این گزارش فقط شامل افرادی است که در حال حاضر در زندان هستند و احکام صادره برای زندانیانی که در حال حاضر به قید وثیقه مرخص شده و در انتظار اجرای حکم هستند، در آن نیامده است.

وب سایت کلمه با اشاره به اینکه این فهرست شامل زندانیانی است که تاکنون با مشخصات کامل و با همکاری خود زندانیان سیاسی شناسایی شده‌اند، آورده‌ است: «با احتساب آنهایی که هنوز شناسایی نشده و یا هم اکنون در زندان‌های امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات و یا زندان‌های وابسته به سپاه به سر می‌برند، تعداد آنها و میزان سال‌هایی که باید در زندان سپری کنند بیش از این خواهد بود.»

پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد سال گذشته، هزاران نفر از معترضان به «تقلب» در انتخابات بازداشت شدند. شمار زیادی از روزنامه‌نگاران، دانشجویان، وکلا و فعالان سیاسی و مدنی در میان بازداشت‌شدگان بودند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)