تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

گفت‌وگو با احمدی‌نژاد
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «من می‌خواهم با آقای احمدی‌نژاد مصاحبه کنم» در مورد مصاحبه‌های احمدی‌نژاد با رسانه‌های خارجی است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «احمدی‌نژاد که تنها رئیس‌جمهور ایرانی است که هر سال برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، امسال بیش از سالهای گذشته در نیویورک ماند. او در این سفر، در ١٢ گفت‌وگوی خبری به ویژه با رسانه‌های آمریکایی شرکت کرد و به پرسش‌های متعدد آن‌ها پاسخ گفت.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «چرا آقای احمدی‌نژاد که هیچگاه گفت‌وگو با رسانه‌های بیگانه مخالف را رد نمی‌کند به غیر از صداوسیما و روزنامه ارگان دولت با سایر رسانه های ایرانی گفت‌وگو نمی کند؟ نزدیکان آقای احمدی‌نژاد همواره کمبود وقت و فشردگی برنامه های رئیس‌جمهور را بهانه می‌کنند اما وقتی ایشان می‌تواند یک هفته در آمریکا باشد و با بیش از ١٠ رسانه خارجی گفت‌وگوی اختصاصی انجام دهد، چرا در طول این پنج سالی که از ریاست‌جمهوری او می‌گذرد حتی یک بار با رسانه‌های داخلی گفت‌وگوی اختصاصی انجام نداده است؟ »

نویسنده سرمقاله مردم سالاری افزوده است: «رسانه‌های داخلی، چه زمانی باید پاسخ پرسش‌های خود را از رئیس‌جمهور بگیرند و بتوانند گفت‌وگویی اختصاصی و چهره به چهره با او داشته باشند؟ قطعاً این موضوع قابل پذیرش نیست که آقای احمدی‌نژاد در طول سال، ده‌ها گفت‌وگوی اختصاصی با رسانه‌های خارجی، حتی از نوع رسانه‌هایی که برخی اصولگرایان، آن را رسانه‌های استعماری و استکباری می‌دانند، انجام دهد اما حتی یک گفت‌وگوی اختصاصی با هیچ روزنامه منتقد داخلی در کارنامه خود نداشته باشد.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «اگر آقای احمدی‌نژاد با گفت‌وگو با روزنامه‌های منتقد داخلی مخالفتی ندارد و از این لحاظ تبعیضی بین رسانه‌های ایرانی و آمریکایی قائل نیست، فرصتی برای گفت‌وگوی اختصاصی با یک روزنامه منتقد داخلی فراهم سازد. من به عنوان یک روزنامه‌نگار ایرانی دلسوز کشور و نظام که در روزنامه‌ای منتقد فعالیت می‌کنم، تمایل دارم گفت‌وگویی اختصاصی با آقای احمدی‌نژاد انجام دهم. دراین صورت دیگر هیچ شائبه‌ای در ذهن برخی افراد مبنی بر تمایل احمدی‌نژاد برای گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی و عدم انجام گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی وجود نخواهد داشت.»

متن کامل سرمقاله

مناظره رسانه‌ای احمدی‌نژاد و اوباما
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «دوئل احمدی‌نژاد و اوباما» در مورد سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا علیه یکدیگر است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «ششمین سفر دکتر احمدی‌نژاد به مجمع عمومی سازمان ملل همچون پنج سفر گذشته، اجلاس سالانه را تحت شعاع خود قرار داد. این سفر در شرایط حساسی صورت پذیرفت. افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان، افزایش تهدیدات زبانی مقامات آمریکا و اسرائیل عیله ایران و تمرکز افکار عمومی غرب بر پرونده سکینه آشتیانی، شرایط سفر اخیر را بسیار پیچیده و حساس کرد.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «مجمع عمومی سازمان ملل، فرصتی فراهم آورد که برفراز هیاهوهای رسانه‌ای، صدای این دو (احمدی‌نژاد و اوباما) شنیده شود. اگرچه بارها دکتر احمدی‌نژاد آمادگی خود جهت مناظره با آقای اوباما را مطرح کرد اما صحبت ایشان در مجمع سازمان ملل و اشاره ایشان به نظریه دست داشتن بخشی از دولت مردان آمریکا در حادثه ١١ سپتامبر واکنش همه جانبه آمریکایی‌ها را به دنبال داشت.»

نویسنده سرمقاله ابتکار افزوده: «مصاحبه اختصاصی آقای اوباما با شبکه فارسی بی‌بی‌سی که در حقیقت تلاش ایشان برای پاسخ گفتن به سخنرانی آقای احمدی‌نژاد بود، نوعی مناظره غیر رسمی بین آن دو را شکل داد. احمدی‌نژاد هم در مصاحبه‌ها و دیدارها و همچنین در صحن علنی مجمع عمومی، محورهایی را انتخاب کرد که در برگیرنده مجموع اتهاماتی بود که در طول یک سال اخیر علیه ایران مطرح و تبلیغ شده است.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «مناظره غیر همزمان احمدی نژاد و اوباما به دوئلی شبیه بود که به نظر می‌رسد به دلیل رفتارهای غیر منطقی دنیای غرب برنده این دوئل احمدی‌نژاد است. واقعیت این است که نقش رسانه‌ها در مهندسی افکار عمومی قابل انکار نیست و قدرت آمریکا بیش از آنکه مبتنی بر واقعیات باشد، ساخته رسانه‌هاست. بنابراین سفرهای هر ساله احمدی‌نژاد به آمریکا و مصاحبه با رسانه‌های مختلف و استفاده از تریبون سازمان ملل گام مهمی در مهندسی افکار عمومی است و توانسته است بخش مهمی از هجمه رسانه‌ای غرب را خنثی سازد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «بانک‌ها و رنج دارایی‌های سمی»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «رونمایی از دست چدنی»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ماجرای یک گمراهی اطلاعاتی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)