تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«افزایش محدودیت» بر موسوی و کروبی

نیروهای امنیتی ایران، امروز از دیدار حوانان حزب اعتماد ملی با مهدی کروبی یکی از رهبران مخالف دولت و دبیر کل این حزب جلوگیری کردند.

به گزارش تارنمای کلمه، «در روزهای گذشته نیز نیروهای امنیتی با فعالان سیاسی و اجتماعی که برای دیدار کروبی مراجعه می نمودند، برخورد کرده‌اند که در برخی موارد این برخوردها به درگیری و مشاجرات لفظی نیز منتهی شده است.»


به نوشته تارنمای کلمه، نیروهای امنیتی همچنین کسانی را که قصد دیدار با میرحسین موسوی داشته باشند، به طور موقت بازداشت می‌کنند و از آن‌ها برای جلوگیری از مراجعه مجدد، «تعهد کتبی» می‌گیرند.

بر اساس گزارش‌ها، دادستانی تهران برای جلوگیری از دیدار مراجعه‌کنندگان با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالف دولت، دستور قضایی صادر کرده است.

فشارهای امنيتی پيرامون موسوی و کروبی از پیش از برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال افزايش يافته است.

٢١ شهریور محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین جبهه مشارکت هنگامی که قصد دیدار با موسوی را داشت، بازداشت شد.

دادستانی تهران برای جلوگیری از دیدار مراجعه‌کنندگان با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دستور قضایی صادر کرده است

خاتمی که به صورت موقت بازداشت شده بود، پس از مدتی آزاد شد و بدون آنکه اجازه دیدار با موسوی را داشته باشد، مجبور به بازگشت شد.

ميرحسين موسوی چند روز پیش در باره این محدودیت‌ها گفته است: «تاريخ اين نوع مزاحمت‌ها به قدمت انتخابات (دهم) است. حمله به ستادهای انتخاباتی اين جانب که از همان عصر روز ۲۲خرداد شروع شد، مقدمه محدوديت‌های غير قانونی عليه بنده بود.»

وی با تأييد اخبار مربوط به تشديد محدوديت‌های امنيتی افزود: «جنبش ريشه‌دارتر از آن شده است که با محدويت و يا حذف امثال بنده متوقف شود. ريزش مدام مشروعيت و نارضايتی‌های در حال انباشت وضعيت ويژه‌ای را در کشور ايجاد کرده است... آن‌ها جا دارد از خشم روزافزون مردم بترسند نه از ما.»

موسوی با اشاره به حملات اخير به دفاتر مراجع دينی و فشار به روحانيان معترض، گفت: «نظام در بسياری از سطوح به سمت ماکياوليسم چرخيده و در اين موارد هدف، هر نوع وسيله‌ای را توجيه می‌کند. و اين از ويژگی‌های حاکميت قدرتی است که نمی‌توان از آن سوال کرد.»

جمعه ١٢ شهریور، حامیان حکومت به مسجد قبا که محل سخنرانی آیت‌الله علی‌محمد دستغیب مرجع تقلید منتقد حکومت در شیراز است، حمله کردند.

در جریان این حمله شماری از هواداران آیت‌الله دستغیب و حمله‌کنندگان زخمی شدند. چند روز پس از این اتفاق، ٤٢ نفر از شاگردان و هواداران آیت‌الله دستغیب نیز به مروز بازداشت شدند.

هم‌زمان با گسترده شدن فشارهای امنیتی بر رهبران مخالف دولت، صبح امروز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد که «سران فتنه» بايد منتظر محاکمه باشند.

پس از وقايع انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، مقامات دولتی اين کشور و طرفداران دولت از اين وقايع به‌عنوان «فتنه» و از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان دولت، به‌عنوان «سران فتنه» ياد می‌کنند.

دادستان تهران با تأکيد بر اين‌که «سران فتنه، متنبه نشده‌اند»، افزود: «يقيناً محاکمه‌ آن‌ها يک مطالبه‌ عمومی است و ما در عين حال که عادلانه برخورد می‌کنيم، مسامحه نخواهيم کرد.»

جعفری دولت‌آبادی، «تعقيب سران فتنه» را « تابع مصالح نظام» اعلام کرد. او درباره «مصالح نظام» توضیحی نداد اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران چندین بار در سخنرانی‌هایش گفته که «سران فتنه» باید در دادگاه افکار عمومی محاکمه شوند.

سال گذشته نیز برخی از مقامات حکومت ایران اعلام کردند که حکومت ایران برای جلوگیری از تبدیل شدن رهبران مخالف دولت به «قهرمان» فعلاً قصد بازداشت و محاکمه آن‌ها را ندارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

وقتی از فرصتها استفاده نکنی زمانی فرا می رسد که دیگر جبران فرصت سوزیها وجود ندارد. به نظر من آقای موسوی خیلی فرصتها را از دست دادند. کروبی زحمات زیادی کشیدند ولی همیشه از چشم مردم و حکومت نفر دومی حساب شد. آقای موسوی باید زحمات کروبی را چند برابر با ارزش میکردند. میگویند که گل نزنی گل میخوری و شاید وقت بازی تمام شود، و بازی بعد هم که معلوم نیست چه زمانی باشد. به دلیل عدم وجود رهبری فراگیر احتمال این هست که حتی بعد از دستگیری موسوی و کروبی هم اعتراضهایی که منجر به نتیجه بشود هم صورت نگیرد.

-- koosha ، Sep 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)