تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی سه خبرنگار بازداشت شده در افغانستان

سه خبرنگار افغان که طی هفته گذشته ازسوی امنیت ملی افغانستان و نیروهای ناتو در شمال و جنوب این کشور بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان دو روز قبل پس از اعتراض‌های گسترده خبرنگاران در داخل افغانستان نسبت به این بازداشت‌ها و محکومیت آن از سوی نهاد‌های ملی و بین‌المللی به وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور دستور داد تا بخاطر رهایی این خبرنگاران اقدام کند.

مرکز حمایت از خبرنگاران افغانستان، گزارشگران بدون مرز و کمیته دفاع از خبرنگاران درامریکا با ابراز نگرانی شدید از بازداشت این خبرنگاران، خواستار آزای آنان شده بودند.

حجت‌الله مجددی، مدیر سابق رادیو و تلویزیون ولایت کاپیسا و خبرنگارآزاد، ۲۷ شهریور ماه هنگامی که در مشغول تهیه گزارشی در مورد انتخابات بود توسط نیروهای امنیت ملی افغانستان بازداشت شد.

ناتو اتهام دو خبرنگار الجزیره را«تبلیغ برای دشمن» اعلام کرده بود، اما تلویزیون الجزیره گفته بود که نباید تماس کاری خبرنگاران با طالبان جرم شناخته شود

پیش از اعلام اتهام آقای مجددی، رحمت الله نیکزاد، خبرنگار بخش عربی تلویزیون الجزیره در غزنی و محمد نادر، دیگر همکار وی در قندهار نیزطی عملیات شبانه نیروی خارجی در بامداد ۲۹ و ۳۱ شهریور بازداشت شدند.

ناتو پیش از این اتهام دو خبرنگار الجزیره را«تبلیغ برای دشمن» اعلام کرده بود، اما تلویزیون الجزیره با بی‌گناه خواندن خبرنگاران بازداشتی گفته بود که نباید تماس کاری خبرنگاران با طالبان جرم شناخته شود.

روز جمعه دوم مهر آیساف یا نیروهای کمک به تامین امنیت تحت فرمان ناتو با پخش خبرنامه اعلام کرد «این دو خبرنگار بعد از مرور اطلاعات اولیه جاسوسی و بازجویی، تهدید مهم امنیتی شناخته نشدند و رها شدند.»

ناتو گفته‌است که با این افراد در جریان مدت کوتاه بازداشت مطابق با قوانین بین‌المللی و راهبرد ایالات متحده امریکا، رفتار انسانی صورت گرفته‌ است.

دو خبرنگار الجزیره به رغم شکایت از شرایط حضور در زندان و شیوه‌های بازجویی، گفته‌اند که با آنها بدرفتاری نشده‌است.

پیش از این و در اواخر تابستان ۱۳۸۶(اکتبر ۲۰۰۷) جاوید یازمی یک تولید کننده محلی برنامه‌های تلویزیون کانادایی«سی تی وی» هنگام بازدید از پایگاه ناتو در قندهار به اتهام مشابه بازداشت شد.

وی بعد از حدود ۱۱ ماه و در حالی که گفته می‌شد دیگر تهدیدی برعلیه نیروهای تحت رهبری امریکا به شمار نمی‌آید، از زندان بگرام آزاد شد اما پس از مدتی از سوی افراد مسلح ناشناس در شهر قندهار به قتل رسید.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)