تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

منطق گفت‌وگو
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «به گفت‌وگو رسمیت بدهیم» در مورد تحولات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران و لزوم شکل‌گیری گفت‌وگو بین جناح‌های درگیر است.

در این سرمقاله آمده است: «یکی از اساسی‌ترین مسائل سال گذشته انشقاق درجامعه بود. مشارکتی حد‌اکثری به وقوع پیوست که نمونه‌های آن را می‌توان فقط در شرایطی پساانقلابی تجربه کرد. اما هیجانات سرریز شده و شور پیش از انتخابات، فضای سیاسی جامعه را در مواردی از عقلانیت دور کرد. فضا، کار را بر نخبگان دشوار ساخت و عرصه برای تندروی‌های نااهلان هر دو قطب فراخ‌تر شد.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «به تدریج میدان‌داری به سخنگویان خودخوانده‌ای در هر دو قطب رسید که در بیان و عمل تغییر اساسی نه تنها در نظام سیاسی که در سنت و اجتماع ایرانی را دنبال کردند.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده است: «وفاق و تفاهم در جامعه مدنی جز از طریق گفت‌و گوی آزاد بدون پیش شرط حاصل نمی‌شود. هر کسی در هرجا که هست تلاش کند از جای برخیزد و یک قدم به سمت آنکه اندکی با او فاصله دارد پیش برود. منطق اخلاقی جامعه ایرانی، پیش قدم شدن را فضیلت می‌شمارد.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «در تجربه نظام‌های توتالیتر و پوپولیستی آن‌ها نه برای مردم و نه با مردم سخن نمی‌گویند بلکه برای خود و خطاب به مردم سخن می‌گویند. در منطقی زبان را الکن می‌کنند و داغ و درفش به میان می‌آورند و در منطقی قرآن پاره می‌کنند. باید منطق دیگری برای گفت‌و‌گو به میان آورد و رسمیت داد. سخن، بزرگ‌ترین سرمایه جنبشی است که بر پایه اندیشه بنا شده است و آغاز مردم‌سالاری پایدار است. راه‌های دیگر فرجامی مبهم دارد.»

متن کامل سرمقاله

نرخ ارز و کسادی بازار
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «فضای کسب‌وکار و چک‌هایی که برگشت می‌خورند» در مورد افزایش آمار چک‌های برگشتی و بی‌رونقی کسب‌وکار در ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «در روزهای اخیر، دو خبر در روزنامه‌ها منتشر شد که توجه به آن‌ها برای همه سیاست‌گذارانی که وظیفه آن‌ها با تولید و اشتغال کشور ارتباط دارد، ضروری است. خبر اول به تعداد و درصد چک‌های برگشت خورده در خردادماه سال جاری مربوط می‌شود. خبر دوم مربوط به نظرسنجی جدید مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد فضای کسب‌وکار در کشور است. این نظرسنجی که در تیر ماه سال جاری صورت گرفته نشان می‌دهد که از میان ٢٢ نماگر نشان‌دهنده محیط كسب‌وكار در ایران، مشكلات دریافت تسهیلات از بانک‌ها، مانند دو ماه قبل از آن، همچنان از نظر پرسش‌شوندگان در این نظر سنجی‌های ماهانه، مهم‌ترین محدودیت برون‌زای اداره بنگاه‌های ایرانی بوده است.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «افزایش شدید چک‌های برگشتی طی چند سال گذشته و به ویژه در ماه‌های اخیر، ناشی از گسترش و تعمیق رکود و کسادی بازارها بوده است و فعالان بخش خصوصی، به ویژه در حوزه تولید، از لحاظ نقدینگی به شدت در مضیقه قرار گرفته‌اند.»

نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد افزوده: «تولیدکنندگان بخش خصوصی از لحاظ نقدینگی در مضیقه قرار گرفته‌اند؛ زیرا بازارهای آن‌ها محدود و کساد شده است و رقابت با کالاهای خارجی سال به سال برای آن‌ها دشوارتر گشته، مطالبات آن‌ها از دولت و شرکت‌های بزرگ دولتی، در حدی که پرداخت می‌شوند، با تاخیرهای فلج‌کننده‌ای همراه است و دست آخر هم پیامدهای بحران اقتصاد جهانی بر ضعف و رنجوری آن‌ها افزوده است. در این شرایط و با سیاست کماکان سخت‌گیرانه بانک مرکزی، افزایش مداوم و رکوردشکنی چک‌های برگشتی نباید تعجب‌آور باشد.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «کسادی بازار داخلی دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن واردات بی‌رویه‌ای است که به برکت نرخ ارز ارزان، بازار ما را جولانگاه کالاهای خارجی ساخته است. منطقی‌ترین و کارآمدترین راه برای مهار این واردات و نجات تولید داخلی و صادرات غیرنفتی کشور از ورطه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند نیز، چیزی جز اصلاح نرخ ارز نیست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «دیپلماسی از نوع بیش فعالی»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «پرفسور محمود حسابی، الگویی برای همیشه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)