تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: با گروه ۱+۵ مذاکره می‌کنیم

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران روز گذشته، جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک گفت که نماینده ایران در ماه اکتبر با یکی از اعضای گروه ۱+۵ گفت‌وگو خواهد کرد.

به گفته وی این دیدار برای «تعیین چارچوب ادامه مذاکرات» خواهد بود.


محمود احمدی‌نژاد که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، اظهار داشت: «گروه ۱+۵ گفت‌وگو را به صورت یکجانبه قطع کرده و علیه ایران قطعنامه صادر کرده‌است.»


آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با مسئله هسته‌ای ایران فعالیت می‌کنند.

اعضای گروه ۱+۵ تا کنون به این سخنان رئیس جمهوری ایران واکنش نشان نداده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه ابراز امیدواری کرد که ایران پیشنهادهای جامعه بین المللی را مورد ارزیابی قرار دهد.

در بیانیه‌ای که چهارشنبه گذشته از سوی وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ صادر شد، نسبت به یافتن راه حلی برای مناقشه هسته‌ای ایران ابراز امیدواری شده‌است. وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ اعلام کرده‌اند که خواستار دور تازه گفت وگوها بر سر مبادله سوخت اتمی هستند.

به گفته اعضای این گروه در صورت همکاری نکردن ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور را ادامه خواهند داد.

رئیس جمهوری ایران در جمع خبرنگاران گفت که در جریان رایزنی‌های ایران، ترکیه و برزیل برای مبادله سوخت هسته‌ای، گروه ۱+۵ به صورت «یک‌جانبه» مذاکرات را قطع و تعلیق کرده‌است.

ایران، برزیل و ترکیه در ۲۷ اردیبهشت ماه جاری در تهران به توافقاتی درباره مبادله سوخت هسته‌ای مورد نیاز ایران رسیده بودند.

«اگر قدرت‌های جهانی سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقات پزشکی تهران را تامین کنند، ایران غنی‌‌سازی بیست درصدی اورانیوم را متوقف می‌کند.»

شورای امنیت سازمان ملل در خردادماه سال جاری با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ به منظور تشدید تحریم‌های ایران، از این کشور درخواست کرد که فعالیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

رئیس جمهوری ایران در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر قدرت‌های جهانی سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقات پزشکی تهران را تامین کنند، ایران غنی‌‌سازی بیست درصدی اورانیوم را متوقف می‌کند.»

سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد داده بود که ایران حدود ۷۵ درصد اورانیوم غنی شده با غلظت پایین خود را برای غنی سازی بیشتر به روسیه بفرستد، بنا به این پیشنهاد قرار بود این ماده برای تولید میله‌های سوختی برای یک راکتور تحقیقاتی در تهران به فرانسه ارسال شود.

ایران پس از موافقت اولیه خود با این طرح در نشست ژنو، جزئیات آن را رد کرد و نسبت به آنچه بازنگرداند سوخت ارسال شده به خارج عنوان کرد، اظهار نگرانی کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای احمدی نژاد ٢ زار بده اش به همین خیال باش اون ممه رو لولو برد دوباره اژانس بن الملل را سرگرم مذاکرات بی هدف و بی نتیجه کنید

-- reza ، Sep 25, 2010

به عقیده ی من در حال حاضر ایران را یک حکومت نظامی و تا مغز استخوان فاشیست با کودتا تصاحب کرده است .بخش بزرگی از دولت مردانی که قبل از کودتا چرخ امور را به دست داشتند در مقابل کودتا سر تسلیم و چاکری فرود آوردند در واقع این - دولت نامردان - هم اکنون و هنوز چرخ امور را در دستان خون چکانشان دارند از خامنه ای و احمدی نژاد بگیر و بیا پایین تا برسی به مرتضوی و رادان و ... که به دستور سران کودتا دارند وظیفه شان را انجام میدهند . دولت مردانی دیگر نیز بودند که به کودتا نه گفتند و عقوبت شان را با زندان و شکنجه همچنان دارند میپردازند .به عقیده ی من احمدی نژاد و خامنه ای و دیگران نقش اساسی در تصمیم گیری های هیئت کودتا ندارند . هیئت کودتا ان دولتی است که در سایه پنهان است . اینان دارند مملکت را غارت میکنند. و البته سهم آفتاب نشینان را از این چپاول و تطاول می پردازند . به عقیده ی من گیر دادن به احمدی نژاد و دولت بیرون از سایه راه دور و درازی است و به همان اندازه پیچ و خم دار است. نوک تیز حمله ی جنبش باید رو به دولت سایه نشانه گیری کند. اشخاص این دولت را باید به جهانیان معرفی کند . و نقش و نقشه های آنان را روی دایره بریزد . جنبش سبز قوی است می تواند حتا با یک چهارم جمعیت خود دودمان این رژیم را به باد دهد . جنبش سبز قوی است و باید بتواند ساختار این رژیم فاشیستی را در هم بریزد به شرطی که تحلیلش را یکدست کند و دست از این تئوری که میتوان از درون به اصلاحات دست زد بردارد. دیر یا زود جنبش به این نتیجه می رسد که این رژیم غیر قابل اصلاح است. به عقیده ی من بخش وسیعی از جنبش به این نتیجه رسیده است . اما باید از این نظر خودش را یکدست کند. یکدستی از نان شب برای جنبش لازم تر است، نمی توان وقت را هدر داد و اجازه داد بیشتر از این مملکت را غارت کنند. باید جنبید و جنبش را و نیرو هاش را در یک هدف به راه انداخت. با آرزوهای قلبی برای جنبش سبز ---

