تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت گروهی از دانشجويان کوی دانشگاه

گروهی از دانشجويان ساکن کوی دانشگاه تهران به سازمان قضائی نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران احضار و با تفهيم اتهام به زندان اوين منتقل شدند.

بنا به گزارش تارنمای دانشجونيوز، از آغاز شهريورماه جاری و با شروع سال تحصيلی جديد، گروهی از دانشجويان کوی دانشگاه به وسيله تلفن به سازمان قضائی نيروهای مسلح احضار شده‌اند.


حمله به کوی دانشگاه تهران در خردادماه ۱۳۸۸

اين احضار توسط قاضی غلام‌حسين ترکی، بازپرس ويژه دادسرای نظامی تهران که مسئول پیگيری پرونده حمله سال ۸۸ به کوی دانشگاه تهران می‌باشد صورت گرفته است.

بر اساس اين گزارش، دانشجويان فراخوانده شده که از داشتن وکيل نيز محروم بوده‌اند نسبت به شيوه و محل احضار، اعتراض کردند. در پاسخ اعلام شد که تمام پرونده‌های دادگاه انقلاب، وزارت اطلاعات و حراست دانشگاه در رابطه با پرونده کوی دانشگاه به دادگاه سازمان قضائی نيروهای مسلح ارسال می‌شود.

«تعداد دانشجويان احضار شده بسيار بيشتر از اين تعداد بوده است»

گزارش می‌افزايد دانشجويان، پس از حضور در سازمان قضائی نيروهای مسلح با اتهاماتی نظير «حضور در تجمعات اعتراض‌آميز پس از انتخابات، سنگ‌پراکنی، آتش زدن بانک و آسيب به معابر عمومی و خصوصی، پرتاب کوکتل مولوتوف، درگيری با مأموران، توهين به مسئولان و مقدسات نظام برای تحريک نيروهای بسيج و انتظامی برای حمله به کوی دانشگاه و ...» روبرو شدند.

همچنين برای دانشجويان تفهيم اتهام شده وثيقه‌های ۱۰ تا ۵۰ ميليونی صادر گرديده که بدون دادن فرصت برای گذاشتن وثيقه، اين دانشجويان به زندان اوين منتقل شده‌اند.

«دانشجونيوز» اسامی شش تن از اين دانشجويان را سجاد اکبری از دانشکده علوم اجتماعی؛ سينا چگينی از دانشکده علوم اجتماعی؛ پيام صالحی از دانشکده مديريت؛ حسينی از دانشکده مديريت؛ قيصری از دانشکده تربيت بدنی؛ و شريفی از دانشکده تربيت بدنی اعلام کرده است.

اين گزارش می‌افزايد: «تعداد دانشجويان احضار شده بسيار بيشتر از اين تعداد بوده و دانشجويانی نيز که از اوين آزاد شده‌اند، مکان حضور خود را بندی غير از بندهای امنيتی معروف اوين توصيف کرده‌اند و می‌گويند برای پذيرش اتهامات وارده و اظهار ندامت شديد از رفتار خود، و همچنين پذيرفتن مسئوليت رخدادهای کوی (همچون حمله به کوی و ضرب و شتم دانشجويان)، به شدت تحت فشارهای مختلف روانی و جسمی قرار گرفته‌اند.»

حمله به کوی دانشگاه تهران پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، در خردادماه ۱۳۸۸ صورت گرفت.

نيروهای لباس‌شخصی و پليس در جريان اين حمله دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار داده و گروه کثيری از آن‌ها را بازداشت کردند.

برخی از منابع خبری از کشته شدن پنج دانشجو در اين حملات خبر دادند. فيلمی از اين حملات نيز در اسفندماه سال گذشته منتشر شد.

آيت‌الله سيدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران در نماز جمعه معروف ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ در رابطه با حمله به کوی دانشگاه گفت: «بروند توی کوی دانشگاه، جوان‌ها را، دانشجوها را - آن هم دانشجوهای مؤمن و حزب‌اللهی را، نه آن شلوغ‌کن‌ها را - مورد تهاجم قرار بدهند، آن‌وقت شعار رهبری هم بدهند!»

دستگاه قضائی ايران هنوز در رابطه با شناسائی و محاکمه حمله‌کنندگان به کوی دانشگاه اقدامی صورت نداده است.

در مردادماه گذشته آيت‌الله خامنه‌ای در ديدار با گروهی از دانشجويان روند پيگيری پرونده کوی دانشگاه را «کند» خواند و گفت «نبود انگيزه لازم در برخی دستگاه‌ها برای همکاری در اين مسئله، از جمله عوامل کندی اين پرونده است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فساد اخلاقی شان را حد و مرز نیست. همین هم سقوط آنها را شدیداً تسریع کرده است. این نادانها حتی قادر نیستند از تاریخ معاصر همسایه شمالی مان، روسیه، درس بگیرند.

دانشجویان زندانی را هرگز از یاد نخواهم برد. من به سهم خود برای رهایی شان تلاش خواهم کرد.

زنده باد آزادی!

-- آزاد ، Sep 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)