تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پایان مبارزات انتخاباتی مجلس افغانستان

با اعلام «دوره سکوت» از سوی کميسيون مستقل انتخابات افغانستان، مبارزات انتخاباتی ولسی جرگه (مجلس نمايندگان) اين کشور به طور رسمی به پايان رسيد.

قرار است روز شنبه ۲۷ شهريور اين انتخابات در سراسر افغانستان برگزار شود و نامزدان مکلف‌اند از هرگونه مبارزات انتخاباتی در اين دوره خودداری کنند.


«دوره سکوت» از نيمه‌شب چهارشنبه تا پايان رأی‌گيری در ساعت چهار بعد از ظهر شنبه اعلام شده است.

کميسيون مستقل انتخابات افغانستان هشدار داده است هرگاه مبارزات انتخاباتی در اين دوره ادامه يابد «تخلف جدی انتخاباتی» محسوب خواهد شد.

انتخابات روز شنبه ۲۷ شهريور در سراسر افغانستان برگزار می‌شود

مبارزات انتخاباتی از دوم تيرماه سال جاری با شرکت حدود سه هزار نامزد، از جمله بيش از ۴۰۰ زن آغاز شد اما بعد از آن کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی نام ده‌ها نامزد را به اتهام ارتباط با گروه‌های مسلح غير قانونی و پيشينه جرمی، از فهرست نهايی انتخابات حذف کرد.

با اين حال، در اين مدت، نامزدان مبارزات انتخاباتی تنگاتنگی را از طريق صدها رسانه تصويری، شنيداری، مطبوعاتی و همچنين الکترونيکی داشتند. به‌ويژه نصب عکس‌های کوچک و بزرگ بر در و ديوار شهرها و تدارک کاروان‌های تبليغاتی، چهره دومين دور انتخابات پارلمانی افغانستان را دگرگون کرده بود.


مجلس نمايندگان افغانستان دارای ۲۴۹ عضو می‌باشد که از اين ميان ۶۸ کرسی نمايندگی به زنان اختصاص داده شده است.

اما با وصف شور و هيجان انتخاباتی در مناطق مختلف افغانستان، تهديدات مختلفی فراروی اين انتخابات است.

طالبان از هم‌اکنون با اعلام اين که از هرگونه تلاش برای برهم زدن اين انتخابات دريغ نخواهند کرد، به مردم هشدار داده‌اند تا از شرکت در همه‌پرسی خودداری ورزند.

هزاران قطعه کارت و برگ رأی جعلی در اين روزها کشف شده است و گفته می‌شود از مناطق قبايلی پاکستان که طالبان در آن‌جا نفوذ دارند به افغانستان ارسال شده است. همچنين ناامنی و تهديد شورشيان سبب گرديده است تا نگرانی‌ها در مورد برگزاری يک انتخابات شفاف افزايش يابد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)