-- بدون نام ، Sep 26, 2010

به جز جبهه ملی ، زیبا کلام و یک کارتون گویا در خودنویس هیچ گروه و حزب و فعال سیاسی اظهارات احمدی نژاد در سازمان ملل را که قطعا برای ایران و ایرانیان عواقب زیانباری به دنبال خواهد داشت محکوم نکرد . حتا زحمت نوشتن یک مقاله به خودشان ندادند . این در حالیست که برای یک خانمی که محکوم شده در دادگاه (بدون وکیل و هیات منصفه ) به اتهام مشارکت در قتل همسرش و یا اظهارات همین ریس جمهور در مورد منشور کورش یا بازگشت به مکتب ایران معاونش صدها مقاله و میلیونها کلمه در رسانه های ایرانی منتشر میشود . تو گویی که کشور در آستانه فرو افتادن در یک جنگ نفرینی است اگر این خانم محکوم شود یا اگر ان منشور ۴ ماه اسباب بازی تبلیغاتی ریيس جمهور فعلی باشد . احزاب و افرادی که دست به دامان حتا برزیل شده بودند تا این خانم را نجات دهند ( که از نظر انسانی بسیار پسندیده است اما بسیار شبیه بازی با ان منشور است اگر در موارد مهم دیگر سکوت شود ) اکنون ساکتند .
ظاهر قضیه ساده است اما در عمق ان یک طرز فکر فاجعه آمیز که ریشه در فرهنگ سیاسی ما ایرانی ها ( اپوزیسیون و حاکمیت ) دارد خوابیده که نهایتا ما را به سوی یک فاجعه دیگر سوق خواهد داد .
دلیل این سکوت چیست ؟
۱) آیا اپوزیسیون پر مدعا با نظرات احمدی موافق است ؟ یا ان را مهم نمیداند ؟ یا ان را حق امریکا و امریکاییها می داند ؟ یا از اینکه احمدی به دامان ضد امپریالیسم حکومت بازگشته (مثل لاریجانی و توکلی و مطهری ) خوشحال است ؟ یا اصلا مشکل اپوزیسیون با احمدی همین تلاش او برای برقراری ارتباط با امریکا بود و زنده کردن ارزش های باستانی و ایرانی (ولو به شکل صوری ) که حالا بهم خورده ؟
۲)آیا اپوزیسیون نگران برقراری ارتباط با امریکا بود و ان را تثبیت احمدی قلمداد میکرد و حالا خوشحال است که مذاکره بهم خورده و احتمالا در فضای بی اعتمادی بوجود امده مطمئن است مذاکره ای وجود نخواهد داشت ؟ و اگر جنگی هم در بگیرد او مسول نیست و شاید هم حاکمیت تضعیف شود و کسی چه میداند شاید وسط آتش و خون مثل لنین در روسیه آنها به قدرت برسند ؟!
در هر دو صورت فوق اپوزیسیون ج ا نشان داده است که تفاوت ماهوی با ج ا ندارد ، بر اساس منافع خود و نه منافع ملی با قضایا بر خورد میکند ، هو چی است ، از مفاهیم حقوق بشر و آزادی و عدالت و ... استفاده ابزاری میکند ، ضد آمریکایی است و هوادار خشونت و ضد مذاکره و حرکت های صلح آمیز در همه جاست .
این در حالیست که فاجعه ۱۱ سپتامبر را افرادی که هیچ کدام ایرانی نبودند به وجود آوردند و طنز تلخ تاریخ را ببین که دولت های مربوط به ان جنایت کاران امروز خودشان را متحد و دوست امریکا میدانند و علیه ایران صف بندی کرده اند اما ما ابلهانه خودمان را شریک و مجرم اصلی میکنیم . همانها به سفارت همین ج ا حمله بردند و همان ها در عراق جنگ شیعه و سنی راه انداختند و همانها در ایران امواج بمب گذاری و کشتار و آدم ربایی ایجاد خواهند کرد .

-- dozari ، Sep 26, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)