تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
سخنرانی دبيرکل سازمان ملل و رئيس جمهور آمريکا

«ايران مذاکرات هسته‌ای را از سربگيرد»

بان کی‌مون و باراک اوباما، در نخستين روز اجلاس سازمان ملل در نيويورک از جامعه جهانی خواستند که از مذاکرات صلح خاورميانه پشتيبانی کنند. آن‌ها ايران را به از سرگيری مذاکرات هسته‌ای تشويق کردند.

به گزارش آسوشيتدپرس، نخستين روز از جلسه عمومی سازمان ملل با حضور نمايندگان ۱۹۲ کشور جهان در نيويورک آغاز شد.


به‌هنگام گشايش اين اجلاس بان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد درباره مسائل مختلف جهان سخن گفت.

بان کی‌مون، کره شمالی را فراخواند تا مذاکرات شش کشور درباره برنامه هسته‌ای اين کشور را دنبال کند و از اسرائيل و فلسطين خواست که از هرگونه اقدام مضر برای مذاکرات صلح خاورميانه دوری گزينند.

بان کی‌مون از ايران خواست «به شکلی مثبت با جامعه جهانی همکاری کرده و خود را کاملأ با قطعنامه‌های شورای امنيت تطبيق دهد.»

دبيرکل سازمان ملل همچنين از جامعه جهانی خواست در جهت پيشرفت خلع سلاح هسته‌ای در جهان تلاش کنند و تغييرات آب‌ و هوا را «مسئله دوران ما» خواند.

باراک اوباما نيز در سخنرانی خود در برابر نمايندگان کشورها، جامعه جهانی را فراخواند تا برای دستيابی به توافق صلح در مذاکرات خاورميانه در يک سال آينده متحد شوند.

اوباما تأکيد کرد بدون يک توافق «باز هم خون ريخته خواهد شد.» و «اين سرزمين مقدس، نماد تفاوت‌های ما باقی خواهد ماند و نه جامعه انسانی ما.»


رئيس جمهور آمريکا از اسرائيل خواست توقف شهرک‌سازی‌های خود در کرانه غربی رود اردن را که قرار است روز يکشنبه آينده پايان يابد، تمديد کند. وی همچنين از فلسطين خواست که فعالانه در مذاکرات صلح حضور داشته باشد.

باراک اوباما در مورد برنامه هسته‌ای ايران گفت: «اگر ايران حاضر به همکاری باشد باب مذاکره باز خواهد بود.»

اوباما تأکيد کرد: «اما ايران بايد تعهد روشن و مطمئنی را ارائه دهد و صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای خود را به جهان ثابت کند.»

وی افزود که يک سال پيش نيز چنين پيشنهاداتی را به ايران داده است اما تنش بر سر مسائل هسته‌ای ايران ادامه يافت.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران نيز قرار است ساعاتی ديگر از همين جايگاه در برابر نمايندگان سخنرانی کند.

در همين رابطه دبيرکل سازمان ملل نيز از ايران خواست «به شکلی مثبت با جامعه جهانی همکاری کرده و خود را کاملأ با قطعنامه‌های شورای امنيت تطبيق دهد.»

بان کی‌مون همچنين از ايران درخواست کرد غنی‌سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورده و مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای خود را از سر گيرد.

روز چهارشنبه کاترين آشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا و وزرای امور خارجه آلمان، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه برای بررسی پرونده هسته‌ای ايران گرد هم آمدند و از اين کشور خواستند مذاکرات هسته‌ای را از سر گيرد و نشان دهد که برنامه هسته‌ای اين کشور صلح‌آميز است.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که برنامه هسته‌ای اين کشور در جهت ساخت تسليحات هسته‌ای به‌کار می‌رود اما ايران بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکيد می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)