تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خبرهای ضد و نقيض از آزادی گروگان‌ها

خبرهای متناقضی از آزادی گروگان‌های ربوده شده در سيستان و بلوچستان منتشر شده است. يک گزارش از کشته شدن يک نفر و آزادی پنج نفر خبر داده است و در خبری ديگر گفته شده که هر شش نفر آزاد شده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) به نقل از سردار سرتيپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد که «طی عمليات پيچيده اطلاعاتی و کمين موفق»، شش گروگان ربوده شده در محور چابهار ـ زاهدان آزاد شدند.


سردار پاکپور از کشته شدن يکی از ربايندگان و زخمی شدن تعداد ديگر از آنان خبر داد.

در همين حال ايرنا در خبر ديگری امروز نوشت معاون امنيتی استاندار سيستان و بلوچستان گفته است که از شش گروگان ربوده شده، پنج نفر آزاد و يک نفر کشته شده است.


به گزارش اين خبرگزاری، جلال سياح، معاون امنيتی استاندار سيستان و بلوچستان اعلام کرد نيروهای سپاه پاسداران «در عملياتی موفقيت‌آميز» پنج گروگان از شش گروگان ربوده شده را آزاد کردند.

وی افزود در اين عمليات سه نفر از ربايندگان کشته شدند و احتمال داد که رهبر آنان نيز جزو کشته شدگان باشد.


اين در حالی است که معاون امنيتی و انتظامی وزارت کشور ايران، صبح امروز اعلام کرد که دو نفر از گروگان‌های اخير سيستان آزاد شده‌اند. وی گفت گروگان‌گيری اخير توسط افراد ريگی و جندالله انجام نگرفته است.

جندالله اعلام کرده بود در اين عمليات تعدادی کشته و شش تن از افسران بلند پايه نظامی و اطلاعاتی نيروی هوايی دستگير شده‌اند

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، علی عبداللهی، معاون امنيتی و انتظامی وزارت کشور در نشست خبری خود ماجرای گروگان‌گيری چند روز پيش را چنين شرح داد: «جلوی اتوبوسی که از چابهار در حال حرکت به سمت زاهدان بوده است، ساعت يک شب توسط اشرار گرفته می‌شود و شش نفر از مسافران را پياده می‌کنند که ۵ نفر از آن‌ها سرباز پايگاه نيروی هوايی و يک نفر کارمند بانک مسکن زاهدان بوده‌اند که آن‌ها را گروگان‌ می‌گيرند.»

وی افزود که افراد گروگان گرفته شده از مقامات بلندپايه نبودند.

عبداللهی عاملان اين گروگان‌گيری را «گروه‌های شرور» ناميد و دست داشتن اعضای جندالله و طرفداران عبدالمالک ريگی در اين واقعه را رد کرد.

وی با اين حال افزود: «چون گروه‌های اشرار معامله می‌کنند، قول آن‌ها را به جندالله داده‌اند که به آن‌ها تحويل‌شان دهند.»

معاون امنيتی و انتظامی وزارت کشور در مورد آزادی دو گروگان تنها به اين توضيح بسنده کرد که : «هيئتی از دوستان سپاه عملياتی در منطقه انجام داده‌اند و دو نفر از گروگان‌ها که سرباز بوده‌اند تا به حال آزاد شده‌اند.»

دو روز پيش اطلاعيه‌ای از سوی جنبش مقاومت مردمی (جندالله) بر روی تارنمای اين گروه منتشر گرديد. در اين اطلاعيه آمده است که در عمليات گروگان‌گيری تعدادی از نيروهای حکومت ايران کشته و شش تن از «افسران بلند پايه نظامی و اطلاعاتی نيروی هوايی پايگاه شکاری کنارک دستگير شدند.»

جنبش مقاومت مردمی (جندالله) که در سيستان و بلوچستان فعاليت مسلحانه دارد در اطلاعيه خود به حکومت ايران هشدار داده است که اعضای زندانی اين گروه را آزاد کند «در غير اين‌صورت افراد دستگير شده در دادگاه صحرايی جنبش مقاومت محاکمه و تيرباران خواهند شد.»

عبدالمالک ريگی رهبر گروه جندالله در اسفندماه ۱۳۸۸ دستگير و در ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ اعدام گرديد.

جمهوری اسلامی ايران پس از اعدام ريگی گفته بود که فعاليت‌های جندالله در سيستان و بلوچستان پايان يافته است.

دولت ايران اين گروه را تروريستی می‌داند در حالی‌که آن‌ها اعلام کرده‌اند برای تامين حقوق مذهبی و قومی قوم بلوچ و اهل‌سنت در استان سيستان و بلوچستان ايران فعاليت مسلحانه می‌کنند.

در سال‌های گذشته چندين نفر از اهالی سيستان و بلوچستان به اتهام ارتباط با جندالله از سوی جمهوری اسلامی ايران اعدام شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)