تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آغاز انتخابات مجلس نمايندگان افغانستان

پس از حدود سه ماه مبارزات انتخاباتی، دومين انتخابات پارلمانی افغانستان بعد از فروپاشی طالبان تحت تدابير شديد امنيتی در سراسر اين کشور برگزار شد.

به رغم تهديدهای گسترده و حملات متعدد رأی‌گيری در ساعت هفت صبح به وقت محلی در بيش از ۶۰۰۰ مرکز در ۳۴ ولايت اين کشور آغاز گرديد.


حضور مردم، به‌ويژه زنان در ساعات اوليه در شماری ازمراکز چشمگير اعلام شده است و قرار است رأی‌گيری ساعت چهار بعد از ظهر به طور رسمی پايان پذيرد.

در حملات متعدد موشکی و انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای در کابل، جلال‌آباد، قندوز، غزنی و هرات دست‌کم پنج تن، از جمله يک جنگجوی طالبان کشته و ۱۷ نفر که بيشتر آنان غير نظاميان هستند، زخمی شده‌اند.

حضور مردم، به‌ويژه زنان در ساعات اوليه در شماری ازمراکز چشمگير اعلام شده است

۱۲ ميليون نفر واجد شرايط شرکت در انتخابات هستند اما سازمان ملل اعلام کرده است در صورتی که بين پنج تا هفت ميليون نفر در اين انتخابات شرکت کنند، انتخابات موفقی خواهد بود.

حامد کرزی رئيس جمهور با حضور در يکی از مراکز رأی‌دهی در کابل ضمن انداختن رأی خود به صندوق، به خبرنگاران گفت که انتظار دارد مردم همانند انتخابات گذشته حضور وسيع داشته باشند.

وی از مردم افغانستان خواست با وجود مشکلات امنيتی نبايد هراس داشته باشند و بايد بدون هيچ فشاری به نامزد مورد علاقه‌شان رأی دهند.

مقامات افغان می‌گويند امنيت اين انتخابات از سوی بيش از ۲۸۰ هزار نيروی امنيتی پليس و ارتش اين کشور تامين می‌شود و در اين راستا حدود ۱۵۰ هزار نظامی بين‌المللی نيز با آنان همکاری می‌کنند.

در رقابت‌های انتخاباتی بيش از۲۵۰۰ نفر از جمله ۴۰۰ زن از ۳۴ ولايت برای کسب کرسی نمايندگی ولسی جرگه (پارلمان) شرکت داشتند.


مجلس نمايندگان افغانستان دارای ۲۴۹ عضو می‌باشد که ۶۸ کرسی نمايندگی آن به زنان اختصاص داده شده است.

انتظار می‌رود نتايج نهايی اين انتخابات تا ۴۰ روز ديگر اعلام گردد و نمايندگان منتخب برای يک دوره پنج ساله معرفی شوند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)